معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مصرف بی‌رویه اقلام بهداشتی برای مقابله با کرونا و عدم دفع صحیح این پسماندها، می‌تواند به سفره انسانی بازگردد.

پسماند اقلام بهداشتی مقابله با کرونا به سفره‌ انسانی بازمی‌گردد

سلامت نیوز: معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مصرف بی‌رویه اقلام بهداشتی برای مقابله با کرونا و عدم دفع صحیح این پسماندها، می‌تواند به سفره انسانی بازگردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ژیلا مهدی آقایی در خصوص تاثیر شیوع کرونا بر محیط زیست اظهار داشت: شیوع این بیماری علیرغم برخی آثار و نتایج مثبت همچون کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کربن و بالتبع تاثیرات مثبت بر جانداران و محیط زیست، اما در درازمدت ادامه نخواهد داشت.

وی افزود: زیرا این تغییر و تحولات به دلیل طراحی و تدوین یک برنامه از پیش تعیین شده و مبتنی بر تفکر محیط زیستی انجام نگرفته و بر این اساس تداوم نمی‌یابد.

به گفته مدیرکل مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست، این تاثیرات در واقع ناشی از یک فشار خارجی تحت عنوان پاندمی کووید ۱۹ بوده که سلامت و جان انسان‌ها را با مخاطره روبه‌رو و بشر را وادار به قرنطینه اجباری خانگی کرده است.

مهدی آقایی با اشاره به رکود اقتصادی حاصل از این‌ پاندمی تاکید کرد: تخریب زیرساخت‌های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا نیز بدون شک سبب تخریب محیط زیست خواهد شد.

وی ادامه داد: در واقع جهان به منظور ترمیم این آسیب‌های اقتصادی، درصدد جبران این خسارات در کوتاه‌مدت است و این جبران با تخریب و خسران بر منابع طبیعی و محیط زیست انجام می‌شود.

مهدی آقایی اضافه کرد: کرونا زنگ خطری برای بشر در سراسر جهان بود که تداعی کند، بی‌توجهی به طبیعت و نظم کره زمین، عواقبی غیرقابل‌جبران را به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به تبعات مقابله بشر با کرونا خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک، دستکش، اقلام حفاظتی یک بار مصرف، مواد ضدعفونی و... برای محافظت شخصی در مواجهه با ویروس کرونا ضروری و یک مسئولیت اجتماعی است اما مصرف بی‌رویه این کالاهای بهداشتی وهمچنین عدم مدیریت صحیح دفع این مواد، موجب آلودگی آب و خاک وبسته شدن آبراهه‌ها می‌شود.

مهدی آقایی یادآور شد: این مصرف بی‌رویه وعدم مدیریت صحیح پسماندها همچنین مجددا به محیط زیست و چرخه غذایی جانوران و در نهایت سفره انسان‌ها بازخواهد گشت.

آموزش همگانی ضامن مشارکت مردمی برای حفاظت از محیط ‌زیست است

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با تاکید بر ضرورت مشارکت مردمی به‌منظور حفاظت از محیط زیست گفت: این مشارکت مستلزم آموزش همگانی در کشور است.
مهدی آقایی درمورد تاثیر آموزش همگانی بر حفظ محیط زیست اظهار داشت: معضلات فزاینده زیست محیطی امروز، حاصل توسعه ناپایدار، غفلت وبی‌توجهی به عناصر تشکیل دهنده (سازنده) محیط زیست است.

وی تصریح کرد: اکنون حفاظت از محیط زیست به منظور حرکت به سمت توسعه پایدار باید به یک باور ذهنی و عادت در جامعه تبدیل شود.

مهدی آقایی افزود: امروزه آموزش، کلید حرکت به سمت توسعه پایدار است و سراسر جهان بر این باورند، آموزش و آگاهی‌بخشی در باره محیط زیست باید تغییر عادات اجتماعی و رفتار مسئولانه محیط زیستی را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: براساس این آموزش، جامعه باید خود را در قبال بهبود وضعیت محیط زندگی مسئول بداند و حفظ آن را برای نسل‌های آتی از وظایف اصلی خود تلقی کند.

به گفته مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، این آموزش می‌تواند ضامن حفظ محیط زیست و تحقق توسعه پایدار نیز باشد.

وی تاکید کرد: جامعه به منظور حفاظت از محیط زیست همچنین ناگزیر به پذیرش این محیط طبیعی به عنوان حیات وضرورت زندگی است. چالش‌های زیست محیطی کشور نیز بدون مشارکت همگانی محقق نمی‌شود و شرط اول این مشارکت نیز آموزش عمومی محیط زیست برای تمامی مخاطبان عام و خاص است.

مشارکت مردمی در حفظ محیط زیست کلید توسعه پایدار است

مهدی آقایی ادامه داد: افزایش آگاهی‌های زیست محیطی و حساس‌سازی ذهنی جامعه نسبت به حراست از این عامل مهم ادامه حیات که باعث دغدغه محیط زیستی شهروندان شود، می‌تواند باعث مشارکت جمعی جهت حل مسئله یا کاهش مشکلات محیط زیست بشر باشد.

وی یادآور شد: بر این اساس، مشارکت مردم کلید حل مشکلات محیط زیستی و توسعه پایدار است و مشارکت را نیز به طور حتم باید از نتایج آموزش، اعتماد و همدلی تلقی کرد.

به گزارش ایرنا، کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ (SARS-CoV-۲)، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر  ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد وپس از مدت کوتاهی تمام جهان را درگیر کرد.

براساس آمار وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۰ هزار و ۱۶ نفر رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha