پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 303308

در پی اظهارنظرهای گوناگون درخصوص داروهای گیاهی درمان کرونا که گفته‌می‌شود به‌زودی مجوز تولید از سازمان غذا و دارو، دریافت خواهند کرد! این سازمان جزئیاتی از روند صدور مجوز برای چهار داروی گیاهی درمان بیماری کرونا ارائه داد.

سلامت نیوز:در پی اظهارنظرهای گوناگون درخصوص داروهای گیاهی درمان کرونا که گفته‌می‌شود به‌زودی مجوز تولید از سازمان غذا و دارو، دریافت خواهند کرد! این سازمان جزئیاتی از روند صدور مجوز برای چهار داروی گیاهی درمان بیماری کرونا ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام‌جم، بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و ذخایر عظیم داروسازی سنتی که میراث چندهزار ساله نیاکان ماست امروز هم می‌تواند در مسیر علمی گرهگشای مشکلات نوین جامعه بشری باشد. تاکنون تعداد زیادی دارو که ادعای کمک به درمان عوارض ناشی از بیماری کرونا یا درمان‌قطعی این بیماری را داشته‌اند به سازمان غذا و دارو ارجاع شده و آن‌دسته از فرآورده‌های مذکور که دارای مستندات علمی مکفی بوده‌اند به‌دقت مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و در صورت گذراندن مراحل علمی و قانونی در نوبت صدور مجوز قرار می‌گیرند.

براین اساس طبق بررسی‌های صورت‌گرفته تاکنون چهار فرآورده طبیعی با اجزای گیاهی موفق به اخذ مجوز از کمیسیون قانونی سازمان غذا و دارو برای بهبود علائم بیماری کووید-١٩ شده‌اند و برای دو مورد آن مجوز موقت تولید به مدت شش ماه صادر شده است.

اسپری دهانی PHR160 که حاوی شش اسانس گیاهی و با توجه به نتایج کارآزمایی بالینی ارائه شده با مورد مصرف کمک به بهبود عوارض ریوی کووید-١٩ شامل تنگی‌نفس، سرفه، افزایش اکسیژن شریانی و شربت موکوزیفت حاوی عصاره آبی میوه دو گیاه و با توجه به مدارک کارآزمایی بالینی ارائه شده با مورد مصرف بهبود علائم خستگی و بی‌اشتهایی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ موفق به اخذ مجوز تولید شده، اما هنوز توسط تولیدکنندگان تولید و به بازار عرضه نشده است.

همچنین دو داروی دیگر شامل فرآورده شربت تولید با نام اظهارشده استاپ‌سیویر (نام فرآورده تأیید نهایی نشده است) و براساس کارآزمایی بالینی با مورد مصرف: کاهش دوران بستری و بهبود هایپوکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و فرآورده شربت با نام اظهارشده آنوال اس (نام فرآورده تأیید نهایی نشده است) حاوی یک جز گیاهی که بر اساس کارآزمایی بالینی با مورد مصرف:

بهبود برخی علائم بیماری کرونا مؤثر است، موافقت اصولی کمیسیون قانونی را اخذ کرده‌اند.مسلما در صورت تکمیل مدارک علمی و قانونی داروهای گیاهی با ادعای درمان و کاهش عوارض بیماری کرونا در کمیسیون قانونی ساخت دارو و مواد بیولوژیک سازمان غذا و دارو مطرح و در صورت تأیید نهایی و رعایت قوانین این سازمان مجوزهای لازم را صادر خواهد کرد.شربت گیاهی استاپ‌سیویر در آمل روی ۲۹۳ بیمار داوطلب کرونایی آزمایش شد و به گفته پزشکان این شربت به درمان سرعت داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مراکز استان‌ها، دکتر معماری سرپرست تیم تحقیقاتی این دارو، گفت: این دارو به عنوان داروی کمکی در کنار داروهای رایج قابل استفاده است و در بیمارانی که به صورت سرپایی ویزیت می‌شوند بالای ۹۰و۹۵درصد بیماران؛ بعد از ۴۸ساعت علائم بیماری فروکش می‌کند و نیاز به بستری نیست. وی افزود:

حدود چهار روز است استفاده از این دارو در بیمارستان آغاز شده و در بیمارستانی که بالای ۱۵۰بیمار کرونایی بستری شده دارد تاکنون بیمار فوتی گزارش نشده است.دکتر اکبری، رئیس شبکه بهداشت و درمان آمل نیز گفت: این طرح تحقیقاتی در معاونت پژوهشی کمیته پژوهش تاییدشده و کد اخلاقی آن میز تایید شده است.

دکتر سعیدی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز درباره داروی استاپ‌سیویر گفت: نتایج باید در کمیته علمی وزارت بهداشت بررسی شود و در صورتی تایید مراحل اداری در حوزه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت طی شود و پس از آن امکان عرضه فرآورده به بازار مهیا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha