سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3035

نتایج تحقیقات دانشمندان موسسه هاوارد هیوز آمریکا نشان می دهد، محیط تحریک کننده می تواند به بهبود حافظه ای که از بین نرفته اما به دلیل تخریب نرونی در دسترس نباشد، کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در این تحقیقات موش هایی که بخش قابل توجهی از نرون های خود را به دلیل تخریب نرونی از دست داده بوند، در طولانی مدت و پس از آنکه محیط آنها از اسباب بازی و دیگر محرک های حسی غنی شد، توانستند حافظه خود را بهبود بخشند. در کنار این تحریک کنندگان محیطی به این موش ها داروهای خاصی که تحریک عصبی را افزایش می دهند، داده می شد. 

نتایج این تحقیق دانشمندان موسسه پزشکی هاوارد هیوز که در تازه ترین شماره مجله علمی نیچر منتشر شده است، پیشنهاد می کند که عبارت "از دست رفتن حافظه" می تواند به معنی فقدان حافظه ای که در اثر بیماری های تخریب عصبی حاصل شده است، تعبیر شود.

در این خصوص لی - هوی سای، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی اظهار داشت : "خاطرات هنوز سر جای خود هستند اما به دلیل تخریب عصبی در دسترس نیستند. فکر می کنم که این کشف می تواند در درمان افرادی که از بیماری تخریب عصبی رنج می برند، افق های تازه ای بگشاید." 

از زمانی که مشخص شد محیط های غنی از محرک های حسی می تواند توانایی های حافظه ای موش ها را بهتر کند، این تیم نشان داد هنگامی که تعداد قابل ملاحظه ای از نرون های از دست بروند، فاکتور مهمی که درعملکرد بهبود، نقش کلیدی ایفا می کند در حقیقت یک فرایند بازمدل سازی کروماتین در سلول های عصبی است. 

در مغز نمونه هایی که در محیط تحریک قرار گرفتند، افزایش توسعه نرون های جدید مشاهده نشد، بلکه فعالیت های آناتومیکی و بیوشیمیایی موجب افزایش اتصال میان نرون ها شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha