یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶

در حالی‌که مسئولان وعده سقوط قیمت مرغ از هفته آینده را می‌دهند، حواشی مربوط به این بازار کماکان باقی‌ست. تبعات سوء ناشی از اختصاص ارز دولتی به واردات کالاها که بارها از سوی صاحب نظران اقتصادی گوشزد شد، امروز در بازارهای مختلف ایران دیده می‌شود.

پای مرغ هم پرواز کرد

سلامت نیوز:در حالی‌که مسئولان وعده سقوط قیمت مرغ از هفته آینده را می‌دهند، حواشی مربوط به این بازار کماکان باقی‌ست. تبعات سوء ناشی از اختصاص ارز دولتی به واردات کالاها که بارها از سوی صاحب نظران اقتصادی گوشزد شد، امروز در بازارهای مختلف ایران دیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، گفته می‌شود تنها نیمی از نهاده‌های دامی وارداتی با قیمت دولتی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و بقیه باید از بازار آزاد تهیه شود، همین امر سبب شده تا طی روزهای اخیر قیمت مرغ برای چندمین بار با افزایش قابل توجهی همراه شود؛ به‌گونه‌ای که از هفته گذشته مرغ در بازار به قیمت‌های متفاوت و بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد و حتی از قیمت ۴۰ هزار تومان نیز عبور کرده است.

به همین دلیل شاهد تشکیل صف‌های طولانی برای خرید این کالای اساسی به قیمت مصوب مقابل درب مراکز عمده‌فروشی بودیم که به نگرانی‌ها نسبت به افزایش ابتلا به بیماری کرونا در روزهای آغاز محدودیت‌های شدید در این زمینه، دامن زد. گفتنی است، این ماجرا نیز با انتقاداتی در فضای مجازی همراه بود.

صادق زیباکلام- تحلیل‌گر مسائل سیاسی- نیز با طرح این پرسش که «چرا سلطان مرغ را اعدام نمی‌کنید قیمت‌ها پایین بیاید.» به این قضیه واکنش نشان داد. پیش از این نیز تعدادی از فعالان بخش خصوصی زدوبند و اقدامات پلیسی را در بازار میسر ندانسته و معتقد بودند که باید اجازه داد مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار تعیین‌کننده باشد.به دنبال افزایش قیمت مرغ، وعده ارزانی تخم‌مرغ نیز عملیاتی نشد و هر شانه تخم‌مرغ به قیمت 35 هزار تومان رسید.

از سوی دیگر، مردم که قدرت خریدشان حالا به کمتر از هر زمان دیگری رسیده است، با مشاهده گرانی بهای مرغ، به سمت خرید ضایعات آن روی آوردند که همین امر موجب شد تا بنا بر اطلاعات منتشر شده، مصرف آلایش مرغ از جمله سنگدان، دل، جگر و پای مرغ را دست‌کم سه برابر افزایش یابد. افزایش تقاضا سبب افزایش قیمت کالاها نیز در بازار می‌شود و بدین ترتیب روز گذشته خبرگزاری تسنیم خبر داد که در حالی که حداکثر قیمت مصوب مرغ در بازار 20400 تومان است هر کیلوگرم پای مرغ در میدان میوه و تره‌بار تهران 27700 تومان و بالاتر از نرخ مصوب خود مرغ به فروش می‌رسد.


بی‌توجهی به مشکلات صنعت
در شرایطی‌که که وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه چالش ایجادشده در بازار مرغ و تخم‌مرغ را به گردن هم می‌اندازند و اینگونه سعی در حل بحران دارند، برخی منابع از آغاز توزیع گسترده مرغ به نرخ مصوب در تهران خبر می‌دهند که عده‌ای آن را نوشدارو پس از مرگ سهراب می‌دانند. همزمان، دبیر انجمن جوجه یک‌روزه یکی از عوامل تاثیرگذار در گرانی گوشت مرغ در روزهای اخیر را بی‌توجهی برخی از دستگاه‌های کارگروه تنظیم بازار به مشکلات صنعت پرورش مرغ مادر دانسته است.

محمدرضا صدیق‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه دلیل اصلی کمبود مرغ در روزهای اخیر محدودیت در تامین نهاده‌های ذرت و کنجاله سویاست، گفت: واقعی‌شدن قیمت جوجه حدود 600 تومان در قیمت گوشت مرغ تاثیر خواهد داشت. متاسفانه بی‌اعتنایی و مقاومت در برابر این افزایش قیمت، تولیدکنندگان جوجه را در دامنه زیان قرار داده، توان تولید از آنها سلب شده و موجب حذف گله‌های مولد شده است که نتیجه آن کمبود جوجه در ماه‌های آتی و به دنبال آن کمبود گوشت مرغ خواهد بود. البته شاید عده‌ای می‌خواهند از این کمبود استفاده کنند و واردات مرغ انجام دهند.


پیشنهاداتی برای مدیریت بازار
مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به این موضوع ورود کرده و برای حل مشکلات پیشنهادات هشتگانه ای را ارائه کرده است: یک) احصای آمار دقیق و افزایش اعتبار آماری پارامترهای موثر در طول زنجیره عرضه؛ دو) رفع انحصار در واردات نهاده‌های دامی؛ سه) تنوع‌بخشی در اقلام خوراکی؛ چهار) تنوع‌بخشی به مبادی وارداتی؛ پنج) افزایش شفافیت و نظارت‌پذیری سامانه‌ها؛ شش) رفع ایرادات سامانه بازارگاه در راستای حداکثرسازی فرآیندهای سیستمی؛ هفت) نظارت مستمر و کارآمد بر همه اجزای زنجیره ارزش و هشت) رفع موانع تجاری و ایجاد انگیزه برای بازرگانان صاحب صلاحیت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha