مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت گفت: کیت‌های تشخیص سریع در مقایسه با روش تشخیص مولکولی یا پی‌سی‌آر، حداقل ۸۰ درصد در نتایج مثبت و ۹۷ درصد در نتایج منفی همخوانی دارند، مشروط به اینکه از آن‌ها برای تشخیص بیماری در افراد علامت‌دار استفاده شود.

کیت‌های تشخیص سریع برای افراد علامت‌دار استفاده شود/ توزیع کیت‌ بین دانشگاه‌های علوم پزشکی

سلامت نیوز:مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت گفت: کیت‌های تشخیص سریع در مقایسه با روش تشخیص مولکولی یا پی‌سی‌آر، حداقل ۸۰ درصد در نتایج مثبت و ۹۷ درصد در نتایج منفی همخوانی دارند، مشروط به اینکه از آن‌ها برای تشخیص بیماری در افراد علامت‌دار استفاده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«سیامک سمیعی» مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت درباره توزیع کیت‌های تشخصی سریع بیان کرد: طرح توزیع بیش از ۵۰۰ هزار کیت تشخیص سریع آنتی ژن در سطح کشور از روز دوشنبه تدوین و ارسال شده است و از آنجا که این کیت‌ها به تدریج وارد انبارهای ما می‌شوند، توزیع آن‌ها بین دانشگاه‌های علوم پزشکی چند روز طول می‌کشد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها در این مرحله تعداد کافی کیت برای آموزش کاربران و آغاز عملیاتی کردن راهبرد «آزمایش گسترده، هدفمند و هوشمند» در مراکز و همچنین کاربردهای ابلاغی مرکز مدیریت شبکه دریافت می‌کنند و سهمیه بعدی هر کدام بر حسب میزان مصرف کیت‌های تشخیص سریع و گزارش ثبت نتایج آزمایش‌ها در پرونده الکترونیک سطح یک تعیین خواهد شد.

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت افزود: به دلیل هزینه‌ای که این کیت‌ها دارند، استفاده منطقی و متناسب از آن‌ها بسیار مهم است و باید تحت نظارت و مدیریت کامل معاونان بهداشت دانشگاه‌ها انجام شود.

سمیعی در مورد میزان حساسیت کیت‌های تشخیص سریع گفت: این کیت‌ها در مقایسه با روش تشخیص مولکولی یا پی‌سی‌آر، حداقل ۸۰ درصد در نتایج مثبت و ۹۷ درصد در نتایج منفی همخوانی دارند، مشروط به اینکه از آن‌ها برای تشخیص بیماری در افراد علامت‌دار استفاده شود.

وی ادامه داد: استفاده از این کیت‌ها در افراد بدون علامت، موارد منفی کاذب بیشتری دارد، از همین رو توصیه می‌شود در صورتی که افراد به روش تشخیص مولکولی دسترسی ندارند و یا در صورتی که نتیجه این روش تشخیصی بسرعت در دسترس قرار نمی‌گیرد و همچنین در ردیابی افراد بی‌علامتی که با مبتلایان در تماس نزدیک بودند، از آن‌ها استفاده شود.

سمیعی بیان کرد: نمونه مورد استفاده برای این آزمایش، نمونه ناحیه نازوفارنکس است که توسط نمونه‌بردار آموزش دیده و ماهر، با پوشش حفاظت فردی مناسب از انتهای بینی گرفته می‌شود.

وی در مورد زمان تقریبی مشخص شدن نتیجه‌ی این کیت‌ها، افزود: نتیجه آزمایش تشخیص سریع آنتی ژن کووید ۱۹ معمولا پس از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، بر حسب نوع کیت، قابل گزارش است.

سمیعی افزود: آزمایش تشخیص آنتی ژن ویروس کووید ۱۹ با استفاده از وسایل تشخیص سریع، از نظر عملیاتی بر آزمایش تشخیص مولکولی ویروس از چند جهت برتری دارد، آزمایش به روش مولکولی، اگرچه همچنان روش استاندارد طلایی و مرجع تشخیص قطعی بیماری محسوب می‌شود، اما نیازمند رعایت استانداردهای ویژه، آزمایشگاه‌های تخصصی، تجهیزات پیچیده و گران قیمت و از همه مهمتر کارکنان فنی ماهر دارد و همچنین نیاز به تجربه در انجام آزمایش‌های تشخیص مولکولی است.

وی ادامه داد: اما آزمایش آنتی ژن ویروس کووید ۱۹ به تجهیزات و امکانات ساده و ارزانتری نیاز دارد و برای انجام آن رعایت همان استانداردهای مرکز نمونه‌برداری کافی است. برای انجام آزمایش تشخیص آنتی ژن ویروس نیاز به تجربه و مهارتی که برای آزمایش تشخیص مولکولی واجب است، وجود ندارد.

سمیعی افزود: این وسایل تشخیصی امکان انجام آزمایش در هر جایی که بتوان الزامات و استانداردهای ایمنی زیستی مربوطه را رعایت کرد، ممکن می‌سازند و قطعا در زمانی که بیماری در مرحله انتقال وسیع در سطح جامعه است، یعنی وضعیت فعلی کشور، شناسایی مبتلایان به بیماری و ناقلین ویروس را تسهیل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha