چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 303276

همه مراجع پزشکی و بهداشتی همچنان روش استاندارد طلایی و مرجع تشخیص قطعی کرونا را تست‌های PCR می‌دانند اما به‌تازگی تست‌های سریع کرونا هم به کار گرفته می‌شوند که همین موضوع سوالاتی را برای مردم به وجود آورده است.

همه چیز درباره تست‌های ۳۰ دقیقه‌ای کرونا

سلامت نیوز:همه مراجع پزشکی و بهداشتی همچنان روش استاندارد طلایی و مرجع تشخیص قطعی کرونا را تست‌های PCR می‌دانند اما به‌تازگی تست‌های سریع کرونا هم به کار گرفته می‌شوند که همین موضوع سوالاتی را برای مردم به وجود آورده است.

تفاوت‌های تست رپید با  PCR‌

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،آزمایش به روش مولکولی، اگرچه همچنان مرجع تشخیص قطعی بیماری محسوب می‌شود، اما نیازمند رعایت استانداردهای ویژه، آزمایشگاه‌های تخصصی، تجهیزات پیچیده و گران‌قیمت و از همه مهم‌تر کارکنان فنی ماهر و با تجربه در انجام آزمایش‌های تشخیص مولکولی است. اما آزمایش آنتی‌ژن ویروس کووید ۱۹ به  امکانات ساده و ارزان‌تری نیاز دارد.

*نمونه مورد استفاده برای انجام آزمایش تشخیص سریع آنتی ژن ویروس کووید ۱۹ همان نمونه دستگاه تنفسی فوقانی یعنی نمونه‌ای است که از انتهای بینی گرفته می‌شود.

*آزمایش تشخیص آنتی ژن ویروس

کووید ۱۹ با استفاده از وسایل تشخیص سریع از نظر عملیاتی بر آزمایش تشخیص مولکولی ویروس از چند نظر برتری دارد.*برای انجام آزمایش تشخیص آنتی ژن به تجربه و مهارتی که برای آزمایش تشخیص مولکولی واجب است، نیاز نیست.*برای انجام آزمایش تشخیص مولکولی نمونه دستگاه تنفسی باید به آزمایشگاه‌های معینی منتقل شود و می‌تواند نتایج حتی دیرتر از ۴۸ تا ۷۲ ساعت در دسترس قرار گیرد.

  ارائه نتیجه هر آزمایش پس از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه

در بعضی مراکز نتیجه هر آزمایش معمولا پس از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قابل گزارش خواهد بود. از نقاط ضعف روش تشخیص آنتی‌ژن با استفاده از وسایل تشخیص سریع، حساسیت نسبی کمتر آن در مقایسه با روش تشخیص مولکولی است که آن را با محدود کردن استفاده از این روش به افراد علامت‌دار تا حد زیادی جبران می‌کنند. بنابراین از وسایل تشخیص سریع باید در افراد علامت‌دار برای تشخیص بیماری استفاده کرد و موارد استفاده از آن در افراد بی‌علامت بسیار محدود است چون این انتظار وجود دارد که به دلیل تعداد ویروس کمتر در افراد بدون علامت، موارد منفی کاذب بیشتری مشاهده شود. 

میزان خطا در تست‌های سریع

آزمایش تشخیص سریع آنتی‌ژن ویروس مثل هر آزمایش دیگری خطای خاص خودش را دارد. مهم‌ترین علت نتایج منفی کاذب در آزمایش تشخیص مولکولی، فاصله بین زمان ورود ویروس به بدن و زمان نمونه گیری برای انجام آزمایش است. در واقع اعتبار و صحت نتایج آزمایشگاهی با تعداد ویروس در بدن رابطه دارد. تجربیات و منابع علمی می گویند هیچ کدام از روش‌های تشخیص آزمایشگاهی مرسوم، از جمله روش تشخیص مولکولی، قادر نیستند در روز اول مواجه شدن با یک فرد مبتلا و آلوده  به ویروس، آن را شناسایی کنند. اما زمان آزمایش هر چه به زمان بروز علایم  یا شدت گرفتن آن ها نزدیک تر شود، شانس به دست آوردن یک نتیجه مثبت بیشتر می شود و در واقع موارد منفی کاذب کاهش می یابد.

زمان ایده‌آل برای انجام تست سریع آنتی‌ژن

در روش تشخیص مولکولی میزان نتیجه منفی کاذب در روز ظهور علایم ممکن است حدود ۳۵ درصد باشد ولی با پیشرفت بیماری این میزان کمتر می‌شود. بنابراین زمان نمونه‌گیری برای انجام آزمایش یکی از مهم‌ترین عوامل صحت و اعتبار نتیجه آزمایش است. در آزمایش تشخیص سریع آنتی‌ژن، ۵ تا ۷ روز پس از بروز علایم زمان ایده آل برای آن است. در این دوره زمانی معمولا تعداد ویروس موجود در ترشحات تنفسی برای تشخیص کافی است. سایر عوامل مهم که می‌توانند از نتایج نادرست پیشگیری کنند، در دسترس بودن کیت‌های با کیفیت، معتبر ، سالم و کارکنان آموزش دیده و متبحر است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha