25 نوامبر برابر 5 آذر، روز جهانی منع خشونت علیه زنان است. هر ساله نهادهای جهانی و مردم‌نهاد تلاش می‌كنند این روز را بهانه‌ای برای آگاهی‌رسانی درباره مبارزه با شكل‌های گوناگون خشونت علیه زنان و دختران قرار دهند.

كرونا و خشونت علیه زنان

سلامت نیوز:25 نوامبر برابر 5 آذر، روز جهانی منع خشونت علیه زنان است. هر ساله نهادهای جهانی و مردم‌نهاد تلاش می‌كنند این روز را بهانه‌ای برای آگاهی‌رسانی درباره مبارزه با شكل‌های گوناگون خشونت علیه زنان و دختران قرار دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، همچنین هر سال به‌ فراخور این روز سازمان ملل با انتشار یادداشتی مفهومی به بررسی سویه‌های گوناگون خشونت علیه زنان، پیشرفت یا پسرفت تلاش‌های انجام‌شده یا در حال انجام، شرایط موجود و ... البته به موضوع یا تمِ (Theme) سال پیش‌رو می‌پردازد. كلیدواژه یادداشتِ امسال «كووید 19» و پیامدهای آن بر خشونت‌ علیه زنان و سخت‌تر شدن راه‌های این مبارزه در دوران كروناست.

در بخش‌هایی از این یادداشت می‌خوانیم. «همه‌گیری كووید 19 عامل‌های كلیدی خطر را برای خشونت علیه زنان و دختران، از جمله كمبود مواد غذایی، بیكاری، نا‌امنی اقتصادی، تعطیلی مدرسه‌ها، روند مهاجرت گسترده و خطر نا‌امنی‌های داخلی را تشدید كرده است... چندین شكل خشونت، به ویژه خشونت خانگی، روانی، جنسی و اقتصادی و شرایط محدودِ زندگی، كه پیامد قرنطینه و جداسازی اجتماعی است، به طرز نگران‌كننده‌ای افزایش یافته است ... تعطیلی مدرسه‌ها خطر خشونت بر دختران، از جمله استثمار و آزارِ جنسی و ازدواج كودكان را افزایش می‌دهد.

محدود بودن جابه‌جایی فیزیكی و رفت‌وآمد عمومی، كاهش ظرفیتِ پشتیبانی یا افزایش موارد نیازمند به حمایت‌های تخصصی در زمینه انواع گوناگون خشونت، توانایی زنان و دختران آسیب‌دیده برای دسترسی به پشتیبانی‌هایی مانند كمك‌های پزشكی، برخورداری از عدالت، مراقبت‌های بهداشتی، مراقبت‌های روانی- اجتماعی را سد كرده است...

با محدودیت‌ این‌گونه خدمات ممكن است زنان و دختران آسیب‌دیده گمان كنند كه در محاصره مجرمان تنها هستند و این سبب می‌شود كه برای zدرخواست كمك احساس نا‌امنی كنند و خطرهای پیرامونی را به مقام‌های رسمی گزارش ندهند. با توجه به شكافِ دسترسی جنسیتی به ابزارهای نوین ارتباطی، زنان و دختران در بسیاری از كشورها با تلفن‌های همراه، رایانه یا اینترنت برای آشنایی با آگاهی‌های مورد نیاز برای رویارویی با خشونت علیه زنان و دختران و كووید 19 دچار مشكل هستند.

مجرمان ممكن است از محدودیت‌های برآمده از همه‌گیری كووید 19 برای اعمال قدرت و كنترل خود بر آسیب‌دیدگان بهره بگیرند و از دسترسی آنان به خدمات و حمایت‌ شبكه‌های رسمی و غیررسمی بكاهند. این شرایط تنها یك بحران بهداشت عمومی نیست، بلكه انسان را در برابر خطر وارونه كردن چندین دهه پیشرفت در مبارزه با فقر قرار داده و سبب افزایش سطح نابرابری در همه زمینه‌ها خواهد شد.»

موضوع یا تم 2020 روز جهانی منع خشونت علیه زنان «جهان را به رنگ نارنجی درآورید: سرمایه‌گذاری كنید، واكنش نشان دهید، جلوگیری كنید، گردآوری كنید»  (!Orange the World: Fund, Respond, Prevent, Collect) است. رنگ نارنجی نماد مبارزه با خشونت علیه زنان است. نویسندگان یادداشت سفارش می‌كنند كه در دوران كرونا مبارزه با خشونت علیه زنان نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است.

با یك برنامه‌ریزی مشخص و راه‌اندازی كارزار گسترده و با به صفر رساندن تاب‌آوری در برابر خشونت علیه زنان برای جلوگیری از این‌گونه خشونت جلوگیری كنید. آسیب‌دیدگان را در مركز توجه قرار دهید و در برابر رفتارهایی كه با آنها شده است واكنش نشان دهید. داده‌هایی كه می‌توانند در بهبود خدمات و برنامه‌ها در خشونت بر پایه جنسیت كارآمد باشند را گردآوری كنید.

 در بخش دیگری از یادداشت كه با سفارش‌های ضروری در راستای پیش‌برد منع خشونت علیه زنان، كنشگران این گستره را مخاطب قرار می‌دهد، می‌خوانیم: «جنبش زنان و رهبری آنها را در پیشگیری و پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران را بطور كلی پاس بدارید و تایید كنید. رویكردی بر پایه حقوق بشر در پیش بگیرید و توجه خود را به گروه‌های نابرخوردار زنان و دختران متمركز كنید تا از خشونت نسبت به آنان جلوگیری كنید.

تلاش‌های‌تان با محوریت آسیب‌دیدگان باشد و تنها در صورت رضایت آگاهانه آنان و در شرایط توافق شده، داستان‌های‌شان را با رویكردی محترمانه و «بدون ضرر» روایت و بازگو كنید. همه افراد درگیر باید اطمینان یابند كه حقوق آسیب‌دیدگان از هر نظر رعایت شود. همه افراد جامعه نقش مهمی در پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران دارند و همه باید در بخش‌های مختلف همكاری كنیم تا چنین خشونتی از میان برود. سكویی باشیم برای بلند كردن صدای كنشگران امروز و فردایی كه حقوق زنان در سراسر جهان را پیگیری می‌كنند.

آنتونیو گوترش، دبیر كل سازمان ملل متحد، در یك درخواست عمومی برای جلوگیری از خشونت علیه زنان می‌گوید: ما باهم می‌توانیم و باید از خشونت در هر جایی، از مناطق جنگی گرفته تا درون خانه‌های مردم جلوگیری كنیم. در روز 25 نوامبر در فضاهای فیزیكی و مجازی از رنگ‌های نارنجی بهره بگیرید. زمینه گفت‌وگوی مجازی میان كنشگران و سیاست‌گذاران، بخش خصوصی و مردم را فراهم كنید تا در مورد نیاز به سیاست‌های فراگیر و برنامه‌ریزی در راستای حمایت از آسیب‌دیدگان خشونت در دوران كووید19 گفت‌وگو شود. داستان‌هایی از چگونگی پشتیبانی سازمان‌تان از كنشگران و حامیانِ آسیب‌دیدگان بگویید. گفت‌وگوهای همگانی و آموزش عمومی در مورد آنچه افراد و سازمان‌ها می‌توانند برای افزایش آگاهی درباره گسترش خشونت علیه زنان در دوران همه‌گیری كووید 19 راه بیندازید.


«همه‌گیری كووید 19 عامل‌های كلیدی خطر را برای خشونت علیه زنان و دختران، از جمله كمبود مواد غذایی، بیكاری، نا‌امنی اقتصادی، تعطیلی مدرسه‌ها، روند مهاجرت گسترده و خطر نا‌امنی‌های داخلی را تشدید كرده است... چندین شكل خشونت، به ویژه خشونت خانگی، روانی، جنسی و اقتصادی و شرایط محدودِ زندگی، كه پیامد قرنطینه و جداسازی اجتماعی است، به طرز نگران‌كننده‌ای افزایش یافته است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha