تیم پیوند مرکز آموزشی درمانی فیروزگر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران، موفق به انجام اولین پیوند کبد از دهنده زنده شدند.

اولین پیوند کبد از دهنده زنده موفقیت آمیز انجام شد

سلامت نیوز: تیم پیوند مرکز آموزشی درمانی فیروزگر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران، موفق به انجام اولین پیوند کبد از دهنده زنده شدند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر محسن رضا منصوریان رییس تیم پیوند کبد مرکز آموزشی درمانی فیروزگر اظهار داشت: اولین پیوند کبد از دهنده زنده، با موفقیت در این مراکز درمانی انجام شد.


وی گفت: در این عمل پیوند که ۹ ساعت طول کشید، لوب راست کبد از فرد دهنده به کبد یک خانم ۲۲ ساله که توده کبدی داشت، پیوند زده شد.


منصوریان با بیان این که دهنده و گیرنده کبد در سلامت کامل هستند، ادامه داد: با وجود این که این شکل از پیوند کاملا غیر اورژانس و در شرایط کاملا برنامه ریزی شده (اِلکتیو) انجام می شود، ولی برای به حداقل رساندن عوارض جراحی و به ویژه عفونت هایی مانند کووید۱۹، این جراحی را در روز تعطیل و در کمترین حالت ازدحام اتاق عمل انجام دادیم.


وی افزود: در بعضی شرایط که بیماران با مشکلات کبدی مواجه هستند و امکان دریافت عضو از اهداکنندگان مرگ مغزی ندارند، می توان با احتساب شرایط خاص از دهنده زنده برای پیوند کبد بهره گرفت.


رییس تیم پیوند کبد مرکز آموزشی درمانی فیروزگر خاطرنشان کرد: شرایط انتخاب دهندگان کبد زنده بر اساس وزن و گروه خونی گیرنده و دهنده عضو مشخص می شود و در همه شرایط امکان انجام آن امکان پذیر نیست.


منصوریان افزود: انجام این شکل از پیوند نسبت به پیوند از اهداکنندگان مرگ مغزی روند پیچیده تری دارد؛ به ویژه در بیمارن کبدی با وزن خیلی کم یا بالعکس وزن های بالا.


وی اظهارداشت: اقدامات قبل از پیوند مانند بررسی عروق، مجاری صفراوی کبد دهنده و گیرنده و اندازه گیری حجمی از کبد که قابل برداشت است و همچنین حداقل حجمی از کبد که گیرنده برای ادامه زندگی لازم دارد، در کنار سختی فرآیند جراحی این نوع از عمل را برای تیم های پیوند سخت تر می کند.


وی گفت: یک سال پس از راه اندازی بخش پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی ایران و با پیش آمدن شرایط ناخواسته ناشی از شیوع بیماری کرونا و به تبع آن کاهش چشمگیر اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی با همکاری دکتر نصیر فخار جراح و فلوشیپ پیوند کبد و عضو هیات علمی این دانشگاه، مرکز پیوند کبد از دهنده زنده در مرکز آموزشی درمانی فیروزگر راه اندازی کردیم.


رییس تیم پیوند بیمارستان فیروزگر خاطرنشان کرد: این نوع پیوند کبد از سال ها قبل انجام می شد و در کشور ایران هم برای اولین بار سال ۱۳۷۶ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha