عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان با اشاره به تداوم کمبود انسولین در کشور از تعیین داروخانه‌های منتخب برای تهیه آن توسط بیماران انتقاد کرد.

تداوم کمبود انسولین/ تغییر در دوز مصرف دارو برای بیمار خطرآفرین است

سلامت نیوز:عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان با اشاره به تداوم کمبود انسولین در کشور از تعیین داروخانه‌های منتخب برای تهیه آن توسط بیماران انتقاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«حمید خیری» عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران با انتقاد از تعیین داروخانه‌های منتخب به جای داروخانه‌های چرخشی در رابطه با دریافت انسولین برای بیماران دیابتی، بیان کرد: به علت کمبود انسولین، تصمیم بر این شد که همان مقدار انسولین موجود هم با کنترل بیشتری عرضه شود، بنابراین توزیع آن توسط داروخانه‌های منتخب صورت گرفت، موضوعی که انجمن عملا با آن مخالف است، چون بهتر بود داروخانه‌ها به صورت چرخشی انسولین را در داروخانه‌ها توزیع کنند.


وی ادامه داد: اینکه داروخانه‌ها در نقاط مشخص انسولین توزیع کنند و همه برای دریافت، باید در این شرایط کرونایی به آنجا هجوم ببرند و بیماری که مثلا در شرق یک شهر زندگی می‌کند، برای دریافت انسولین به غرب برود، منطقی نیست.


 ۹۵ درصد داروخانه‌ها مکانیزه شده است
خیری افزود: در حال حاضر ۹۵ درصد داروخانه‌ها مکانیزه است و انسولینی که به آنها داده می‌شود، ورود و خروجش کاملا ثبت می‌شود و همه چیز کاملا واضح است، البته بیماری که با نسخه پزشک به داروخانه مراجعه می‌کند، قبل از این باید به ساختار بیمه مراجعه کرده باشند و به عنوان بیمار دریافت کننده انسولین ثبت شده باشند.


وی بیان کرد: بر اساس میزان تجویز پزشک، بیمار دارو دریافت می‌کند، در این صورت بیمار دیگر در هیچ نقطه‌ای از ایران تا زمانی که آن انسولین به پایان نرسد، نمی‌تواند انسولین دریافت کند، انسولینی که به داروخانه داده می‌شود و از آن خارج می‌شود، کاملا مشخص است، بنابراین با وجود تعداد کم انسولین نظام نظارت بر آن کاملاً شفاف است.


تغییر در اندازه مصرف انسولین برای بیمار خطرآفرین است
خیری در ادامه افزود: همه انواع انسولین در داخل کشور ساخته نمی‌شود و بخشی از آن باید وارد شود، در حال حاضر کمبود انسولین داریم و باید از داروخانه‌های خاص تهیه شود‌.


وی در مورد برخی اظهارات که می‌توان در شرایط کمبود انسولین از دوز کم آن استفاده کرد، گفت: انسولین بر اساس میزان قند خون بیمار تعیین می‌شود و کم یا زیاد آن می‌تواند برای بیمار خطرآفرین باشد و نمی‌توان کمتر و یا بیشتر از آن چیزی که پزشک تجویز کرده، استفاده کرد.


خیری ادامه داد: چرخه اقتصادی داروخانه‌ها باید به گونه‌ای باشد که داروخانه توان دریافت دارو را داشته باشد، تا آن را در اختیار مردم قرار دهد. یکی از این قسمت‌ها به ساختارهای بیمه‌گر مربوط است که با توجه به اینکه غالبا دارو در حال افزایش قیمت است، سازمان بیمه‌گر باید در اسرع وقت نسبت به پرداخت داروخانه‌ها اقدام کنند، وگرنه سرمایه داروخانه در ساختارهای بیمه‌گر بلوکه می‌شود و عملا در عرضه دارو به مشکل بر می‌خورد.


وی گفت: آنچه که مسلم است قیمت دارو افزایش یافته و اصلا نمی‌توان گفت، برای مردم این موضوع مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما از آن جایی که بیمه‌ها باید در قالب همان ۷۰ به ۳۰ درصد پرداخت دارو داشته باشند، اگر اینها به موقع صورت بگیرد داروخانه‌ها می‌توانند به موقع دارو را تهیه کنند و در اختیار مردم قرار دهد، با این وجود اما مسلماً هزینه دارو در داروخانه‌ها بیشتر از گذشته شده، چون قیمت دارو افزایش پیدا کرده است.


عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان کشور در پایان تاکید بسیاری بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا داشت و افزود: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جلوی بسیاری از مشکلات را می‌توان گرفت و این موضوع اساس کار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha