یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 303822

یک هفته از آغاز محدودیت‌های سراسری کرونا در کشور می‌گذرد. هنوز برای بررسی اثربخشی این محدودیت‌ها زود است و کارشناسان مشاهده نتیجه را به دی‌ماه موکول کرده‌اند.

روی خوش محدودیت/ سه روز بدون مرگ کرونایی در بوشهر

سلامت نیوز: یک هفته از آغاز محدودیت‌های سراسری کرونا در کشور می‌گذرد. هنوز برای بررسی اثربخشی این محدودیت‌ها زود است و کارشناسان مشاهده نتیجه را به دی‌ماه موکول کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،با وجود این از برخی شهرها و استان‌هایی که در ماه‌های گذشته محدودیت‌‍‌ها را به شکلی جدی اعمال کرده‌اند، خبرهای خوبی به گوش می‌رسد. ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت در سفر اخیر خود به زنجان از خروج 69شهرستان از وضعیت قرمز خبر داده بود و آخرین آمار این وزارتخانه هم نشان می‌دهد بالاخره بعد از گذشت روزها، آمار فوت کرونایی‌ها در کشور به زیر عدد 400رسیده است. با وجود این، شاید بتوان گفت بوشهر شرایط بهتری را نسبت به بقیه استان‌های کشور تجربه می‌کند.


3روز بدون مرگ کرونایی در بوشهر

گذشت3روز بدون هیچ فوتی ناشی از کرونا اتفاق خوبی است که رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر آن را نتیجه اعمال محدودیت‌های شدید از شهریور و روند کاهشی از آبان توصیف می‌کند و به همشهری می‌گوید: «نمودارهای ما در استان نشان می‌دهد میزان ابتلا و مرگ‌ومیر برخلاف روند کلی صعودی نمودار کشور در هفته‌های گذشته  با شیب خوبی از اواسط آبان در حال کاهش است.»

سعید کشمیری مهم‌ترین دلیل این کاهش را اعمال محدودیت‌های شدید و تغییرات آب‌وهوایی می‌داند و می‌افزاید: «مدارس بوشهر از اواسط مهر به طور کامل غیرحضوری برگزار شد. در شهریور اغلب مراسم‌ مذهبی به‌صورت مجازی و تعداد محدودی هم در فضای باز و با رعایت شدید پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

از سوی دیگر، بوشهر جزو 3استان اول در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک بوده است و حتی با تصمیم ستاد استانی همه مدیرکل‌ها موظف شدند اگر در اداره متبوع‌شان مشکلی به‌وجود می‌آید، جوابگو باشند و همین موجب شد همکاری بین‌بخشی افزایش یابد.» او به ظرفیت اطلاع‌رسانی و صحبت مستقیم با مردم هم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد:

از ابتدای همه‌گیری از همه ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی به‌ویژه صداوسیمای استان استفاده کردیم و به همین دلیل اطلاعات به‌طور مؤثر به شهروندان رسید که نتیجه آن پذیرش توصیه‌ها بود. رعایت پروتکل‌ها در بوشهر همیشه به‌طور میانگین 68تا 70درصد و در اداره‌ها بیش از 95درصد بوده است. این آمار در سواحل هم بیش از 60درصد است که در حال اطلاع‌رسانی برای افزایش آن هستیم.»

کشمیری تغییرات آب‌وهوایی را هم بر کاهش ابتلا مؤثر می‌داند و در این‌باره توضیح می‌دهد: «آب‌وهوا در استان با توجه به اقلیم، بعد از شهریور مطبوع بود و به همین دلیل اجبار ماندن در فضای بسته و مرطوب ناشی از فعالیت سیستم‌های سرمایشی  از بین رفت.»


استان اولین‌ها

بوشهر در ابتدای همه‌گیری کوویدـ19 آخرین استانی بود که از وضعیت سفید خارج شد و حالا نخستین استانی است که روند کاهشی خوبی را در میزان ابتلا و فوت در پیش گرفته. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر البته به نکته مهمی در این‌باره اشاره و تصریح می‌کند: «روز گذشته 2فوت قطعی بر اثر کرونا داشتیم و ممکن است مجددا شاهد فوت بیماران بدحال باشیم، اما به هر حال 3روز بدون فوت، نشان‌دهنده کاهش قابل توجه آمار ابتلا و فوت است. این چند روز نویدبخش است و ما را تشویق می‌کند که فعالیت‌های پیشگیرانه را ادامه دهیم.»

کشمیری به دیگر آمار خوب استان هم اشاره می‌کند و آن ابتلای پایین 60هزار کارگر دائمی است که در شهرهای عسلویه، کنگان، جم و دیر مشغول هستند. او دلیل این اتفاق خوب را نظارت و همکاری وزارت بهداشت و نفت در محدوده پارس‌جنوبی می‌داند.وی از فعالیت تیم نظارتی بوشهر نیز یاد می‌کند و می‌گوید: «تیم نظارتی ما از ابتدای همه‌گیری 140هزار بازدید در زمینه اجرای مصوبه‌ها داشته است و هر هفته گزارش آن را ارائه می‌دهد. با توجه به نظارت‌ها و همه عوامل مطرح شده، بوشهر در پیک سوم کرونا، استانی است که روند نزولی دارد و فقط در تیر، مرداد و شهریور شاهد افزایش آمار بود.»

به گفته کشمیری، از ابتدای همه‌گیری کرونا در بوشهر 800فوت در استان ثبت شده است و هم‌اکنون نیز حدود 150نفر در مراکز درمانی بستری و از این تعداد حدود 80نفر مثبت قطعی و 36نفر بدحال هستند. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر پیش‌بینی می‌کند با توجه به روند کاهش ابتلا و ادامه محدودیت‌های شدید و به‌ویژه ممنوعیت رفت‌وآمد شبانه، روند کاهشی استمرار داشته باشد و تا یکی، دو هفته آینده خبرهای خوش دیگری از بوشهر را شاهد باشیم.


شیب ملایم نزولی در 145شهر

گرچه بوشهر در روند نزولی آمار کرونا پیشتاز است، اما علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل‌ها به بیش از ۹۰درصد رسیده است، توضیح می‌دهد که از ۱۶۰ شهر و شهرستان در وضعیت قرمز ۱۴۵ شهر روند رو به کاهش داشته‌اند. او اظهار امیدواری می‌کند طی هفته جاری در ۱۵شهر باقیمانده نیز روند کاهشی آغاز شود.

علاوه بر شهرها از برخی استان‌ها هم خبرهایی مبنی بر شروع روند کاهشی منتشر می‌شود؛ کاهشی که مسئولان استانی معتقدند موقت است و اگر رعایت‌ها کاهش یابد، دوباره شاهد اوج‌گیری بیماری خواهیم بود. در خوزستان، ایلام، یزد، البرز و آذربایجان‌شرقی و همچنین شهرستان‌هایی مانند خلخال، اشنویه و اراک خبرها حاکی از شیب ملایم نزولی است.


کاهش 40درصدی بستری در یزد

یزد هرچند 3هفته است با شیب ملایم نزولی روبه‌رو شده، اما تا همین چند هفته پیش آلوده‌ترین استان از نظر میزان شیوع نسبت به جمعیت لقب گرفته بود و با وجود روند کاهشی هنوز از نظر میزان مبتلایان در وضع قرمز قرار دارد. سخنگوی ستاد پیشگیری مقابله با کرونای یزد این شیب ملایم را در استان خود تأیید می‌کند و می‌گوید:

«با توجه به شرایط بحرانی یزد 2هفته پیش از آغاز محدودیت‌های سراسری، تعطیلی شهرهای قرمز و محدودیت فعالیت اصناف را آغاز کردیم که همین تعطیلی و استمرار آن کمک بزرگی به کنترل بیماری کرد.»ابراهیم سلمانی با بیان اینکه روند کاهشی بیماری در استان از 20روز پیش آغاز شده است، می‌افزاید:

«درباره میزان مرگ‌ومیر با وجود کاهش نمی‌توان درصدی ارائه کرد؛ زیرا به‌دلیل شرایط حاد برخی بیماران این آمار متغیر است، اما آمار بیماران بستری استان 40درصد کاهش یافته و از 1200به 700مورد رسیده.»او با تأکید بر اینکه آمار ابتلا به کرونا هم در استان کاهشی است، توضیح می‌دهد، با وجود این آمار مبتلایان هنوز بالاست و لازمه استمرار روند کاهشی و پایین آمدن آمار، استمرار محدودیت‌هاست.

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای یزد میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در یزد بیش از 80درصد و استفاده از ماسک را بیش از 90درصد می‌داند.آمار فوت در یزد همچنان روزانه بیش از 10نفر است و براساس اعلام دانشگاه علوم‌پزشکی استان، بیش از 700بیمار در مراکز درمانی بستری هستند که از این تعداد حال 181نفر وخیم است. با وجود روند کاهشی در تعدادی از استان‌ها و شهرستان‌ها، اما روند کلی ابتلا در کشور همچنان صعودی است و آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد که 28استان همچنان در وضع قرمز قرار دارند.


توصیه پزشک بوشهری به شهروندان
بیمارستان شهدای خلیج‌فارس بوشهر سانتر کرونای استان محسوب می‌شود و بیمارانی را  که شرایط خاص یا نیاز به امکانات ویژه‌ای دارند، از سراسر استان می‌پذیرد.متخصص عفونی این بیمارستان و پزشک مشاور دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر در این زمینه  می‌گوید: «خوشبختانه در مدت اخیر تعداد بیماران همه بیمارستان‌های استان کاهش پیدا کرده و در رأس آن سانتر کرونا هم با کاهش مراجعه و بستری روبه‌رو بوده است.»

فرهاد عباسی بهبود آب و هوا، اجرای محدودیت‌ها و کاهش تجمعات را مهم‌ترین دلایل کاهش آمار در استان می‌داند و می‌افزاید: «همه آمارها زنجیروار با هم در ارتباط هستند. کاهش تجمع به‌ویژه در مکان‌های بسته به‌ترتیب موجب کاهش گردش ویروس، ابتلا، مراجعه به مراکز درمانی، بستری، وخامت حال بیماران و در نتیجه مرگ بر اثر کرونا شده است.»

او با اظهار امیدواری از ادامه روند کاهشی بیماری در بوشهر به مسئولان و شهروندان مناطق دیگر کشور هم توصیه می‌کند پرهیز از تجمعات و استفاده از ماسک را جدی بگیرند؛ زیرا در آنالیزهای صورت گرفته مهم‌ترین عامل گردش ویروس تجمع به‌ویژه در مکان‌های بسته قید شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha