سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3030

واکسنی که مالاریا را تبدیل به عفونت ملایمی بکند می‌تواند بر کاهش خطرات این بیماری تأثیر جدی بگذارد.

تحقیقات جدید دانشمندان همیشه در راستای استفاده از تکنولوژی‌های به روز نیست، بلکه گاهی نشان می‌دهد درست استفاده کردن از وسایل حفاظتی سنتی نیز به همان اندازه اسباب مدرن اثربخش خواهد بود.

بررسی‌های تازه محققان نشان داده است زنان باردار آفریقایی می‌توانند با خوابیدن در پشه‌بندهای آغشته به حشره‌كش تا یك سوم احتمال سقط جنین یا مرده‌زایی را كاهش ‌دهند. نتایج این تحقیقات تاكیدی بر ضرورت و اهمیت استفاده از پشه‌بندهای آغشته به حشره‌كش برای زنان باردار و كودكان در آفریقاست.

 این در حالی است که تمام این اقدامات برای کاهش احتمال گزیده شدن توسط پشه مالاریا است، چرا که مالاریا یك بیماری قابل پیشگیری است كه سالانه بیش از یك میلیون نفر را می‌كشد كه 90 درصد قربانیان در آفریقا و عمدتاً نیز كودكان هستند.

وقتی از این پشه‌بندها استفاده شود شمار سقط‌جنین و یا مرده‌زایی در زنان كاهش پیدا می‌كند و این امر اهمیت زیادی برای سلامت زنان باردار و نوزادان تازه متولد شده آنها دارد. همچنین با این روش تعداد نوزادانی كه زیر وزن طبیعی متولد می‌شوند نیز كاهش پیدا می‌كند. زنانی که مبتلا به ایدز هستند، چنانچه در طی بارداری همچنین آلوده به مالاریا نیز شوند، با احتمال بیشتری این عفونت را به کودکان خود منتقل می‌کنند.

 گفتنی است كه بهای هر پشه‌بند از نوع آغشته به حشره كش حدود 4 دلار است كه برای بسیاری از خانواده‌های آفریقایی مبلغ زیادی است. یعنی باز هم وقتی راهکاری مؤثر برای کاهش مرگ و میرو بیماری پیدا شده، فقر موجود در آفریقا مانع از اجرای آن می‌شود.

در همین راستا، دولت‌های آفریقایی و سازمان‌های كمك‌رسانی بین‌المللی خواستار اتخاذ تدابیر جدی‌تر برای كاهش تلفات بیماری مالاریا در قاره آفریقا، كه همه ساله یك میلیون قربانی می‌گیرد، شده‌اند. همچنین سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است، بیماری مالاریا همه ساله یك میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار خسارت بر بدنه اقتصاد كشورهای آفریقایی وارد می‌كند.

90 درصد از قربانیان مالاریا را ساكنان كشورهای زیر خط صحرا تشكیل می‌دهند. كمبود منابع مالی، فقدان زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی و نیز كمبود كادرپزشكی، مهم‌ترین عوامل افزایش قربانیان مالاریا در قاره آفریقا شناخته می‌شوند و در این میان،كودكان و زنان باردار بیشترین تعداد قربانیان مالاریا را تشكیل می‌دهند.

در كشور ۲۸میلیونی اوگاندا، این بیماری به عنوان اصلی‌ترین عامل مرگ و میرها شناخته می‌شود به طوری كه همه روزه ۳۴۰نفر از ساكنان این كشور در اثر ابتلای به بیماری مالاریا جان می‌دهند و در هر سی ثانیه یک کودک از این بیماری می‌میرد در حالی که یک واکسن مالاریا می‌تواند کودکان را حداقل تا ۱۸ماهگی در برابر این بیماری مصون کند.

این درحالی است كه اکثر متخصصان معتقدند هیچ امید فوری برای کشف واکسنی که بتواند مالاریا را به‌کلی از بین ببرد یا حداقل مصونیت مادام‌العمر در برابر آن ایجاد کند وجود ندارد، اما واکسنی که مالاریا را تبدیل به عفونت ملایمی بکند می‌تواند بر کاهش خطرات این بیماری تأثیر جدی بگذارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha