‌ناگزیر از اعمال محدودیت‌های شدید هستیم. طرح محدودیت‌ها از اول آذر در سراسر کشور به اجرا درمی‌آید. در این طرح هر شهر مقررات خاص خود را دارد و نتیجه آن هفتگی بررسی خواهد شد.

اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی از اول آذر

سلامت نیوز:‌ناگزیر از اعمال محدودیت‌های شدید هستیم. طرح محدودیت‌ها از اول آذر در سراسر کشور به اجرا درمی‌آید. در این طرح هر شهر مقررات خاص خود را دارد و نتیجه آن هفتگی بررسی خواهد شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات ،حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهارداشت: نزدیک ۹ ماه است که با معضل شیوع ویروس کرونا رو به رو هستیم. متاسفانه موج جدید این همه‌گیری این ویروس در جهان ظهور و بروز پیدا کرده و مشکلات زیادی برای کشورها و مردم ایجاد شده است.

بسیاری از دولت‌ها ناچار شدند محدودیت‌ها را از نو افزایش دهند، ما هم به همین دلیل در هفته‌های اخیر یک بار در ۴۳ شهرستان و یک بار در ۴۶ شهرستان و در مجموع در حدود ۹۰ شهرستان محدودیت زیادی ایجاد کردیم. از هفته پیش در مراکز استان‌ها محدودیت زیادی ایجاد شد.

سواد سلامت و اعتماد مردم را بالا ببریم
وی افزود: هدف از این محدودیت‌ها این است که مردم لمس کنند شرایط فوق العاده است و ما از شرایط عادی عبور کرده ایم. همه باید کمک کنند که بتوانیم از این مرحله با کمترین خسارت عبور کنیم. آنچه مهم است در مرحله اول آموزش است. باید سواد سلامت مردم را بالا ببریم. مردم باید به خوبی بدانند علائم این بیماری چیست؛هنوز هم در جامعه افرادی هستند که می‌گویند من علامتی ندارم فقط درد عضلانی دارم.

باز هم از او می‌پرسند علامتی داری؟ می‌گوید چند روز است که حس چشایی و بویایی ام کار نمی‌کند. معلوم است آموزش به اندازه کافی به مردم داده نشده است.روحانی ادامه داد: مردم فکر می‌کنند باید تب شدید داشته باشند. فکر می‌کنند اگر مداوم سرفه کنند این بیماری سراغ آنان آمده است. ما سطح آموزش را باید بالا ببریم.


رئیس جمهوری گفت: نکته دوم این است که مردم باید اعتماد صد درصد به ستاد ملی کرونا و قرارگاه داشته باشند. این اعتماد هر چه کمتر شود به زیان ماست. عده ای که در داخل یا رسانه‌های خارجی مصاحبه می‌کنند و انتقادهای ناپخته را بیان می‌کنند باید بدانند هر چیزی که اعتماد مردم را به ستاد ملی کرونا، قرارگاه و وزارت بهداشت کاهش دهد به ضرر جامعه است. به محض این که اعتماد کم شود دقت مردم برای اجرای مصوبات کم می‌شود و اصل موضع هم همین است. همه باید توجه کنیم برای این که پروتکل‌ها اجرایی شود.


روحانی گفت: سوم این که دولت و آنان که به دولت یاری می‌رسانند به الزامات پروتکل توجه کنند. وقتی پروتکلی اعلام می‌کنیم الزاماتی دارد. وقتی می‌گوییم ماسک بزنید، ماسک باید به وفور با قیمت کم در اختیار مردم باشد. البته هم اکنون برای تهیه ماسک مشکلی نیست، مشکل حل شده است. دولت الکترونیک باید لحظه به لحظه توسعه یابد. وزیر بهداشت می‌گوید روز برای ما مهم نیست ساعت مهم است. ما باید تا حد امکان همه کارها را به فضای دیجیتال و فضای مجازی ببریم تا مردم نیازمند نباشند به ادارات مراجعه کنند.


وی تاکید کرد: باید تجهیزات و امکانات در اختیار نیروهای مسلح باشد که البته در اختیار است. خستگی برای کادر درمان ایجاد شده است که نیروهای مسلح می‌توانند آن را کاهش دهند.‌رئیس جمهوری افزود: همچنین تمام بیمارستان‌هایی که مربوط به وزارت بهداشت نیست باید همه به کار گرفته شوند.


تجمع و تردد باید به حداقل برسد

روحانی درباره ضمانت اجرا اظهار داشت: اگر مصوباتی تایید و ابلاغ شود و توسط عده‌ و اقلیتی اجرا نشود، باید با آنها برخورد شود. اگر برخورد نشود، کل کار معطل می‌ماند. بیشترین مسئولیت در این باره با قرارگاه است.


وی با تاکید بر این که اساس کار این است که تجمع و تردد به حداقل ممکن برسد، تصریح کرد: اگر تردد و تجمع کم شود بسیاری از مسائل ما حل خواهد شد. در بسیاری از شهرها افزایش ابتلاها به خاطر تجمع غیرضرور و غیرقانونی است. یک تیم فوتبال پیروز شده است، دلیلی بر تجمع نیست … دو هفته بعد از هر حادثه تعداد مراجعه به بیمارستان‌ها زیاد و بعد از سه – چهار هفته مراجعه به آرامستان بیشتر می‌شود.


تجمع مشهد مجوز نداشت
رئیس‌جمهوری اظهار داشت: در شهری مانند مشهد، اجتماعی درست می‌شود، رنگ و بوی مذهبی داشته اما مجوز نداشته است. مشهد در روزهای گذشته در برخی از روزها از نظر آماری وضعش از تهران هم بدتر بود و از هر کسی می‌پرسیم می‌گویند مجوزی نداشتند. اصل تجمع و تردد که هر کدام ضروری نیست، باید کنار بگذاریم و مورد توجه ما باشد.


روحانی مساله بیماریابی را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: در جامعه کسانی که مبتلا به ویروس می‌شوند، ۸۰ درصد علامت روشن ندارند یا کم است. کسانی که علامت آشکار دارند، ۲۰ درصد است. چون این افراد علامت ندارند، فکر می‌کنند سالم هستند و دیگران را مبتلا می‌کنند. باید تست تشخیصی را افزایش دهیم. وزارت بهداشت خود را برای این کار آماده کرده و دولت آماده یاری‌رسانی است. شرکت‌های دانش‌بنیان هم کمک می‌کنند تا کیت‌های تشخیصی که در زمان کوتاه جواب دهند را افزایش دهیم.


وی با تاکید بر جداسازی مبتلایان از افراد سالم اظهار داشت: فرد مبتلا باید از جامعه جدا شود. برای جداسازی فرد باید در مکانی قرنطینه شود و اگر این کار رخ نداد، باید با آن فرد برخورد کرد. در ردیابی بیماران، وزارت ارتباطات باید کمک کند.


اعمال محدودیت‌های جدید از اول آذر
رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: وقتی این مراحل را پیش می‌بریم ولی موثر نمی‌شود، ناچاریم محدودیت شدیدی قائل شویم. اکنون در شرایطی هستیم که ناچار به افزایش محدودیت‌ها هستیم. امروز(دیروز) تصمیم کلی درباره محدودیت‌ها گرفته شد که از اول آذر این طرح اجرایی می‌شود.


روحانی با بیان این که تصمیم محدودیت برای کل کشور است و هفتگی بررسی می‌شود، بیان کرد: هر شهری بنا به ویژگی‌هایی که دارد، مقرراتی برایش تعیین می‌شود. جزئیاتی وجود دارد که این هفته تعیین می‌شود. این طرح اساس آن تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت و قرارگاه و وزارت بهداشت بیشترین مسئولیت را برای آن برعهده دارند.


وی با بیان این که مردم باید باور کنند این بیماری و ویروس حالا مهمان ناخوانده جامعه ماست، یادآور شد: ممکن است این ویروس تا سال آینده هم باشد چون هنوز به درمان و واکسن قطعی نرسیده‌ایم. حرف‌هایی درباره داروهای موثر گفته می‌شود ولی داروی قطعی و واکسن قطعی نیست و تا زمانی که به اندازه کافی به مردم نرسد و استفاده نشود، نمی‌شود گفت کرونا تمام شده است.


رئیس‌جمهوری با تاکید بر این که راهی جز مراقبت از خود، اقوام و خانواده خود نداریم، بیان کرد: با این مراقبت پیش برویم و دستورالعمل‌ها را اجرا کنیم ابتلا کم می‌شود، ابتلاها زودتشخیص و درمان زودهنگام انجام شود. هدف این است که فوتی‌ها و مرگ و میر کمتر شود.روحانی افزود:در این جلسه تصمیمات کلی برای اعمال محدودیت‌های بیشتر اتخاذ کردیم که از شنبه آینده طرح مربوط به آن با توجه به ویژگی شهرها از نظر وضع بیماری اجرا می‌شود و تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت. ظاهر این طرح به سبک تعطیلات برخی از مشاغل و بخش‌های فرهنگی- آموزشی یا در مواردی جریمه ظهور و بروز دارد اما واقعیت این است که باید مردم احساس کنند که این مساله مهم است و ما در شرایطی ویژه قرار داریم.


‌سرعت انتقال ویروس‌۹‌برابرشده است
وی با تأکید بر این که این ویروس جهش یافته و ویروس اسفند و فروردین نیست، اظهار داشت: شرایط ویروس امروز تغییر کرده و سرعت انتقال آن ۹ برابر شده است و باید بیشتر رعایت کنیم به ویژه کسانی که در وسایل نقلیه عمومی‌فعالیت می‌کنند و با مردم سر و کار دارند، باید بیشتر مراعات کنند.رئیس جمهوری گفت: خیلی مهم است که راننده سالم باشد؛ اگر راننده‌ای در تاکسی‌ یا تاکسی‌های الکترونیکی آلوده باشد، از صبح تا شب هر مسافری را که سوار می‌کند، به این ویروس مبتلا می‌کند.


روحانی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله بعد از این که تست سریع آمد، باید برنامه‌ریزی خاصی برای افرادی که مردم بیشتر با آنها در رفت و آمد هستند، صورت بگیرد. خود بیمارستان‌ها، مطب‌ها، فروشگاه‌ها و جاهایی که مردم تردد بیشتری دارند، مورد مراعات قرار بگیرد تا از این مساله عبور کنیم.


وی با اشاره به مصوبات دیروز ستاد اظهارداشت: امروز چارچوب طرح مهمی‌را به تصویب رساندیم و تصمیماتی هم در زمینه بیمه و مالیات اتخاذ شد که سخنگوی ستاد این تصمیمات را برای مردم توضیح می‌دهد.


رئیس جمهوری در پایان گفت: امیدواریم با کمک و یاری هم و مراعات پروتکل‌های بهداشتی همان طور که از دور اول سرافراز بیرون آمدیم، از این دور که دور سخت‌تری هم هست، سرافراز عبور کنیم.


سخنان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: طرح جامع اعمال محدودیت‌ها برای کنترل کرونا با سطح بندی شهرها به مناطق قرمز، نارنجی و زرد از شنبه در سراسر کشور اجرا می‌شود.


به گزارش ایرنا، علیرضا رئیسی دیروز با اعلام مصوبات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: هر تصمیمی‌که در ستاد ملی کرونا گرفته می‌شود بر اساس همکاری مردم و دستگاه‌ها در رعایت اصول پروتکل‌هاست و تلاش می‌شود با کاهش تجمعات از میزان شیوع بیماری کاسته شود زیرا می‌دانیم هر جا که پروتکل‌هایبهداشتی کرونا به درستی رعایت نشده و تجمعات خانگی، دورهمی‌ها و سفرها انجام شده است بار بروز بیماری سنگین تر شده و باعث شده است که بار ورود به بیمارستان‌ها به قدری سنگین شود که قابل تحمل نیست و در همه کشورها برای کاهش این بار سنگین محدودیت‌هایی اعمال می‌شود.


وی گفت: در ماه‌های گذشته هم برای کاهش بار بیماری ۴۳ شهر و در مرحله بعد ۴۶ شهرستان مشمول اعمال محدودیت‌های شغلی شدند و امروز هم طرح جامع اعمال محدودیت‌های جدید در ستاد ملی کرونا بررسی شد و بر اساس آن یک طرح هوشمند به تصویب رسید که از اول آذر فعلا به مدت دو هفته اجرا می‌شود و بعد از آن در مورد تمدید، تشدید یا کاهش آن تصمیم گیری می‌شود.


تقسیم بندی شهرستان‌ها به سطح قرمز، نارنجی و زرد
سخنگوی ستاد ملی کرونا افزود: بر اساس این طرح شهرستان‌های کشور بر اساس میزان بار بیماری کرونا و بستری در بیمارستان به سه سطح قرمز، نارنجی و زرد تقسیم می‌شوند، سطح سه یا قرمز بیشترین میزان محدودیت را دارد و سطح دو یا نارنجی محدودیت‌های کمتری دارد و میزان اعمال محدودیت‌ها در شهرهای دارای سطح یک یا زرد کمتر است.


رئیسی ادامه داد: هدف اصلی از اعمال این محدودیت‌ها تعطیلی مشاغل نیست بلکه کاهش بار بیماری است. بر این اساس در شهرستان‌های قرمز یا دارای سطح سه که اکنون حدود ۱۰۰ شهرستان هستند و اکثر مراکز استان‌ها از جمله تهران هم جزو آن است، به جز مشاغل ضروری در اموری که مایحتاج ضروری مردم و مسائل ایمنی و سلامت مربوط می‌شود همه مشاغل تعطیل می‌شوند.


وی گفت: همچنین در شهرستان‌هایی با وضع نارنجی یا سطح هشدار دو مشاغل سطح سه و چهار که جزئیات آن اعلام می‌شود، تعطیل خواهند بود. اکنون حدود ۱۵۰ شهرستان در وضع نارنجی یا سطح هشدار دو هستند و در سطح هشدار یک که حدود ۱۵۵ شهرستان در این وضع هستند، مشاغل سطح چهار به مدت دو هفته تعطیل می‌شوند.


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: بر اساس این مصوبه، تعطیلی‌ها فقط شامل مشاغل و کسب و کارها نیست و شامل: مدارس، آموزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراسم فرهنگی و مذهبی هم می‌شود و در سطوح هشدار یک، دو و سه آموزش‌ها و مدارس غیر حضوری است و برای دانشگاه‌ها و مراسم مذهبی و فرهنگی هم فعلا به مدت دو هفته محدودیت ایجاد می‌شود.
درمورد فعالیت کارکنان
رئیسی ادامه داد: در مورد فعالیت کارکنان ادارات هم بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا در شهرستان‌های با سطح هشدار ۳ و قرمز فقط حدود یک سوم کارکنان در محل کار حضور پیدا می‌کنند، در سطح دو یا نارنجی یک دوم یا ۵۰ درصد کارکنان حضور پیدا می‌کنند و در شهرستان‌های با وضع زرد یا سطح هشدار یک، دو سوم کارکنان حضور دارند.

مسئولان ادارات با توجه به ضرورت حضور کارکنان برای نوبت دهی فعالیت آنها بر اساس مصوبه ستادملی کرونا تصمیم گیری می‌کنند.وی گفت: محدودیت‌های بعدی برای تردد وسایل نقلیه است و در شهرستان‌های با وضع دو و سه یعنی قرمز و نارنجی، خودروهای بومی‌با پلاک هر شهرستان حق خروج از شهرستان را ندارند و خودروهای با پلاک غیر بومی‌شهرستان‌های دیگر حق ورود به این شهرستان‌ها را ندارند. جزئیات بیشتر اعلام می‌شود. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: این محدودیت‌ها از شنبه اول آذر فعلابه مدت دو هفته اعمال می‌شود و در یک هفته پیش رو اقدامات لازم برای اطلاع رسانی و پرداختن به جزئیات اجرای این مصوبات انجام خواهد شد.

 

اعمال محدودیت و جریمه راه حل نیست
رئیسی ادامه داد: همه می‌دانیم که برای مقابله با کرونا اعمال محدودیت و جریمه راه حل نهایی نیست، این‌ها راه حل موقت است و تا زمانی که به دارو و واکسن موثر دست پیدا کنیم، راه حل اساسی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت از خانواده، اطرافیان، همکاران و مشتریان است و با مراقبت‌ها می‌توانیم از شر محدودیت‌ها خلاص شویم زیرا هر محدودیتی که اعمال می‌شود تبعاتی دارد و هر محدودیتی که اعمال می‌شود از سر اجبار و ناچاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha