شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 303382

موز از مدت ها قبل بعنوان یکی از غذاهای اصلی مورد توجه عموم بوده است. و این فقط به این دلیل نیست که موز یک ماده غذایی با راحتی قابل حمل است. موز همچنین برای قلب، قند خون، هضم و موارد دیگر مغذی و مفید است.

۵ فایده بی‌نظیر موز

سلامت نیوز: موز از مدت ها قبل بعنوان یکی از غذاهای اصلی مورد توجه عموم بوده است. و این فقط به این دلیل نیست که موز یک ماده غذایی با راحتی قابل حمل است. موز همچنین برای قلب، قند خون، هضم و موارد دیگر مغذی و مفید است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، در اینجا ۵ فایده سلامتی ناشی از خوردن موز آورده شده است.

۱-موز بسیار مغذی است

یک موز متوسط ۱۱۰ کالری با چربی صفر ارائه می دهد. همچنین موارد زیر را فراهم می کند:

    پروتئین: ۱ گرم
    کربوهیدرات: ۲۸ گرم
    قندها: ۱۵ گرم
    فیبر: ۳ گرم
    پتاسیم: ۴۵۰ میلی گرم
    منیزیم: ۳۲ میلی گرم
    ویتامین C: 10.3 میلی گرم
    ویتامین B6: 0.4 میلی گرم

موز به دلیل محتوای پتاسیم به خوبی شناخته شده است ، اما ویتامین ها و مواد معدنی دیگری نیز وجود دارد که شایسته توجه هستند. موز منبع قابل توجهی از B6 و فیبر را فراهم می کند ، که نقش مهمی در عملکردهای مهم بدن مانند کاهش کلسترول و تعادل دارند.

در حقیقت ، فقط یک موز می تواند ۹٪ از مقدار توصیه شده روزانه (RDI) پتاسیم و ۸٪ منیزیم را به شما بدهد. در مورد ویتامین C ، موز ممکن است اولین غذایی نباشد که به ذهن شما خطور کند. اما میوه حدود ۱۱٪ از RDI شما را تأمین می کند.

۲-موز می تواند به تنظیم قند خون کمک کند

موز حاوی پکتین و نشاسته مقاوم است ، در واقع می تواند به کاهش قند خون کمک کند. این فیبرهای محلول با افزایش احساس سیری ، جلوگیری از پرخوری و کاهش سرعت هضم با یکدیگر همخوانی دارند.

علاوه بر این ، شاخص گلیسمی (GI) یک موز بسته به بلوغ ۳۰ تا ۶۰ است. شاخص گلیسمی ، میزان کربوهیدرات موجود در غذاها را از مقیاس ۰ تا ۱۰۰ اندازه گیری می کند. “هرچه GI پایین تر باشد ، احتمال کمتری وجود دارد که غذا باعث جهش سریع شود.”

۳-موز ممکن است از سلامت قلب حمایت کند

پتاسیم یک تهدید مضاعف است. در حالی که بیشتر مردم آن را به عنوان یک ماده معدنی تصور می کنند ، اما به عنوان یک الکترولیت نیز عمل می کند. الکترولیت ها برای تنظیم انقباض عضلانی نقش مهمی دارند. از آنجا که قلب یک عضله است ، پتاسیم و سلامت قلب بسیار با هم ارتباط دارند.

پتاسیم همچنین می تواند به تعادل سطح سدیم کمک کند. پتاسیم که مایع درون سلول ها را کنترل می کند ، با فشار سدیم رابطه دارد ، که مایع خارج سلول را کنترل می کند. پتاسیم کم و سدیم بیش از حد به معنای مایعات بیشتر و حجم خون بیشتر در جریان خون است. این فشار خون را با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی افزایش می دهد.

مکمل های پتاسیم باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا یا فشار خون می شود. به دلیل تحقیقات در مورد پتاسیم و فشار خون بالا ، FDA ادعای بهداشت زیر را تأیید کرده است :، “رژیم های غذایی حاوی غذاهایی که منبع خوبی از پتاسیم هستند و دارای سدیم کمی هستند ممکن است خطر فشار خون و سکته را کاهش دهد.”

۴-موز ممکن است به کاهش وزن کمک کند

این میوه به شما کمک می کند تا احساس سیری ، سریعتر داشته باشید. ترکیب پکتین و نشاسته مقاوم تخلیه معده را به تأخیر می اندازد و باعث می شود کالری کمتری مصرف کنید.

موز سبز برای این کار بهتر است زیرا با رسیدن یا پیر شدن موز ، پکتین از دست می رود. همچنین ، هرچه موز سبزتر باشد ، نشاسته آن مقاومت بیشتری دارد. وقتی موز را با یک رژیم غذایی متعادل می خورید ، کربوهیدرات ها به شما کمک می کنند تا سروتونین بیشتری تولید کنید ، که به تنظیم متابولیسم و سطح انرژی کمک می کند. با این حال به خاطر داشته باشید که موز سبز فیبر بالاتری دارد و می تواند باعث گاز ، نفخ و یبوست شود.

یافته هایی که از سال ۲۰۱۹ تأیید شد به این نتیجه رسید که موز سبز ، چه به عنوان میوه تازه مصرف شود ، چه به صورت پخته شده و یا خشک شود و به صورت آرد کوبیده شود تا به عنوان محصولی برای پخت استفاده شود ، احساس سیری بیشتری در شخص ایجاد می کند. به دلیل محتوای فیبر زیاد ، محققان همچنین نظریه دادند که موز سبز می تواند به پیشگیری یا بهبود بیماری های روده کمک کند ، کلسترول خون را کاهش دهد و از سرطان روده جلوگیری کند.

۵-موز برای سلامت دستگاه گوارش مفید است

موز با رنگ سبز می تواند باعث ایجاد یبوست شود ، “به دلیل وجود مقدار بیشتری نشاسته و پکتین مقاوم ” ، که هر دو روند هضم معده را کند می کند.

موز رسیده حاوی فیبر نامحلول است: فیبر نامحلول مواد مغذی را جذب و پردازش می کند ، در حالی که فیبر محلول مقدار زیادی نرم برای بدن ایجاد می کند تا سموم را از سیستم هضم پاک کند.

بسیاری از موزهای رسیده می توانند باعث اسهال شوند ، این شکایتی معمول در مورد نوزادانی است که غالباً با موزهای له شده رسیده شروع به خوردن می کنند.

منبع: www.msn.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha