یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
کد خبر: 304163

درست است که اکنون پا به سن گذاشته و سالمند شده اید، اما ما به شما می گویی که هنوز برای اینکه خود را پیر بدانید زود است. ما به شما روش هایی می آموزیم که در پیری جوانی را تجربه کنید.

راهنمای داشتن دوران سالمندی ایده آل

سلامت نیوز:درست است که اکنون پا به سن گذاشته و سالمند شده اید، اما ما به شما می گویی که هنوز برای اینکه خود را پیر بدانید زود است. ما به شما روش هایی می آموزیم که در پیری جوانی را تجربه کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شادمان، در زمانه ای بسر می بریم که امید به زندگی در افراد بیشتر است. علاوه بر این ، طبق تحقیقات انجام شده ارتباط بین سبک زندگی سالم و از کار افتادگی رابطه معناداری وجود دارد.
تحقیقاتی که روی افراد 65 سال به بالا انجام شده نشان داد که کسانی که سالم ترین سبک زندگی را داشته اند عمر طولانی تری داشته و همچنین در مقایسه با همتایان ناسالم خود سالهای کمتری بیمار بوده اند.


به گفته دکتر مارگارت مور، مشاور برنامه پیری سالم برای مرکز نظارت و پیشگیری از بیماری ها (CDC) آمریکا، روش های مختلفی برای بهبود سلامت شما از طریق رژیم غذایی سالم، ورزش و موارد دیگر وجود دارد.
 
با تغییر سن چه تغییراتی در بدنمان ایجاد می شود؟
نداشتن فعالیت بدنی و ورزش منظم و همچنین رژیم غذایی نامناسب حتی در سنین پایین هم می تواند منجر به فشار خون بالا، بیماری های قلبی و حملات قلبی، شود.
بنابراین برای اینکه ما به عنوان یک سالمند بتوانیم بدنی سالم داشته باشیم مهم است که به تغییراتی که با افزایش سن در ما رخ می دهد ، اعتراف کنیم. وقتی از تغییرات آگاه باشید ، آنگاه آنها شما را متعجب نخواهد کرد.

این تغییرات زندگی هم جسمی و هم روحی است. از نظر روحی ما با از دست دادن عزیزان، مشاغل و استقلال خود مبارزه می کنیم. از نظر جسمی نیز بدن ما مانند جوان ترها سرزنده نیست. با وجود این تغییرات، زندگی با کیفیت و رضایت بخشی هنوز در دسترس ماست. در این مقاله ، ما به شما می گوییم چگونه می توانید زندگی و بدن سالمی حتی در روزهای سالمندی داشته باشید.
 
شما چیزی هستید که می خورید
اکنون که به سالمندی رسیده اید بیش از هر زمان دیگری داشتن عادات غذایی سالم مهم است. با این حال با افزایش سن برخی از تغییرات نیز رخ می دهد؛ مانند کندتر شدن متابولیسم و همچنین تغییر در حس بویایی و چشایی که می تواند اشتها را تحت تأثیر قرار دهد.
ممکن است برای خرید غذا و تهیه آن مشکل داشته باشید. در این صورت می توانید با یکی از اعضای خانواده یا افرادی که این روزها خرید منازل را انجام می دهند، تماس بگیرید.

اگر قادر به تهیه غذای خود هستید مهم این است که رژیم غذایی شما سرشار از فیبر، سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و پروتئین بدون چربی (گوشت) باشد. این غذاها ضمن کمک به هضم غذا، انرژی شما را حفظ می کنند.

مطمئن شوید که حتی در مواقعی که احساس تشنگی نمی کنید آب بنوشید، آب سطح انرژی شما را بالا نگه می دارد و در عین حال پوست شما را صاف و جوان می کند.
 
تنها غذا نخورید
نکته مهم دیگر این است که دیگر این است که با دوستان، خانواده یا همسایه غذا بخورید. از این طریق می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید و با وجود کم شدن اشتها بیشتر به خوردن غذا ترغیب می شوید.
 
سیگار یعنی زودتر پیر شدن
یکی دیگر از مزایای درست غذا خوردن این است که باید وزن مناسبی داشته باشید و در نتیجه خطر ابتلا به انواع خاصی از آرتروز و دیابت را کاهش می یابد. از استعمال دخانیات خودداری کنید؛ سیگار برای بدن شما مضر است.
سیگار بدن شما را مستعد ابتلا به سرطان ریه، بیماری های قلبی، پوکی استخوان و برونشیت می کند. مواد شیمیایی موجود در سیگار همچنین به پوست آسیب می رساند و پیرتر از سن واقعی به نظر می رسد.
 
ورزش رمز زندگی طولانی
مطالعه ای که در سوئد انجام شده، نشان می دهد که ورزش اولین رمز زندگی طولانی است. این سالهای بیشتری به زندگی شما اضافه می کند. اگر قبلاً ورزش نکرده اید ، هرگز برای شروع دیر نیست.
 
مزایای ورزش برای سالمندان
دکتر شتر دایر، متخصص اطفال در هوستون میگوید که بیمارانی را دیده که وقتی ورزش را در 70 سالگی آغاز کرده اند، از مزایای زیاد آن بهرهمند شده اند.
ورزش فواید زیادی دارد ، از جمله:
- جلوگیری از زوال عقل یا از دست دادن حافظه
- موجبترشح هورمون اندورفین می شود، هورمونی که احساس خوشی در شما ایجاد می کند
- درد را کاهش می دهد
- مانع از بین رفتن عضلات و شل و آویزان شدن پوست می شود
- کیفیت خواب را بهبود می بخشد.
- موجب حفظ تعادل شما می شود.
- سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند.

به عنوان مثال تمرین یوگا ناراحتی ناشی از آرتروز و فیبرومیالژیا را برطرف می کند. اما لازم است قبل از ثبت نام در هر برنامه تمرینی، با پزشک خود مشورت کنید.
از کم شروع کنید و سپس هرچه زمان می گذرد ورزش سنگین تری انجام دهید. کاری انجام دهید که از آن لذت می برید مانند دوچرخه سواری، گلف، پیاده روی، باغبانی یا شنا.
در این میان حتما سعی کنید تا با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود ورزش کنید یا با عضویت در یک باشگاه همراه سایرین ورزش کنید تا موجب حفظ انگیزه درشما شود.
ما به شما یوگا را پیشنهاد می دهیم. عضلات ما وقتی ورزش نمی کنیم سفت و کوتاه می شوند اما کشش باعث بهبود آنها می شود. پنج دقیقه کشش روزانه می تواند تفاوت ایجاد کند.
 
مغز خود را تمرین دهید
دانشمندان توصیه می کنند هیچگاه نباید مغز را به حال خود رها کرد. اینکار می تواند مغز را ضعیفو ضعیف تر کند در صورتی که کار کشیدن از مغز آن را سرحال تر می کند. خصوصاً اکنون که بازنشسته شده اید و دیگر شغلی برای خود ندارید، همزمان با ورزش که بدن شما را سرحال میکند، برای مغز خود نیز تمرینی در نظر بگیرید. برای اینکار می توانید بازی با کلمات، حفظ کردن شعد یا قرآن، حل کردن جدول، شطرنجریال یادگیری یک زبان یا مهارت جدید را امتحان کنید.
 
مثبت بمانید و در ارتباط با دیگران باشید
ورود به سالمندی مساوی است با بسیاری از چالش های دشوار مانند از دست دادن عزیزان، استقلال و سلامتی. با وجود همه این موارد ، ما باید قوی بمانیم و سعی کنیم از پس این چالش ها برآییم. به همینمنظور نکتا زیر را جدی بگیرید:
- اتفاقات را بپذیریم. شاید تغییراتی مه در زندگی شما بوجود آمده باید برایتان ناخوشایند باشد اما پذیرش و رها کردن مواردی که از کنترل شما خارج است، میزان استرس شما را کاهش می دهد.

-پذیرای احساسات خود باشیم. به خصوص پس از از دست دادن عزیزان احساسات خود را دفن نکنید مواجهه با آنها تنها راه سالم برای کنار آمدن با آنهاست. با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا یک روانشناس صحبت کنید. البته نوشتن خاطرات هم می تواند کمک کننده باشد.
- برای چیزهایی که داریم شپاسگذار باشیم و مدام آنها را به خود یادآوری کنیم. مانند دوست و خانواده خوب.
- هدفتان را از دست ندهید. شاید اکنون بازنشسته شده باشید، اما این اتفاق به معنی زندگی بی هدف برای شما نباید باشد. شما حتی با نوشتن خاطرات خود نیز می توانید برای جامعه مفید باشید. شما می توانید سفر کنید و شهر یا کشور خود را ببینید، یا می توانید یک زبان، ورزش یا ساز موسیقی جدید یاد بگیرید. اکنون وقت دارید که از موزه بازدید کنید ، به یک کنسرت یا یک نمایش بروید. این فعالیت ها به شما کمک می کند تا احساس شادی خود را حفظ کنید.
- افراد شبیه خودتان را پیدا کنید. حتی شما می توانید کارهای داوطلبانه انجام دهید، به طورمثال با عضویت در سازمان داوطلبان هلال احمر می توانید در مواقع لزوم کمک رسان جامعه باشید. اینکار و معاشرت با مردم به شما کمک می کند کمتر روی سختی های خودتان تمرکز کنید. حداقل روزانه با یک نفر وقت بگذارید. فعل و انفعالات فیزیکی افسردگی را دفع می کند. دوستان جدیدی پیدا کنید.
 
به خوابیدن اهمیت دهید
بسیاری از افراد با افزایش سن با مشکلات خواب در طول شبانه روز مواجه می شوند. نکته جالب این است که خواب بی کیفیت ناشی از عادت های بد خواب است. در اینجا چند نکته برای بهبود آن آورده شده است:
- نور مصنوعی را به حداقل برسانید. زیرا نور مصنوعی تولید هورمونی ملاتونین که مسئول ایجاد خواب آلودگی است را سرکوب می کند. این کار را می توانید با خاموش کردن تلویزیون و کامپیوتر یک ساعت قبل از خواب و استفاده از لامپ های کم توان انجام دهید.
- یک حمام گرم یا گوش دادن به موسیقی آرامبخش می تواند فضا را برای خوابی خوب اماده کند.
- فضایی مناسب را برای خوابیدن انتخاب کنید. مثلا خرید یک تشک راحت و داشتن یک اتاق خواب ساکت محیطی ایده آل را فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha