پرفسور علویان در این نامه متذکر شده است که حوزه پژوهش باید به نیاز‌ها پاسخ درست و سریع بدهد، اما تا به حال نتوانسته راهنمای دقیقی باشد.

نامه تکان‌دهنده به وزیر بهداشت درباره عملکرد ملک‌زاده

سلامت نیوز:پرفسور علویان در این نامه متذکر شده است که حوزه پژوهش باید به نیاز‌ها پاسخ درست و سریع بدهد، اما تا به حال نتوانسته راهنمای دقیقی باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان - پروفسور موید علویان در واکنش به تحولات اخیر در وزارت بهداشت، نامه سرگشاده‌ای به وزیر بهداشت، نوشت که متن آن بدین شرح است:


جناب اقای دکتر نمکیوزیر محترم بهداشت درمان و اموزش پزشکیسلام علیکم
ابتدا باید به تک تک عزیزانی که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند خسته نباشید گفته و آرزوی سلامتی و توفیق بیشتر در کنترل این پاندمی را از خداوند متعال خواستارم.


بدون شک یک دست بودن تیم وزارتخانه در پیگیری برنامه‌ها بسیار حایز اهمیت است. هم اکنون زمان سختی است و آثار خستگی بر چهره تک تک عزیزان حوزه سلامت پدیدار گشته است؛ لذا شایسته است تا همه ارکان وزارت بهداشت با همراهی مردم و حمایت دولت برنامه‌های لازم برای کنترل بیماری را فراهم نمایند.
حوزه پژوهش باید به نیاز‌ها پاسخ درست و سریع بدهد، اما تا به حال نتوانسته راهنمای دقیقی باشد. تشکیل اطاق مستندساز متشکل از افراد مرتبط برای جمع آوری مستندات علمی که شبانه روزی کار کنند و تجارب دنیا را به سیاستگزاران در دولت و وزارت بهداشت منعکس نمایند تا اشتباهات کمتری صورت گیرد جزو اولویت‌های مهم باشد.


اینجانب به عنوان یک عضو کوچک علمی و فعال در حوزه سلامت، مهمترین چالش‌های موجود را در عرصه پژوهش، خدمت حضرتعالی قبلا مکاتبه کرده بودم، ولی متاسفانه به دلایلی پیگیری نشد. از جمله مهمترین مواردی که قبلا به نمایندگی از محققین کشور به استحضار جنابعالی رسانیده بودیم موارد زیر می‌باشند:
١. بحث شفاف نبودن بودجه‌های تحقیقاتی نیماد و عدم توزیع عادلانه بودجه‌های پژوهشی در کشور


٢. بحث تصدی همزمان دو شغل از سوی برخی مسوولین و تضاد منافع و تاسیس شرکت‌های دارویی و رانت در فروش داروی مورد نیاز مردم


٣. بحث اعلام ایمنی گله‌ای به عنوان یک سیاست اشتباه در کنترل کرونا که منجر به مرگ بسیاری از ایرانیان تا امروز شده است


۴. عدم مشخص بودن جهت گیری تحقیقات کرونا و عدم پیگیری اولویت‌های مهم در پاسخ به سوالات مهم اپیدمیولوژیک و تمرکز بر کارازمایی‌های بالینی و عدم توجه به لزوم ملحق شدن به طرح‌های تحقیقاتی در زمینه واکسن با کشور‌های اروپایی و امریکایی و چین و روسیه. این کوتاهی در عدم ملحق شدن به طرح‌های تحقیقاتی جهانی در واکسن کرونا و تمرکز بر افزایش مطالعات کازمایی بالینی یک اشتباه تاریخی است و باید پیگیری حقوقی شود.


۵. بحث عدم توجه به اخلاق در پژوهش‌های صورت گرفته در مراکز وابسته به معاونت تحقیقات و ایجاد الگوی نامناسب مبارزه با تقلب در بین پژوهشگران کشور به ویژه معضلاتی مانند فضاحت علمی خروج ۶۷ مقاله از نیچر


۶. ایجاد شرایط نامتعارف و بسیار پیچیده برای ارزشیابی اعضا هیات علمی و دانشجویان کشور و توجه به کمیت علم و H index بجای تحقیقات کاربردی
حال که تغییری مثبت در وزارت بهداشت ایجاد شده، آن را بارقه نوری در تاریکی آنچه در سال‌های اخیر رخ داده می‌دانم و از حضرتعالی تقاضا دارم به جای پاسخ دادن به ادعا‌های واهی مطروحه، نسبت به تشکیل "کمیته عالی" بررسی عملکرد معاونت محترم تحقیقات و فن آوری، تضاد منافع در شرکت‌های دارویی وابسته و ارتباط آن با فرضیه موثر بودن داروی سووداک در درمان کرونا و آسیب‌هایی که مردم از این طریق متحمل شدند، جهت گیری تحقیقات علوم پزشکی و توزیع بودجه‌های پژوهشی در مراکز کشور و عدم توجه به الگو‌های اخلاق در پژوهش، ضمن بررسی دقیق تمام اسناد و اقدامات انجام شده بتوانید به حقایق لازم دست یابید و ان‌شاءالله در آینده از بروز این موارد پیشگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha