گرانی بسیاری از اقلام اساسی از ابتدای امسال و به‌ویژه در روزهای اخیر باعث بروز انتقادات شدیدی نسبت به سوءمدیریت مسئولان در عرصه‌های اقتصادی شده است.

رقابتی برای زنده ماندن در بین ایرانی‌ها! /چه کسی مسئول فجایع اقتصادی امروز کشور است؟

سلامت نیوز:گرانی بسیاری از اقلام اساسی از ابتدای امسال و به‌ویژه در روزهای اخیر باعث بروز انتقادات شدیدی نسبت به سوءمدیریت مسئولان در عرصه‌های اقتصادی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، در این میان نه انتقادها و نه مدیریت‌های صورت گرفته هیچ‌کدام نتوانست سبد خانوار را سنگین‌تر کند بلکه با دعواهای زرگری بین مسئولان این مردم هستند که بیشترین آسیب را می‌بینند. در حال حاضر هم قیمت‌ها بسیار بالاست و دست بسیاری از مردم به کالاهای اساسی نظیر گوشت قرمز، برنج، روغن نمی‌رسد و حالا هم که لبنیات و مرغ و تخم‌مرغ در رقابت گران‌شدن با هم قرار گرفته‌اند.

وضعیت موجود و سرپیچی مرغ‌دار، دامدار، کارخانه‌دار، تولیدکننده و عرضه‌کننده کالاها به مردم نشان از این دارد که مدیریت بازارها از دست مسئولان خارج و حالا که اوضاع به شدت وخیم شده باید منتظر ماند تا شخصی با استعفای خودش، حقایق پشت پرده را لو بدهد که ببینیم چه کسی مسئول فجایع اقتصادی امروز کشور است.

سفره کارگران و نیازمندان قرار بود پر باشد و درآمدهای سرشار آنها را بی‌نیاز از کارهای دو و سه شیفته کند، حالا امروز وضعیت به شکلی شده که منهای طبقه غنی جامعه مابقی باید برای زنده ماندن صبح تا شب کار کنند تا اگر کالایی گران نشد، اگر تولیدکننده و آقازاده‌ای‌، رانت‌خوار و اختلاس‌گر و دلالی اجازه داد بتوانند یک لقمه نان بخورند! قبل از کرونا هم اقتصاد ایران به‌دلیل سیاست‌ها و تصمیمات غلط و حضور مدیران بی‌کفایت دچار مشکلات عدیده‌ای بود. مسئولان عادت کرده‌اند در برخورد با مشکلات اول مردم را مقصر بدانند بعد از آن قصورات را به گردن دشمنان کشور و تحریم بیندازند!

آدرس‌های غلط دیگر نمی‌تواند توجه‌ها را از بی‌مسئولیتی و ناتوانی مسئولان اقتصادی کشور پرت کند. در روزهای اخیر گران شدن چندین باره مواد غذایی مردم را انگشت به دهان گذاشت. یعنی تا مردم تصمیم بگیرند که به کدام سوپرمارکت بروند و چه بخرند قیمت‌ها چند بار افزایش می‌یابد. جالب است که بیشتر گران‌فروشان افزایش نرخ ارز را بهانه می‌کنند اما جالب اینکه وقتی نرخ دلار کاهش می‌یابد هیچ‌کس به روی خودش هم نمی‌آورد که قیمت‌ها را کاهش دهد!


شیر و لبنیات چند بار گران شد؟
شیر و در مجموع لبنیات از کالاهای اساسی برای حفظ سلامت شهروندان بوده و مصرف آن برای همه آحاد جامعه توصیه شده است، با این حال افزایش و گرانی چند ده باره این کالا در مقاطع زمانی مختلف باعث شده تا مصرف این کالای مهم برای سلامتی به شدت کاهش یابد. جالب اینکه حتی این کاهش مصرف هم تاثیری بر کاهش قیمت نگذاشته است، چراکه تولیدکنندگان و صاحبان کارخانجات تولید لبنیات از رانت‌های بسیار بزرگی در سطوح مختلف دولتی برخوردار هستند.

موضوع 40‌هزار تن کره را به یاد دارید؟ در آن موضوع هم هیچ‌اتفاقی نیفتاد و در حال حاضر برخی از شرکت‌های متهم در آن پرونده امروز مدعی خودکفایی در تولید کره هستند! دقیقا به‌دلیل همین است که هیچگاه این کارخانجات که نبض بازار لبنیات را در دست دارند زیر بار رعایت قیمت‌های دستوری نمی‌روند. رضایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، درباره دلیل گران شدن دوباره قیمت مصوب شیر خام گفته است:

«قیمتی که در تاریخ 28 آبان‌ماه برای شیر خام اعلام شد، رسمی ‌نبوده و از سوی انجمن صنایع لبنی خبر اعلام شده بود، در حالی که در آن تاریخ هنوز قیمت نهایی شیر خام تعیین نشده بود، خبر قیمت چهار‌هزار و 150 تومانی برای هر لیتر شیر خام اشتباه بوده و در صورتی که 100درصد نهاده‌های دامی‌مورد نیاز دامداران به نرخ دولتی تامین شود این نرخ برای شیر خام مناسب است، اما اکنون بخشی از نهاده‌ها از بازار آزاد تامین می‌شود.»


بلایی که نهاده دامی‌ بر سر مردم آورد!
سوءمدیریت تامین خوراک دام در کشور تنها به اقتصاد آسیب نزده بلکه باعث شده تا بهانه‌ای برای سوداگران و دلالان دولتی و غیردولتی باشد که بتوانند هر بلایی می‌خواهند سر مصرف‌کننده بیاورند. همین چند روز پیش بود که ذبیح‌ا... اعظمی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، درباره مشکلات واردات نهاده‌های دامی ‌به خبرگزاری سلامت، گفته بود: «در مورد نهاده‌ها باید گفت که یکی از مشکلات آن حذف ارز ترجیحی است و آن مقداری هم که دولت کمک می‌کند به‌صورت 100درصد دچار دلال‌بازی شده است.

80‌درصد نهاده‌های خوراک دام و طیور گنجاله سویا و ذرت است، وقتی این نهاده به دست مرغ‌دار می‌رسد چند ده برابر قیمت آن افزایش می‌یابد و یکی از کارهای کثیفی که دلال‌ها انجام می‌دهند قبل از رسیدن محموله جدید نهاده به کشور، همه نهاده‌های مانده در بازار را جمع و احتکار می‌کنند. حتی گفته می‌شود کسی که محموله را وارد می‌کند هم با دلالان همکار است که باعث می‌شود قیمت نهاده‌های خوراک دام افزایش قیمت پیدا کند.» همین نهاده‌ها یا بهانه آن، باعث شد تا قیمت مرغ 9 بار افزایش یابد ولی باز هم مرغ‌داران با ناله از ضرر بگویند!

مثل اینکه افزایش قیمت و ناله از یک طرف در صنعت مواد غذایی رسم شده تا بتوانند جلوی فشار افکار عمومی ‌را بگیرند و مثلا توضیحی برای اینکار داشته باشند. معلوم است که زورشان چربیده و امروز قیمت مرغ به بالاترین حد ممکن رسیده است اگر بیشتر نشود! تنها بعد از گذشت 24 ساعت از ابلاغ مصوبات ستاد تنظیم بازار برای گرانی 20 قلم کالا از جمله نهاده‌های دامی، قیمت مرغ در بازار پرواز کرد و مردم بازهم از نرخ‌های نجومی برای مرغ شوکه شدند!

قیمت مرغ گرم از 36‌هزار تومان هم عبور کرد و تا 38‌هزار تومان و حتی 40‌هزار تومان هم قیمت گرفت که باعث تشکیل صف‌های طویل طی روزهای اخیر با وجود محدودیت‌های کرونایی شد، البته هر کسی هر رقمی ‌که بخواهد می‌فروشد و نه خبری از وزارت صمت هست نه جهاد کشاورزی و نه تعزیران حمایت حقوق مصرف‌کننده. سفره‌ مردم به حد کافی کوچک شده و ادامه این روند باعث خواهد شد تا همین سفره‌ای هم که مانده و تکه و پاره شده، هم دیگر نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha