متخصصان اپیدمیولوژی بر این باورند که حدود 90 درصد از قطع زنجیره انتقال همه گیری کرونا به افزایش مشارکت‌های مردمی مربوط می‌شود و این مهمترین نقشه راه کنترل ویروس کرونا است.

افزایش مشارکت‌های مردمی؛ نقشه راه کنترل کرونا

سلامت نیوز:متخصصان اپیدمیولوژی بر این باورند که حدود 90 درصد از قطع زنجیره انتقال همه گیری کرونا به افزایش مشارکت‌های مردمی مربوط می‌شود و این مهمترین نقشه راه کنترل ویروس کرونا است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنانه آرمان ملی ، تعطیلات 2 هفته‌ای فرصت مناسب و مغتنمی است که مردم دوشادوش تمام ارگان‌های درگیر حوزه بهداشت و سلامت برای پیشگیری از کرونا با رعایت جدی ایمنی، بهداشتی و پرهیز از مسافرت‌های غیرضروری در مکان‌های شلوغ مشارکت کنند تا این بیماری به‌زودی تحت کنترل قرار گیرد.

برخی از متخصصان اپیدمولوژی بر این باروند که شناسایی عوامل موثر بر نقش‌آفرینی مردم، در کنار سایر اقدامات بازدارنده و درمانگر، بخش وسیعی از پروژه مقابله با ویروس کرونا محسوب می‌شود و مشارکت مردم مهم ترین عامل موفقیت در شکست کروناست و آنها باید با کاهش روابط بین فردی و دوری از فعالیت های جمعی و تجمعات باید این زنجیره را قطع کنند.


تغییر رویکرد به سمت پیشگیری
حمید سوری اپیدمیولوژیست در این زمینه می‌گوید: مشارکت های مردمی در تغییر نگاه و رویکردها از درمان به سمت پیشگیری از کرونا باید افزایش یابد، تغییر رفتار و عملکرد افراد جامعه در قبال این بیماری، به سمت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دوری از تجمعات، در خانه ماندن تا عادی‌سازی شرایط اپیدمی کرونا ضروری است.

وی می‌افزاید: نمی‌توان بحران کرونا را آزمون و خطایی بدون مشارکت مردم مدیریت کرد، باید مداخلات‌ جدی‌تری اتخاذ و دنبال شود و همچنین باید مکانیسم‌هایی برای پیشبرد برنامه‌ها طراحی کنیم تا ضمن کاهش هزینه‌ها، اجرای آن را تسهیل کند.این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه می‌دهد:

در شرایط اپیدمی باید مردم بسیار هوشیارانه‌تر عمل کنند و از هرگونه تجمع پرهیز و ترددهای غیر‌ضروری خود را لغو کنند که امید است در این تعطیلات دو هفته‌ای با تغییر رفتار همه آحاد کشور بتوانیم کرونا را تحت کنترل درآورده و از همه گیری آن پیشگیری کنیم.

سوری تصریح می کند: شکست و مهار کرونا فقط با افزایش مشارکت های مردم در قالب رعایت پروتکل های بهداشتی که مهمترین آن ماسک زدن و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است، میسر خواهد بود. اکنون وضعیت خوبی از لحاظ روند افزایش این بیماری نداریم و امید است هر چه زودتر به عادی شدن وضعیت برسیم.


ردیابی مبتلایان کرونا
عباس متولیان اپیدمیولوژیست نیز در این زمینه می‌گوید: افرادی که با بیمار تماس دارند، باید در اسرع وقت ردیابی، شناسایی و قرنطینه شوند و از آنان تست گرفته شود. نباید قرنطینگی در خانه باعث افزایش دورهمی‌‌ها شود، در غیر این صورت قرنطینه نتیجه مثبتی نخواهد داشت.وی خاطرنشان می کند: از مردم می‌خواهیم با مسئولان برای مهار کرونا مشارکت جمعی داشته باشند و هر چقدر در توان دارند رفت و آمدها را محدود کنند تا به بیماری کرونا مبتلا نشوند.متولیان ادامه می‌دهد: تا 6 ماه آینده واکسن کرونا در اختیار ما قرار نخواهد گرفت.

بهتر است که مردم همچنان به محدودیت‌های خود و خانواده خود ادامه دهند. افزایش مشارکت‌های مردمی شرایط کشور را از لحاظ همه‌گیری این بیماری تحت‌کنترل در‌می‌آورد و اگر به توصیه‌ها توجه کنند هر چه زودتر به وضعیت معمولی زندگی که در گذشته وجود داشت بر نمی‌گردیم.

وی می‌افزاید: از مردم می‌خواهیم ایام تعطیلات را در خانه بمانند و فقط در موارد ضروری آن هم با استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تردد کنند. دورهمی‌ها را حذف کنند تا علاوه بر قدردانی از زحمات کادر درمان، شمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا نیز کاهش یابد.


مشارکت حداکثری مردم
جلیل کوهپایه زاده‌ رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این زمینه می‌گوید: با جهش‌های مداوم ویروس کرونا و تکمیل ظرفیت مراکز درمانی در وضعیتی هستیم که فقط با محدودیت‌های حاکمیتی برای جلوگیری از تجمعات و نیز مشارکت حداکثری مردم در رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌ها می‌توانیم، پاندمی را کنترل کنیم.وی اظهار می دارد:

امروز مدیریت کرونا خیلی پیچیده‌تر از قبل شده و با وجود تجربیات هشت ماه گذشته در ایران و سایر کشورها، قرار گرفتن در پیک سوم فراوانی و رخداد این اپیدمی نشان می‌دهد، در مدیریت، اقدامات لازم و مشارکت مردم موفق نبوده‌ایم. در موج سوم بیماری شاهد افزایش شیوع بیماری به صورت خانوادگی هستیم که بیانگر افزایش دورهمی‌های فامیلی است.

کوهپایه‌زاده می‌افزاید: ابتدا اطلاعات ما در زمینه کرونا بسیار کم بود و به نظر می‌رسید راه عمده انتقال ویروس کرونا، انتشار قطرات تنفسی و برخورد دست‌ها با صورت است، اما با گذشت زمان متوجه شدیم علاوه بر قطرات تنفسی و تماس دست آلوده با صورت، ویروس کرونا از راه هوابرد به ویژه در جاهای در بسته و بدون تهویه نیز منتقل می‌شود. بنابراین نداشتن ماسک یا شست‌وشوی دست‌ها تنها دلیل شیوع نیست و فاصله‌گذاری اجتماعی در شهرها و مکان‌های شلوغ و در ترددهای شهری باید به خوبی رعایت شود.وی یکی از دلایل مهم جدی نگرفتن کرونا را جنبه‌های اجتماعی و تمکین اجتماعی می‌داند و می‌گوید:

باید مشارکت اجتماعی مردم افزایش یابد و از طرف دیگر تلاش کنیم، اعتماد و نظر مردم را نسبت به پیشنهادات و توصیه‌های بهداشتی جلب کنیم. تنها مشارکت، همیت و همراهی مردم، در کنار تصمیمات درستی که به صورت حاکمیتی در بخش‌های مختلف گرفته می‌شود، افزایش انجام آزمایش، ردیابی و شناسایی بیماران در فازهای اولیه بیماری و کنترل رعایت قرنطینه خانگی می‌تواند شرایط و اوضاع را در ماه‌های پیش‌رو بهتر کند.

کوهپایه‌زاده تصریح می کند: در حالی که خبرهایی از موفقیت برخی کشورها در تولید واکسن کرونا منتشر می‌شود؛ اما هنوز کارشناسان سازمان بهداشت جهانی تاکید می کنند، فعلا هیچ واکسنی بیماری کووید19 را متوقف نخواهد کرد و در هر شرایطی باید به نظارت و کنترل، انجام آزمایش، قرنطینه مبتلایان و افرادی که با آن‌ها تماس داشته‌اند، ادامه دهیم و از مردم بخواهیم احتیاط کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha