شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
کد خبر: 303781

طی چند روز اخیر، مطرح شده که واکسن MMR می تواند در کووید 19 موثر باشد.

تاثیر واکسن ام ام آر بر روی کووید-19

سلامت نیوز-*سجاد حاجی حسینی: طی چند روز اخیر، مطرح شده که واکسن MMR  می تواند در کووید 19 موثر باشد.

به گزارش سلامت نیوز، در یک مطالعه جدید که در mBio  - نشریه ی انجمن میکروبشناسی آمریکا منتشر شده- دانشمندان مستندات جدیدی را مطرح کردند که نشان می دهد تیتر IgG ناشی از mumps (سطح آنتی بادی IgG) ، با شدت بیماری در بیماران مبتلا به کووید19 ای که قبلاً با واکسن MMR II شرکت Merck واکسینه شده اند، نسبت عکس دارد. گفته می شود MMR II نوعی از واکسن MMR است که سویه ی از سرخک،  سویه ی از اوریون و سویه ی Wistar RA 27/3 از سرخجه را در خود دارد.


به گفته ی Jeffrey E GOLD (نوسینده ی مقاله ی مربوطه) ، رابطه ی آماری معکوس قابل توجهی بین سطح تیتر ویروس اوریون (MUMPS) و شدت بیماری کووید 19 در افراد زیر 42 سالی که قبلاً واکسن MMR II را دریافت کرده اند، وجود دارد.


این امر به انجمن‌های دیگر نشان می‌دهد که واکسن MMR باعث حفاظت در برابر کووید 19می‌شود. همچنین ممکن است توضیح دهد که چرا کودکان نسبت به بزرگسالان، نسبت به بزرگسالان، نسبت به میزان مرگ و میر بسیار کمتری برخوردارند؛ چراکه اکثر کودکان اولین واکسن MMR خود را در حدود ۱۲ تا ۱۵ ماه و دومی از ۴ تا ۶ سالگی دریافت می کنند."


در مطالعه ای جدید، دانشمندان 80 نفر را به دو گروه تقسیم کردند؛ یکی از گروه ها (MMR II)، متشکل از 50 فرد آمریکایی بود که آنتی بادی های MMR اولیه ی ناشی از این واکسن را داشتند. در مقابل، گروه دیگر شامل 30 نفر بودند که سابقه ی دریافت واکسن MMR را نداشتند اما آنتی بادی های اولیه علیه MMR را از راه های دیگری در بدن نظیر ابتلا به سرخک،سرخجه یا اوریون داشتند. طی این مطالعه دانشمندان رابطه ی معکوس معنی داری بین تیتر MUMPS و شدت کووید 19 در گروه اول پیدا کرده اند. هم چنین ارتباط معنی داری بین تیتر MUMPS و شدت بیماری در گروه دوم و نیز تیتر MUMPS و سن در گروه اول یافت نشد. هم چنین، رابطه ی معناداری بین تیتر سرخک یا سرخجه با شدت بیماری در هر یک از گروه ها یافت نشد.


به گفته ی پروفسور  David J Hurley، استاد میکروب شناسی دانشگاه جورجیا، در واقع این مطالعه، نخستین مطالعه ی ایمونولوژیکی است که به ارزیابی بین شدت کووید19 و واکسن MMR II می پردازد و رابطه ی معکوس و معنی دار آماری بین تیتر MUMPS و کووید 19 نشان می دهد که باید مطالعات بیشتر و عمیق تری در این حوزه صورت گیرد.


او هم چنین بیان می دارد که : واکسن MMR II ، واکسنی ایمن با عوارض جانبی کم است. چنانچه طی مطالعات گسترده تر، مزایایی نظیر پیشگیری از عفونت کووید 19، پیشگیری از شیوع و گسترش آن، کاهش شدت آن داشته باشد یا ترکیبی از هر یک از موارد بیان شده را از خود نشان دهد، به ریسک استفاده از آن می ارزد. بیشینه ی آنتی بادی در سرم طی 28 روز فاصله بین دو نوبت دریافت واکسن حاصل می شود. با توجه به این مطالعه، واکسیناسیون افراد بالای 40 سال بدون در نظر گرفتن اینکه آیا آنها از قبل تیتر MMR سرمی بالایی دارند یا خیر ، باید محتاطانه صورت گیرد.


در واقع دانشمندان دریافته اند که آنتی بادی های تولید شده پس از تلقیح این واکسن با شرایط بیماران بهبودیافته از کرونا شبیه است.


منبع: https://asm.org/Press-Releases/2020/November/MMR-Vaccine-Could-Protect-Against-COVID-19

*مترجم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha