داوطلبین باراول و یا افرادی که سابقه اهدای خون دارند ممکن است به دلایل مختلف در مراکز درمانی بستری شوند و یا تحت اعمال جراحی قرار گیرند. یکی از پرسش های متداول این افراد این است که آیا ممکن است به دلیل بستری شدن یا اعمال جراحی از اهدای خون معاف شوند؛ پاسخ به این پرسش بسته به اینکه بیمار چه مدت و به چه دلیلی بستری و چه نوع عمل جراحی روی وی انجام شده است متفاوت است.

آیا افراد با سابقه بستری و اعمال جراحی می توانند خون اهدا کنند؟

سلامت نیوز:داوطلبین باراول و یا افرادی که سابقه اهدای خون دارند ممکن است به دلایل مختلف در مراکز درمانی بستری شوند و یا تحت اعمال جراحی قرار گیرند. یکی از پرسش های متداول این افراد این است که آیا ممکن است به دلیل بستری شدن یا اعمال جراحی از اهدای خون معاف شوند؛ پاسخ به این پرسش بسته به اینکه بیمار چه مدت و به چه دلیلی بستری و چه نوع عمل جراحی روی وی انجام شده است متفاوت است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا دکتر بشیرحاجی بیگی با بیان اینکه هر فرد در طول زندگی ممکن است بیمار شده و به دلیل کسالت ناشی از بیماری در مرکزی درمانی بستری شود یا تحت عمل جراحی قرار گیرد، گفت: پزشک های بخش اهداکنندگان مراکز انتقال خون سراسر کشور از داوطلب های اهدای خون سوالاتی درباره سابقه بستری در بیمارستان یا جراحی را خواهند پرسید.


به گزارش بنابر اعلام روابط عمومی سازمان انتقال خون؛سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اهداکننده ای که عمل جراحی انجام داده و به طور کامل بهبود یافته و در حال حاضر آنتی بیوتیک مصرف نمی کند با این شرط که در طی عمل جراحی و یا زمان بستری در بیمارستان خون و فرآورده های آن را مصرف نکرده باشد و شرایط استریل حین عمل کاملا رعایت شده باشد و مدت معافیت بسته به نوع جراحی را پشت سر گذاشته باشد می تواند خون خود را به بیماران نیازمند اهدا کند.


حاجی بیگی گفت: در جراحی هایی که از مواد حاجب تزریقی برای اعمال تشخیصی استفاده می شود داوطلب اهدای خون تا 24 ساعت معاف از اهدای خون است و پس از آن و بر اساس نظر پزشک سازمان امکان اهدای خون خواهد داشت .


وی ادامه داد: افراد با سابقه اعمال جراحی کوچک و لاپاروسکوپی نیز بر اساس تشخیص پزشک تا مدتی که پزشک بخش اظهار می کند معاف از اهدای خون هستند.


حاجی بیگی افزود: داوطلبین اهدای خون در صورتی که تحت جراحی های بزرگ مانند برداشتن جمجمه، ایجاد برش در شکم، جراحی برداشت تیروئید، جراحی برداشت رحم و جراحی ستون فقرات قرار گرفته اند تا شش ماه و بهبودی کامل امکان اهدای خون ندارند.


وی افزود: اگر فرد تحت اعمال جراحی قلب باز قرار گرفته باشد و یا چنانچه اهداکننده خون به دلیل ابتلا به سرطان جراحی شده باشد به صورت دائم از اهدای خون معاف خواهد شد.


حاجی بیگی تاکید کرد: پزشک معاینه کننده داوطلب اهدای خون در کلیه موارد به دلیل انجام جراحی و سابقه بستری توجه خواهد کرد و بر اساس شرح حال فرد، مدارک پزشکی و همچنین استاندارد های ملی و بین المللی انتقال خون تصمیم می گیرد.


سخنگوی سازمان انتقال خون در پایان به اجرا و اهمیت نظام مراقبت از اهداکنندگان خون در سازمان انتقال خون ایران نیز اشاره کرد و گفت: حفظ سلامت داوطلبین اهدای خون برای این سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به هیچ عنوان از افرادی که شرایط اهدای خون ندارند و یا در صورتی که اهدای خون خطری برای سلامتی آنان محسوب شود خون دریافت نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha