در دنیای امروز با گسترش همه گیری ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها به فضای مجازی روی آورده اند و سرعت تشکیل استارتاپ ها در حوزه های مختلف به شدت سرعت گرفته است.

مشاوره های آنلاین با هزینه های سرسام آور

سلامت نیوز:در دنیای امروز مخصوصا با گسترش همه گیری ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها به فضای مجازی روی آورده اند و تشکیل استارتاپ ها در حوزه های مختلف به شدت سرعت گرفته است.

در این میان کسب و کارهای حوزه سلامت نیز از این میدان استارتاپی مستثنی نیستند،پلتفرم هایی نیز وجود دارند که سابقه فعالیت آنها به سالیان قبل تر باز میگردد و امروزه با توجه به افزایش درخواست این نوع خدمات مجازی بازدید کننده بیشتری را به خود اختصاص داده اند و فعالیتشان پر رنگ تر شده است.ا

سیمیاروم یکی از وب سایت های مشاوره آنلاین است که در سال 1392 فعالیت خود را شروع نموده است. بنا بر گفته های این وب سایت سیمیاروم به ایرانی‌ها و فارسی‌زبان‌های خارج از کشور، خدمات مشاوره روان‌شناسی آنلاین ارائه می‌کند. این خدمات در دو شکل صوتی و تصویری و در حوزه‌های خانواده، زوج‌درمانی، فردی، زناشویی، کودک و نوجوان و مهارت‌های فردی است.

در صورت استفاده از خدمات این سامانه پرداخت هزینه با دلار آمریکا یا معادل دلاری است و یا این پلتفرم شرایطی را برای ساکنین ایران فراهم کرده است که هزینه مشاوره خود را به مراتب ارزان تر پرداخت کرده و از این خدمات بهرمند شوند.

هزینه های پرداختی ساکنان خارج از ایران برای شروع مشاوره 40 دلار است که با میانگین نرخ دلار در آبان ماه 1399 معادل یک میلیون و دویست هزار تومان میباشد و پرداخت آن از طریق پی پال انجام پذیر است.ساکنین در ایران هم میتوانند از این خدمات بهره مند شوند اما میبایست مبلغسیصد و پنجاه هزار تومان  بابت مشاوره 45 دقیقه ای پرداخت کنند.

محیط کاربری محیط کاربری این وب سایت بسیار پیش پا افتاده بوده و  در قسمت مشاوران تنها 30 مشاور در حوزه های مختلف موجود است که تنها قادر به دیدن رزومه آنها هستیم و قابلیت انتخاب مستقیم این مشاوران به صورت کاملا مجازی وجود ندارد.مدت زمان این مشاوره تنها 45 دقیقه بوده و گذینه ای برای اضافه کردن زمان حتی با پرداخت مبلغ بیشتر وجود نداردهمچنین با توجه به اینکه شروع فرایند مشاوره با پرداخت هزینه همراه است 

 

 

در مقایسه دو هزینه شاید در خارج از ایران 40 دلار هزینه زیادی نباشد و حتی این هزینه به مراتب کمتر از هزینه مشاوره با یک پزشک خارجی باشد اما سیصد و پنجاه هزار تومان رای یک مشاوره آنلاین آن هم با وجود رقیب های بزرگ در ایران بسیار زیاد است.

سامانه رسا وب سایت دیگری است که در سال 95 شروع بکار نموده است و برای  هر دقیقه مشاوره پزشکی و ویزیت مبلغ 5 هزار تومان دریافت میکند .بنابراین برای 45 دقیقه  مشاوره کاربر میبایست مبلغ دویست و بیست و پنج هزار تومان پرداخت کند که این این مبلغ باز هم برای یک مشاوره یا ویزیت پزشک به صورت آنلاین مبلغ قابل توجهی است و با مراجعه حضوری قیمت این خدمات در بسیاری از مراکز معروف کمتر از این رقم میشود.

اسنپ هم جزو خدمات جدیدش ارائه مشاوره پزشکی را اضافه کرده که برای مشاوره تلفنی ده دقیقه ای بیست هزار تومان دریافت میکند. 

سایتهای دیگر هم هستند که مثلا برای دریافت نوبت حضوری از پزشک در مطب مبلغی را از کاربر دریافت میکنند که باز هم مشخص نیست این تعرفه از کجا آمده است!!

این در حالیست که مشاوره آنلاین میبایست نسبت به یک مرکز با مراجعه حضوری که دارای هزینه مطب ، رفت و آمد، منشی و ... میباشد دارای تعرفه بسیار کمتری باشد نه بیشتر !

همین ارقام پراکنده نشان دهنده این است که هرچند تعرفه های پزشک کاملا مشخص است و هر ساله از سوی هیئت دولت به تصویب میرسد اما در بازار آنلاین خبری از نظارت نیست.

جالب است بدانید تعرفه کارشناس ارشد روان شناس و مشاوره در سال 98  نود هزار تومان  برای دکتری این رشته صد و سی هزار تومان بوده و در سال 1399 مبلغ 20% به این تعرفه افزوده شده است.

آیا نباید  با رشد این فضای کسب و کار در فضای مجازی نهادی برای تعرفه گذاری و نظارت بر عملکرد این کسب و کارهای نوپا در نظر گرفته شود؟

فضایی که بنظر میرسد با توجه به نیاز فعلی جامعه نظارت بیشتری نسبت به تعرفه گذاری با توجه به نوع خدمات آنها نیاز دارد

 اگر قبلا  این قبیل از وب سایت ها  را برای مشاوره های خود انتخاب کرده اید، تجربیات خود را در دایرکت اینستاگرام به آدرس @SALAMATNEWS ارسال کنید تا با دریافت نظرات شما بررسی دقیق تری از این نوع کسب و کار های جدید فضای مجازی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha