موسوی چلک: تاریخ تولد لاکچری بهانه‌ای برای پوشش خلاهای عاطفی است/تاریخ تولد لاکچری، میراث نیست.

با تاریخ تولد لاکچری نه کسی انیشتین ‌می‌شود نه ادیسون

سلامت نیوز: موسوی چلک: تاریخ تولد لاکچری بهانه‌ای برای پوشش خلاهای عاطفی است/تاریخ تولد لاکچری، میراث نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، تب تند زایمان در یک تاریخ رُند چند سالی است که در ایران بالاگرفته است. اکنون در آستانه 99/9/9 خانواده‌های زیادی می‌خواهند نوزاد خود را در این روز به دنیا بیاورند اما نمی‌دانند سلامت فرزند خود را قربانی لاکچری بازی می‌کنند. زایمان‌هایی که پر دردسر است و بنا به گفته پزشکان سلامت نوزادان را به خطر می‌اندازد اما به راستی این رفتارهای اجتماعی ناشی از چیست؟

سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درباره آسیب‌شناسی گرایش برخی خانواده‌ها برای تولدهای لاکچری اظهار کرد: «بعضی اتفاقات در جامعه رخ می‌دهد که جنبه آسیب اجتماعی ندارد، از جمله همین موضوع تولدهای لاکچری یا رُند که برخی خانواده‌ها علاقمندند آن را برای فرزندان خود میراث بگذارند. در صورتی که معتقد هستم تاریخ تولد رُند، میراث تلقی نمی‌شود بلکه ادب، فرهنگ، جامعه‌پذیری، مسئولیت پذیری و اخلاق مدار بودن می‌تواند میراث خوبی برای خانواده‌ها باشد.»

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: «از اینکه گرایش به تولدهای تقویمی و تسریع و تاخیر در زایمان از منظر پزشکی چه آسیب‌هایی دارد، اطلاع ندارم اما این مساله از منظر اجتماعی، آسیب اجتماعی محسوب نمی‌شود و به کسی هم آسیب نمی‌زند منتهی به نظر این اقدام یک نمایش و پُز محسوب می‌شود که نه مُد خوبی است و نه پُز خوبی.»

وی تصریح کرد: «همچنین ثبت احوال نیز اعلام کرده که خانواده‌های متقاضی نگران نباشند چون چندین روز محدوده تاریخ 99/9/9 را رُند می‌کنند. البته این اقدام قابل تامل است زیرا ناخودآگاه به این موضوع رسمیت می‌دهیم. ثبت احوال نباید این موضوع را جدی می‌گرفت. معتقدم هر روزی که نوزاد متولد شود، همان روز باید شناسنامه‌اش را بگیرند.»

تاریخ تولدهای لاکچری بهانه‌ای برای پوشش خلاهای عاطفی است

موسوی چلک با بیان اینکه تولدهای تقویمی موضوعی نیست که به آن تا این میزان پرداخته شود، گفت: «اکنون می‌بینیم که همه کشور درگیر این مساله شده است. از ثبت احوال گرفته تا رسانه‌ها، برخی نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت بهداشت به آن ورود کرده‌اند. در حالی که به اعتقاد من اصلا موضوع با اهمیتی نیست چون فقط بهانه‌ای است برای پوشش خلاهای عاطفی و روانی که ممکن است والدین داشته باشند و گرایش برخی خانواده‌ها به این مسایل جبران خلاها برای ابراز وجود است.»
 
 رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به رزرو اتاق‌های زایمان و هزینه‌های گزاف برای تولدهای تقویمی گفت: «این بخش آسیب‌زا است که مجبور می‌شویم هزینه کلان پرداخت کنیم به ویژه افرادی که تمکن مالی دارند این امر را دنبال می‌کنند در صورتی که نه ضرورتی دارد و نه خلایی را جبران می‌کند. شاید در دوران نوزادی برای والدین جذابیت داشته باشد اما برای نوزاد که چیزی متوجه نمی‌شود هیچ جذابیتی ندارد.»

وی همچنین خاطرنشان کرد: «تعهد حرفه‌ای و اخلاقی پزشکان بیش از هر کسی می‌تواند مانع ترویج رویه در موضوع تولدهای لاکچری باشد که پزشکان نباید این فضا را ایجاد کنند چون در نهایت پزشک است که بچه را به دنیا می‌آورد و اگر پزشکان به اخلاق حرفه‌ای خود متعهد باشند و این امکان را فراهم نکنند تا این موضوع خود به خود حذف شود گرچه تعداد خانواده‌هایی که متقاضی تولد رُند هستند، زیاد نیست که تبدیل به یک مساله اجتماعی شود.»

موسوی چلک تاکید کرد: «تقاضا برای تولد رُند پوششی برای خلاهای عاطفی والدین است وگرنه اینکه تاریخ تولد 99/9/9 باشد نه کسی عاقل می‌شود نه بالغ و نه کسی ادیسون می‌شود و نه انیشتین.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha