متخصص زنان و زایمان در استان کردستان، گفت: خون‌بند ناف، امیدهای فراوانی را برای درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج فراهم کرده است.

زباله‌ای که به انسان زندگی می‌بخشد

سلامت نیوز:متخصص زنان و زایمان در استان کردستان، گفت: خون‌بند ناف، امیدهای فراوانی را برای درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج فراهم کرده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،15 نوامبر که روز جهانی خون‌بند ناف نام‌گذاری شده، فرصتی مناسب برای آشنایی بیشتر مردم با این موضوع است. خون‌بند ناف، غنی از سلول‌های بنیادی است که در روند درمان بیماری‌هایی مانند تالاسمی و سرطان‌ خون مورداستفاده قرار می‌گیرد، این خون حاوی سلول‌های بنیادین است و بهترین فاکتورهای خونی را در خود دارد و می‌توان از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج استفاده کرد.


آزیتا هدف جو، متخصص زنان و زایمان در استان کردستان، در خصوص اهمیت ذخیره خون‌بند ناف، گفت: سالانه تعداد بسیار زیادی از افراد در سطح کشور به پیوند مغز و استخوان نیاز پیداکرده که متأسفانه تعداد افراد داوطلب به‌عنوان دهنده معدود است.


وی افزود: خون‌بند ناف و ذخیره آن می‌تواند گزینه بسیار خوب برای افراد دهنده یعنی مادر و نوزاد باشد که بدون عارضه جانبی، بدون درد و بدون اقدام تهاجمی صورت می‌گیرد در این راستا ما می‌توانیم خون بندناف را در بانک‌ نگهداری ذخیره کنیم.


این متخصص در کردستان، ذکر کرد: این اقدام گزینه بسیار عالی برای کسانی است که به دلیل بیماری به خون نیازمند هستند و هم برای اعضای خانواده دهنده یعنی برای سایر فرزندان، والدین و خود آن شخص در بزرگسالی اگر به آن نیاز داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد.


هدف‌جو با اشاره به طیف وسیع موارد استفاده از خون‌بند ناف، عنوان کرد: این بند خون بعد از تولد زمانی که جفت از رحم مادر جداشده و در سطح نوزاد هم به فاصله چند سانت، قطع می‌شود درواقع قسمتی که می‌ماند حاوی مقدار قابل‌توجهی سلول‌های بنیادی است که در بانک خون ذخیره می شود.


وی ادامه داد: این سلول‌های بنیادی می‌توانند فواید متعددی داشته باشد و توانایی این را دارند که به سلول‌های مختلف با کارکردهای مختلف تبدیل شوند یعنی یک‌ سلولی با پتانسیل وسیع، تبدیل به رده‌های مختلف سلولی می شود.


این پزشک، افزود: این سلول‌ها در مراکز نگهداری خون‌بند ناف در دمای بسیار پایین ذخیره می‌شوند تا زنده بمانند و در موارد نیاز مورداستفاده قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: خون بندناف در بسیاری از بیماری‌ها ازجمله کم‌خون‌های حاد و مزمن، بیماری‌های ارثی خونی مثل کم‌خونی و افرادی که کمبود گلبول‌های سفید دارند قابل‌استفاده است.


این متخصص در کردستان، بیان کرد: در حال حاضر بیشتر روی بیماری‌های خونی از این سلول‌ها استفاده‌شده اما امیدواریم در آینده مورد استفاده طیف وسیعی از بیماری‌ها ازجمله نارسایی ارگان‌های بدن، کبد و کلیه و برای افرادی که به دنبال تصادفات قطع نخاع شده‌اند قرار بگیرد.


هدف‌جو ذکر کرد: بانک خون‌بند ناف از سال 88 در کردستان راه‌اندازی شده است و اکنون در شهرستان‌های قروه، بیجار، دیواندره، بانه، مریوان، سقز و کامیاران مراکز جمع‌آوری خون وجود دارد که ظرف۲۴ ساعت به تهران ارسال می‌شود و کارشناسان آموزش‌دیده و مجرب در بانک خون مسئول جمع‌آوری آن هستند.


وی ذخیره خون‌بند ناف را یک فرصت بسیار خوب عنوان کرد و گفت: ممکن است در آینده اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ دهد و خانواده‌ها را ازلحاظ بیماری درگیر کند لذا این اقدام می‌توانند تضمین درمان بسیاری از بیماری‌ها باشد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha