انتظار مسوولان حوزه سلامت به سر رسید و شنبه اول آذرماه، دومین تعطیلی گسترده برای اصناف درجه 2 و 3 و 4 و ممنوعیت تردد ساعتی شهروندان در 124 شهر و 25 مركز استان كه به دلیل بستری روزانه بالای 10 نفر، در وضعیت قرمز شیوع كووید 19 هستند، به مدت دو هفته اجرا می‌شود و در صورت بررسی نتایج، این مدت قابل تمدید خواهد بود.

در انتظار معجزه تعطیلی

سلامت نیوز:انتظار مسوولان حوزه سلامت به سر رسید و شنبه اول آذرماه، دومین تعطیلی گسترده برای اصناف درجه 2 و 3 و 4 و ممنوعیت تردد ساعتی شهروندان در 124 شهر و 25 مركز استان كه به دلیل بستری روزانه بالای 10 نفر، در وضعیت قرمز شیوع كووید 19 هستند، به مدت دو هفته اجرا می‌شود و در صورت بررسی نتایج، این مدت قابل تمدید خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، بنابراین، از روز شنبه اول آذرماه، تهران و 7 كلان‌شهر، 25 مركز استان و 124 شهر دچار وضعیت قرمز در عمل، تعطیلی گسترده‌ای را تجربه خواهند كرد و از آنجا كه بیشترین ممنوعیت‌ها، همچون دو هفته آغازین فروردین، مشاغل خدماتی و نیروهای روزمزد را هدف قرار می‌دهد، دیروز رییس‌جمهوری به سازمان برنامه و بودجه ماموریت داد با هماهنگی با وزارت تعاون و بانك مركزی درخصوص تامین اعتبارات مورد نیاز این اقشار اقدام كند اما نكته مهم این است كه در دور قبل هم فعالان كارگری این هشدار را داده بودند كه اولا، ارقام ناچیزی كه دولت برای حمایت از آسیب‌دیدگان شغلی كرونا در نظر می‌گیرد به هیچ‌وجه با رشد روزانه نرخ تورم همخوانی ندارد و دوما، اغلب كارگران و شاغلان بخش خدمات،

نیروهای روزمزدی هستند كه حتی در فهرست بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی هم جایی ندارند كه حداقل بتوانند از بیمه بیكاری و سایر حمایت‌های بیمه‌ای استفاده كنند. حالا كه قرار است برای دومین‌بار، تمام اصناف غیرضروری، دوهفته خانه‌نشین شوند و بازگشایی مجدد فعالیت‌های صنفی هم به نتایج رضایتبخش و كاهش بستری و فوت در شهرهای با وضعیت قرمز منوط شده، دولت هیچ صحبت جدیدی درباره تداوم یا اجرای دوباره «بیمه بیكاری كرونا»  ندارد و همان خدمه روزمزد هم از همین امروز، دچار نگرانی‌های جدی از بابت نامعلوم بودن درآمد و نحوه امرار معاش خود هستند.  


هشدار درباره 4 رقمی شدن فوت كرونایی‌ها

 وزیر بهداشت پیش از این و در طول ماه‌های گذشته، چند بار هشدارهای خیلی جدی و نگران‌كننده‌ای درباره وخامت شیوع بیماری در كشور داده بود و در مقابل برخی درخواست‌ها برای برقراری نماز جمعه یا بازگشایی حرمین شریفه در شهرهایی همچون قم و مشهد، به دلیل اولویت سلامت مردم پافشاری كرده بود.

اما وقتی كار به جایی رسید كه برخی چهره‌های خاص، مخالفت‌های وزیر بهداشت را با اتهامات عقیدتی زیر سوال بردند، وزیر بهداشت ترجیح داد در مقابل برخی درخواست‌ها سكوت كند تا آمار و ارقام، گواه حركت به سمت وخامت باشد كه همین‌طور هم شد.  وقتی برخی در انتقاد از ممنوعیت زیارت از حرم مطهر امام رضا (ع) وزیر را زیر سوال بردند، وزیر بهداشت به مشهد رفت و در كنار مسوولان آستان قدس رضوی ایستاد و رو به دوربین و میكروفن گزارشگران صداوسیما گفت كه از این پس، مسوولیت تمام اقدامات و شرایط در شهر مشهد را به مسوولان استان قدس رضوی می‌سپارد و فقط چند روزی بعد از این اظهار واگذاری بود كه در جمع مسوولان استانی خراسان رضوی این هشدار را مطرح كرد كه: «هر زایری بر اثر كرونا بمیرد، همه ما مسوول هستیم.»

دیروز هم وزیر بهداشت در جمع مسوولان استانی اصفهان كه حالا از جمله استان‌های با وضعیت بحرانی و قرمز از بابت آمار ابتلا و بستری و فوت مبتلایان كووید 19 است، هشدار داد: «با ویروس عجیبی روبرو هستیم و جدی نگرفتن و غفلت از محدودیت‌های جدید كه مقرر است از شنبه آینده اول آذر اجرا شود، به چهار رقمی شدن آمار مرگ در كشور منجر می‌شود.»

حالا تا اجرای محدودیت‌های گسترده برای فعالیت اصناف غیرضروری و ممنوعیت تردد شبانه شهروندان، دو روز باقی مانده و با وجود برخی محدودیت‌ها كه از اول آبان در مقاطع دوهفته‌ای و 10 روزه اجرا شد، آمار فوت مبتلایان كووید 19 همچنان بر مدار بالایی می‌چرخد.

در فاصله 26 تا 27 آبان 482 نفر به فوتی‌های كووید 19 در كشور اضافه شد و صعود روزانه آمار فوت، نشانه شدت رفتارهای بی‌محابا و پرخطر شهروندان ظرف دو ماه گذشته است؛ ماه‌هایی كه بیشترین تعطیلات چند روزه را داشتیم و شاهد ترافیك سنگین جاده‌ها به دلیل اوج سفرهای تفریحی و برگزاری مراسم عروسی و مهمانی‌های پرازدحام و مراسم ترحیم و شلوغی بازارها و مراكز خرید و رستوران‌ها و كافه‌ها و برقراری پیك‌نیك‌های خارج از شهر بودیم.

ظرف شب‌های گذشته، گزارشگران شبكه خبر، بارها گزارش‌هایی از بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها پخش كردند و جالب این بود كه در این گزارش‌های تصویری، تمام بیماران با اظهار پشیمانی شدید، اعتراف می‌كردند كه به دلیل باور نداشتن خطر انتقال ویروس، توصیه‌ها را نادیده گرفتند و راهی سفر و مهمانی شدند یا قید استفاده از ماسك و فاصله‌گذاری اجتماعی در محل كار و وسایل حمل‌ونقل عمومی را زدند.  معاون  كل وزارت بهداشت هم در یكی از شب‌هایی كه به برنامه «تیتر امشب» شبكه خبر آمده بود، با انتقاد از بی‌توجهی مردم به رعایت پروتكل‌های بهداشتی و بی‌اهمیت شمردن خطر «كرونا» گفت:

«مردم باید به بیمارستان‌ها بیایند و ببینند كه مبتلایان كرونا چطور گداییِ نفس می‌كنند.» رفتارهای مردم و البته ناهماهنگی تمام دستگاه‌ها برای نظارت بر اجرای همان محدودیت‌ها و توصیه‌های مصوب ستاد ملی مقابله با كرونا، وضعیت بیش از 150 شهر كشور را به شرایطی رساند كه امروز آمار فوت 486 و 482 و 453 نفر را می‌شنویم و به نظر می‌رسد در آینده نزدیك هم نباید منتظر دو رقمی شدن و تك رقمی شدن آمار فوت مبتلایان كووید 19 باشیم.

  دیروز ظهر سخنگوی وزارت بهداشت اعلام كرد كه با فوت ۴۸۲ بیمار از مبتلایان كووید 19، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در كشور به ۴۲ هزار و ۴۶۱ نفر رسید و علاوه بر آنكه هفته‌هاست كه ۲۷ استان كشور در وضعیت قرمز كرونا هستند، تعداد بیماران بدحال نیازمند بستری در بیمارستان‌ها هم همچنان بالاست چنانكه در فاصله 26 تا 27 آبان، 1۳ هزار و ۳۵۲ بیمار جدید مبتلا به كووید۱۹ در كشور شناسایی شد كه از این تعداد 3هزار و 79 نفر بستری شدند و حالا مجموع بیماران كووید۱۹ در كشور به ۷۸۸ هزار و ۴۷۳ نفر رسیده در حالی كه ۵۶۹۱ نفر از مبتلایان در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.  


تعطیلی اصناف گروه 2 و 3 و 4 و در كدام مراكز استان
از روز شنبه اول آذرماه، تمام اصناف غیر ضروری و غیر از گروه 1 شامل عرضه‌كنندگان مواد غذایی و مایحتاج اساسی مردم، مراكز درمانی و واحدهای امدادرسانی، در 25 مركز استان كه به دلیل بستری روزانه 10 بیمار كووید 19، در وضعیت قرمز قرار دارند، به مدت دو هفته تعطیل می‌شود. در حال حاضر استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، كرمانشاه، كهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مركزی، كرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و كردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.


افزایش ساعت كار حمل‌ونقل عمومی تهران
از روز شنبه اول آذرماه، ساعت كار ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در پایتخت، حدود 2 ساعت افزایش خواهد یافت. این افزایش، همزمان با اعمال ممنوعیت دو هفته‌ای تردد خودروهای شخصی از ساعت 9 شب تا 4 صبح خواهد بود. از هفته گذشته، ستاد ملی مقابله با كرونا در اطلاعیه‌ای، ضمن محدودیت فعالیت اصناف غیرضروری و دستور به تعطیلی این مشاغل از ساعت 6 بعدازظهر در شهر تهران، برای كاهش ازدحام خیابانی و غیرضروری مردم هم ساعت كار مترو و اتوبوس‌های تندرو در تهران را كاهش داد به نحوی كه آخرین اعزام در تمام خطوط مترو و اتوبوس‌های تندرو، ساعت 20 و 30 دقیقه شب بود.

حالا از روز شنبه، ساعت كار ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی حدود 2 ساعت افزایش یافته. قائم‌مقام معاون حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران اعلام كرد كه از روز شنبه اول آذرماه در كلیه خطوط مترو و اتوبوسرانی تهران، آخرین اعزام از تمام ایستگاه‌ها ساعت ۲۲ شب خواهد بود.

اگر دوركار نشدید به 190 شكایت كنید
معاون كل وزارت بهداشت اعلام كرد كه تمام دستگاه‌های اجرایی موظفند تاكیدات كاهش حضور كاركنان را اجرا كرده و تعداد كاركنان را كاهش دهند. ایرج حریرچی تاكید كرد: «اطلاعیه رسمی در این خصوص نیز تا چهارشنبه صبح اعلام خواهد شد و در همه شهرها مسوول اصلی اجرای تعطیلات، فرمانداران و در استان‌ها، استانداران هستند و برای مدیرانی كه از دوركاری كارمند خود جلوگیری كنند هم تا سه ماه انفصال از خدمت و جرایم نقدی پیش‌بینی شده و كارمندان هم می‌توانند در صورت تخلف مدیر، با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته و شكایت مكتوب كنند؛ ضمن اینكه دادستان‌ها و فرمانداران نیز وارد عمل می‌شوند.


شهرهای قرمز، نارنجی و زرد كدام است؟
وزیر بهداشت گفت: «شهر زرد، شهری است كه در آن به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، روزانه چهار بیمار بستری با نتیجه تست PCR مثبت داشته باشیم و بنابراین، در شهر زرد با یك میلیون نفر جمعیت، روزانه ۴۰ بیمار بستری با نتیجه تست pcr مثبت خواهیم داشت. شهر نارنجی، منطقه‌ای است كه روزانه ۶ بیمار PCR مثبت به ازای هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت داشته باشیم. در شهر قرمز نیز روزانه ۱۰ بیمار مثبت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد.»


از امروز، سفر بین شهری در كل كشور ممنوع است
جانشین فرمانده پلیس راهور ناجا از اعمال محدودیت‌های تردد در تمامی مراكز استان‌های كشور از ساعت ۱۰ صبح امروز خبر داد و به گفته سردار سید تیمور حسینی در تمامی مراكز استان‌های كشور و تا ساعت ۲۴ روز جمعه هفته جاری، هیچ پلاك غیربومی اجازه ورود به مركز استان‌ها را نخواهد داشت و از سوی دیگر پلاك‌های بومی نیز اجازه خروج از مركز استان را نخواهند داشت. به گفته جانشین رییس پلیس راهور ناجا از ساعت 10 صبح امروز به شكل شبانه‌روزی در تمامی مبادی ورودی و خروجی مراكز استان مستقر خواهند شد و در صورت اصرار رانندگان به تخلف، جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای آنان اعمال خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha