عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ارتباط سوءتغذیه و وخامت حال بیماران کرونایی گفت: کیفیت غذای بیمارستان‌‌ها نیز در کنترل سوء تغذیه بیماران بسیار اثرگذار است.

سوءتغذیه در کمین بیماران بستری کرونایی

سلامت نیوز:عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ارتباط سوءتغذیه و وخامت حال بیماران کرونایی گفت: کیفیت غذای بیمارستان‌‌ها نیز در کنترل سوء تغذیه بیماران بسیار اثرگذار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، دکتر غزاله اسلامیان درباره رابطه سوءتغذیه و وخامت حال مبتلایان کرونا اظهار کرد: بیماران مبتلا به کرونا که با سوءتغذیه در بخش‌‌های بیمارستانی به خصوص در بخش مراقبت‌‌های ویژه (ICU) بستری می‌‌شوند نسبت به بیمارانی که سوءتغذیه ندارد، با وضعیت سخت‌‌تری مواجه خواهند شد.

وی افزود: سوءتغذیه با تضعیف سیستم ایمنی همراه است و معمولاً کنترل و درمان بیماری کرونا در مبتلایان به سوء تغذیه دشوارتر است. در برخی مواقع، سوءتغذیه الزاماً همراه با کم‌‌وزنی نیست و فرد مبتلا ممکن است وزن نرمال و یا حتی اضافه‌‌وزن داشته باشند اما مبتلا به سوءتغذیه سلولی باشد.

اسلامیان درباره سوءتغذیه سلولی تشریح کرد: در این نوع سوءتغذیه افراد به دلیل پیروی از الگوهای غلط غذایی برای طولانی مدت و یا پیروی از رژیم‌‌های غلط کاهش وزن، بدن خود را در معرض کمبود مواد مغذی ضروری بدن قرار می‌‌دهند.

این متخصص تغذیه و رژیم‌‌درمانی خاطرنشان کرد: ممکن است افراد در بدو پذیرش سوءتغذیه نداشته باشند ولی به دلیل شدت بیماری و تغذیه نامناسب، دچار سوءتغذیه شوند که این امر در ادامه، روند درمان و مدت زمان بهبودی را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد.

تأثیر سوءتغذیه بر افزایش مرگ‌‌ومیر بیماران بستری

وی ادامه داد: به طور کلی، سوءتغذیه مرتبط با بیماری، منجر به افزایش انواع عفونت‌‌ها، نارسایی همزمان چندین ارگان بدن، تأخیر در بهبودی، طولانی‌‌تر شدن مدت بستری، افزایش هزینه‌‌های درمانی و مرگ‌‌ومیر می‌‌شود.

علل بروز سوءتغذیه در بیماران کرونایی چیست؟

اسلامیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت بروز سوءتغذیه در بیماران مبتلا به کرونا تصریح کرد: یکی از علل مهم سوءتغذیه در بیماران مبتلا به کرونا، بی‌‌اشتهایی زیاد این بیماران است که معمولا به دنبال افزایش التهاب، تشدید می‌‌شود. علاوه بر بی‌‌اشتهایی، علائم گوارشی دیگر مانند اسهال، تهوع و استفراغ نیز منجر به تشدید سوءتغذیه در این بیماران می‌‌شود. سوءتغذیه در بیمارستان ممکن است به دلیل تأخیر در شروع تغذیه حمایتی (تغذیه با لوله یا تغذیه وریدی)، عدم مطابقت رژیم غذایی تجویز شده با تاریخچه اخیر تغذیه‌‌ای و نیاز انرژی بیمار باشد.

نقش تغذیه در بهبود بیماران بستری مبتلا به کرونا

عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره نقش تغذیه در بهبود بیماران بستری مبتلا به کرونا بیان داشت: با توجه به اینکه مبتلایان به کرونا در معرض خطر کمبودهای شدید تغذیه‌‌ای هستند، ارائه هر چه سریع‌‌تر حمایت‌‌های تغذیه‌‌ای برای بیماران کرونایی در بخش‌‌های بیمارستانی ضروری است. برای بیماران بستری در بخش مراقبت‌‌های ویژه، در صورت عدم امکان دریافت تغذیه از راه دهان، اولویت، شروع با تغذیه با لوله است و در صورتی که پزشکان، تشخیص دهند که روش تغذیه با لوله نیز امکانپذیر نیست تغذیه وریدی باید برای بیمار شروع شود.

وی ادامه داد: به طور کلی اولویت با روش تغذیه از راه دهان است. بیماران بستری باید با غذا‌های کم حجم ولی پرکالری و ترجیحاً به شکل مایع و یا نیمه جامد، تغذیه شوند و در صورت بی‌‌اشتهایی شدید، ممکن است نیاز باشد از پودر‌های پروتئینی و مکمل‌‌های تغذیه‌‌ای تحت نظر متخصصین تغذیه استفاده کنند. رژیم غذایی این بیماران باید شامل مایعات، پروتئین کافی و همه گروه‌‌های غذایی سالم به میزان نیاز و متنوع باشد.

متخصص تغذیه و رژیم‌‌درمانی خاطرنشان کرد: در شرایطی که که بیمار نمی‌‌تواند از طریق دهان برای بیش از چند روز به میزان کافی، دریافت کالری و پروتئین داشته باشد، تغذیه حمایتی باید به عنوان یکی از بخش‌‌های برنامه مراقبتی در نظر گرفته شود. استفاده از دستگاه گوارش (تغذیه با لوله) در مقایسه با استفاده از روش‌‌های تغذیه وریدی به تنهایی در اولویت است زیرا زمانی که فرد از طریق دستگاه گوارش تغذیه می‌‌شود چه از طریق دهان و چه از طریق لوله، عملکرد سد مخاطی روده حفظ می‌‌شود. سد مخاطی روده نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز دارد.

اسلامیان تأکید کرد: یکی از اهداف مهم تغذیه‌‌درمانی، حفظ وزن فعلی مبتلایان به کرونا است و اگر کاهش وزنی ایجاد شود، نباید این کاهش بیشتر از 10 درصد وزن اولیه باشد.

نقش واحد تغذیه بیمارستان‌‌ها در بهبود بیماران مبتلا به کرونا

عضو هیئت علمی دانشگاه لوم پزشکی شهید بهشتی درباره نقش کارشناسان تغذیه در بهبود حال بیماران کرونایی بیان کرد: کارشناسان تغذیه بیمارستان‌‌ها، پس از ارزیابی کامل، با توجه به شرایط بیمار و نوع علائمی که بیمار دارد، رژیم غذایی مختص بیمار را طراحی می‌‌کنند و توصیه‌‌های تغذیه‌‌ای را بر اساس بیماری زمینه‌‌ای فرد و علائم بیماری کرونا، ارائه می‌‌دهند بنابراین ویزیت بیماران توسط کارشناسان و متخصصین تغذیه بالینی و همچنین نظارت بر سیستم خدمات غذایی بیمارستان‌‌ها نقش مهمی در کنترل و مدیریت این بیماری در بخش‌‌های بستری بیمارستانی دارد.

اسلامیان تأکید کرد: کیفیت غذای بیمارستان‌‌ها نیز در کنترل سوء تغذیه بیماران بسیار اثرگذار است و نیازمند حمایت‌‌های بیشتر مسئولین در این زمینه هستیم.

لزوم توجه به تغذیه بیماران پس از ترخیص

این متخصص تغذیه با بیان این‌‌که پس از ترخیص از بیمارستان نیز باید به رژیم غذایی بیمار توجه شود، گفت: توجه به تغذیه بیمار، باعث می‌‌شود هر چه زودتر، بهبودی کامل را به دست آورد. با توجه به اهمیت دریافت آنتی اکسیدان‌‌ها برای تقویت سیستم ایمنی، اولویت با دریافت ویتامین‌‌ها و املاح آنتی اکسیدانی از طریق رژیم غذایی است و در صورت صلاحدید پزشک یا متخصص تغذیه باید مکمل آن دریافت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha