واکسن آنفلوآنزا تا چند روز دیگر در تعدادی از داروخانه‌های منتخب توزیع خواهد شد و افرادی که منتظر واکسن بودند می‌توانند با یک سری محدودیت‌ها مثل همراه داشتن کارت ملی این واکسن را تهیه کنند، اما برای بسیاری از مردم سوال ایجاد شده است که مگر تا سال گذشته اعلام نمی‌کردند که تزریق واکسن آنفلوآنزا زمان مشخص خودش را دارد و اگر زمان طلایی آن را از دست بدهید دیگر خاصیت خود را از دست می‌دهد؟ پس چرا حالا پارت دوم واکسن در داروخانه‌ها در حال توزیع است.

گروه‌های حساس واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند

سلامت نیوز: واکسن آنفلوآنزا تا چند روز دیگر در تعدادی از داروخانه‌های منتخب توزیع خواهد شد و افرادی که منتظر واکسن بودند می‌توانند با یک سری محدودیت‌ها مثل همراه داشتن کارت ملی این واکسن را تهیه کنند، اما برای بسیاری از مردم سوال ایجاد شده است که مگر تا سال گذشته اعلام نمی‌کردند که تزریق واکسن آنفلوآنزا زمان مشخص خودش را دارد و اگر زمان طلایی آن را از دست بدهید دیگر خاصیت خود را از دست می‌دهد؟ پس چرا حالا پارت دوم واکسن در داروخانه‌ها در حال توزیع است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، برای اینکه جواب این سوال را بدانیم به سراغ دو نفر از معروف‌ترین پزشکان عفونی کشورمان رفتیم تا بدانیم آیا تزیق واکسن آنفلوآنزا بعد از زمان طلایی سودی خواهد داشت؟

سازمان غذا و دارو آمریکا چندی پیش اعلام کرد تا زمانی که ویروس آنفلوآنزا در محیط در حال گردش است، دریافت واکسن آنفلوآنزا برای محافظت از خود و دیگران در برابر این بیماری فصلی هنوز بیش از حد دیر نیست. اما بعد از آن خیلی از کارشناسان این ادعای سازمان غذا و دارو را یک نوع بازاریابی برای شرکت‌های تولید‌کننده واکسن آنفلوآنزا دانستند. در حالی که پزشکان کشور ما اعتقاد دیگری دارند.دکتر حمید عمادی، متخصص عفونی به «صبح‌نو» می‌گوید: «واکسن آنفلوآنزا معمولا‌  دو هفته بعد از تزریق آنتی‌بادی در بدن تولید می‌کند و 2 تا 6‌ماه ما را در برابر ویروس محافظت می‌کند. پس همین یک نکته کافی است برای اینکه هر زمانی که واکسن را استفاده کنیم کار درستی کرده‌ایم.» او ادامه می‌دهد: «با‌توجه به اینکه امسال آمار آنفلوآنزا در نیم‌کره‌جنوبی  بسیار پایین بوده است و  یکی از علت‌های این مساله رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظور جلوگیری از شیوع کروناست می‌توانیم بگویم نیم‌کره‌شمالی هم درگیری کمتری با آنفلوآنزا دارد و این خبر خوشی است.»  دکتر عمادی با اشاره به اینکه یکی از مراکز مهم و هسته اولیه شیوع آنفلوآنزا در جامعه مدارس و کودکان هستند، به «صبح‌نو» می‌گوید: «با‌توجه به اینکه امسال دانش‌آموزان در مدارس حضور پیدا نمی‌کنند و کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شود به نظر می‌رسد شیوع آنفلوآنزا مقداری نسبت به سال‌های قبل کمتر شود که البته این موضوع باید رصد شده و آمار آن به صورت دقیق مشخص شود.»


این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی اعتقاد دارد که واکسن حدود ۶۰ تا ۷۰‌درصد احتمال ابتلا به آنفلوآنزا در مواجهه با ویروس را کاهش می‌دهد و افرادی هم که بعد از مواجه با ویروس مبتلا می‌شوند، چنانچه واکسن تزریق کرده باشند، با شدت بسیار کمتری بیماری را تجربه خواهند کرد. عمادی در بخشی از صحبت‌هایش ادامه می‌دهد: «اگر از شخص بنده بپرسید می‌گویم واقعا‌ دیر نشده است و  اگر واکسن دو ماه دیگر هم آمد گروه‌های حساس آن را تزریق کنند چون ما در خصوص ابتلای گروه‌های خاصی به ویروس آنفلوآنزا نگران هستیم و ممکن است این بیماری در این افراد عوارض بیشتری داشته باشد.» مدیر بخش عفونی بیمارستان امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) با اشاره به اینکه توصیه می‌شود هر سال واکسن آنفلوآنزا به این افراد تزریق شود، می‌گوید: «افراد مسن بالای ۵۰‌سال، کودکان کمتر از پنج سال، خانم‌های باردار، افراد دارای بیماری‌های متابولیک مزمن نظیر دیابت، افرادی که دیالیز می‌شود، افراد دارای سابقه بیماری قلبی یا تنفسی مزمن، کسانی که به هر نوعی دارای نقص ایمنی هستند جزو این گروه قرار می‌گیرند.» او در پایان می‌گوید: «در سال‌های گذشته و حساسیت‌هایی که برای تزریق زودتر و زمان طلایی وجود داشت کمی هم مربوط به شیطنت شرکت‌های سازنده بود.»

نه تنها دیر نشده بلکه حتما‌ تزریق شود
دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی هم اعتقاد دارد که افراد با بیماری‌های زمینه‌ای حتما‌ باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند و دیر نشده است. این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص زمان مناسب تزریق واکسن آنفلوآنزا به «صبح‌نو» می‌گوید: «بهترین زمان تزریق واکسن قبل از شیوع آنفلوآنزاست که معمولا‌ با فرا رسیدن فصل سرد اتفاق می‌افتد در نتیجه توصیه همیشه بر این است که واکسن در شهریور و مهرماه تزریق شود. واکسن آنفلوآنزا هر زمانی در طول فصل سرد و حتی تا پایان زمستان هم تزریق شود، مفید است و افراد حتما‌ از تزریق آن سود می‌برند. اینگونه نیست که اگر تزریق واکسن از مهر به آبان موکول شد دیگر واکسن بی‌فایده باشد.»

از کجا واکسن بخریم؟
توزیع واکسن آنفلوآنزا به تازگی در تهران و دیگر شهرهای کشور آغاز شده است. آقای سیدحیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در این باره گفته‌است که متقاضیان باید با در دست داشتن کارت ملی به داروخانه‌های منتخب مراجعه کرده و واکسن را تهیه کنند. به گفته وی داروخانه‌های منتخب تهران برای عرضه واکسن آنفلوآنزا شامل داروخانه‌های ۱۳‌آبان، ۲۹فروردین، ۲۲‌بهمن، ایثار، شهید کاظمی، هلال‌احمر مرکزی و شماره‌۲ و هلال‌احمر شهر ری هستند. همچنین قیمت در نظر گرفته شده برای این واکسن نیز 192‌هزار تومان است.  محمدی همچنین با بیان اینکه افراد می‌توانند با مراجعه به داروخانه و فقط با کارت ملی و ثبت کد ملی در سامانه تی‌تک این واکسن را از داروخانه‌های منتخب دریافت کنند، افزود: این واکسن در داروخانه‌های منتخب دولتی سراسر کشور توزیع می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha