جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 303323

روان درمانگر تحلیلی معتقد است احساس از دست دادن هویت، از عمده موارد سوال برانگیز فرزندخوانده‌ها است، از این رو برخی آنها با اختلالات روانشناختی، چالش‌های رفتاری یا احساس نداشتن تعلق مواجه خواهند شد.

چالش‌های فرزندخواندگی

سلامت نیوز: روان درمانگر تحلیلی معتقد است احساس از دست دادن هویت، از عمده موارد سوال برانگیز فرزندخوانده‌ها است، از این رو برخی آنها با اختلالات روانشناختی، چالش‌های رفتاری یا احساس نداشتن تعلق مواجه خواهند شد.

به گزارش سلامت نیوز، مهدی قاسمی در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه در فرآیند فرزندخواندگی که بطور قانونی به اجرا درمی آید کودک تازه متولد شده، فرزند زوج دیگری می‌شود، ‌اظهار داشت: در این پروسه پدر و مادری که کودک را به دنیا آورده، فرزند و همچنین خانواده ای که کودک را به فرزندی پذیرفته،‌ به ترتیب سه قشری هستند که با آسیب و صدمات روحی و روانی،‌ احساس خود بیگانگی و رضایت مندی از بابت دستیابی به فرزند روبرو می شوند.

وی ادامه داد: احساس از دست دادن هویت، از عمده موارد سوال برانگیز فرزندخوانده‌ها است و از این رو برخی فرزندخوانده ها با اختلالات روانشناختی، چالش‌های رفتاری یا احساس نداشتن تعلق مواجه هستند که می‌تواند بر وضعیت روانی آنها تأثیر منفی گذارد.

قاسمی تصریح کرد: علی رغم مواجه شدن برخی فرزندخوانده ها با موانع و چالش های روانشناختی با این وجود، بسیاری از این افراد خوشبخت زندگی می کنند و بزرگ می‌شوند، رابطه صمیمانه‌ای با والدین جدید خود پیدا می کنند، احساس امنیت و توانایی بیشتری در کنترل مسایل فرزندخواندگی بدست می آورند.

این روان درمانگر تحلیلی با بیان اینکه هر کودکی حق دارد تا در یک محیط سالم رشد کند و این دقیقاً چیزی است که فرزندخواندگی بر آن تأکید دارد، اظهار داشت: کودکی که از خانواده ای با توان مالی پایین به یک خانواده با درآمد و توان مالی خوب به عنوان فرزندخوانده تحویل داده می شود، زندگی پایداری را آغاز می کند و از پریشانی عاطفی و ناپایداری که با والدین قبلی خود تجربه کرده بودند آزاد و رها می شوند.

قاسمی گفت: این کودکان با یافتن خانواده جدید مکانی نو برای زندگی خواهند داشت به تحصیلات ادامه می دهند، صاحب خانواده‌ای می‌شوند که مشتاق هستند عشق، توجه و امنیت به آنها دهند. کودکی که در مراکز پذیرش ممکن است نیازهای ویژه‌ای داشته باشد، این نیاز توسط خانواده‌ای که آنها را ‌پذیرفته برآورده می‌شود. کودکی که به عنوان فرزند خوانده به خانواده ای سپرده می شود در واقع صاحب یک ساختار خانوادگی با رشد عاطفی بهتری خواهد شد.
وی با بیان اینکه از جمله آثار مثبت فرزندخواندگی، کودکی که تک والدی بوده احتمال دارد صاحب والدین شود و حتی خواهر و یا برادر هم بدست آورد که در رشد عاطفی و اجتماعی آن تاثیرگذار خواهد بود،‌ افزود: آسیب پذیری،‌ ‌احساس تنهایی، رشد ناسالم و سوء مصرف،‌ مشکلات عاطفی و اجتماعی،‌ عدم کنترل،‌ ناامنی ‌و دشواری در پذیرش خانواده جدید نیز از جمله آثار سوء و منفی فرآیند فرزندخواندگی می تواند برشمرد.

این متخصص زوج درمانگر گفت: از عمده موارد فرزندخواندگی می توان به زوج‌هایی اشاره کرد که بعد از عدم موفقیت در بارداری و یا مرگ کودک خود به دنبال پذیرفتن فرزند جدید می‌روند. برخی آنها به علت دلایل پزشکی مثل ناباروری، اقدام به پذیرش فرزند غیرخودی می کنند. در چنین مواردی فرزند خوانده تا حدودی غیبت فرزند خونی را جبران می‌کند و از لحاط عاطفی والدین را التیام می‌بخشد.

وی تصریح کرد: از چالش های دیگر روانشناختی در مساله فرزندخواندگی یافتن هویت در سنین بلوغ و بزرگسالی است که فرد با آگاهی از اینکه فرزند خوانده شده این موضوع موجب عدم تحرک در خانواده و بین برادر یا خواهران ناتنی خواهد شد و از بابت اینکه زندگی با این واقعیت که یک کودک فرزند خوانده است، احتمال دارد با دشواری همراه باشد.

قاسمی با بیان اینکه فرزند خواندگی با آوردن کودک به خانه تمام نمی‌شود بلکه باید به فکر برنامه ریزی برای تحصیل و تامین نیازهای دیگر کودک و آینده سازی ایمن آن بود، ‌گفت: عامل عاطفی و تامین مایحتاج فرزند خوانده دو چالش پیش روی خانواده ها و زوجین است که در صورت کم توجهی و یا عدم توجه به این موارد می تواند فرزند خوانده را و همچنین والد آن را با مشکل مواجه سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha