دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 304203

هنوز سیل شهرهای خوزستان و بندر امام (ره) به‌طور کامل فروکش نکرده که بارش چند ساعته باران (از ساعت ۹ شب شنبه تا ۱۲ ظهر یکشنبه) در استان‌های بوشهر و فارس باعث بروز سیل و خسارت به مردم و آبگرفتگی گسترده در سطح شهرها شد.

چند ساعت باران، دشتستان را آب برد

سلامت نیوز:هنوز سیل شهرهای خوزستان و بندر امام (ره) به‌طور کامل فروکش نکرده که بارش چند ساعته باران (از ساعت ۹ شب شنبه تا ۱۲ ظهر یکشنبه) در استان‌های بوشهر و فارس باعث بروز سیل و خسارت به مردم و آبگرفتگی گسترده در سطح شهرها شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،خسارت این بارش‌ها در استان‌ بوشهر بیشتر در شهرستان دشتستان و منطقه برازجان بود به شکلی که بازار برازجان تعطیل شد. در بخش‌های سعد آباد، شبانکاره، آب پخش نیز چندین ساختمان تخریب شدند و آب روان باعث خسارت به خودروها و بازار شد، دو سوم شهر وحدتیه تقریبا به زیر آب رفت، به‌طوری که مردم از ترس جانشان به پشت بام خانه‌ها پناه بردند.

آب و برق این شهرستان نیز روز گذشته قطع شد. آنچه که باعث شد که باران چند ساعته باعث بروز سیل ویرانگر شود، ناتوانی کانال‌های دفع آب در خیابان‌ها و فاضلاب‌ها بود که نتوانست روان آب‌ها را در حجم بسیار گسترده‌ را کنترل کند و آب به کوچه‌ها، مغازه‌ها و خانه‌های مردم سرازیر و باعث بروز خسارت شدید به مردم شد.

براساس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان بوشهر، بارندگی‌های شدید در این استان تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ایران روز شنبه اعلام کرده بود که از اوایل وقت یک‌شنبه ۱۶ آذر تا پیش از ظهر دوشنبه ۱۷ آذر، در نیمه شمالی بوشهر، نیمه شمالی و غرب فارس و نیمه شمالی کرمان، بارش شدید باران همراه با رعد و برق، وزش باد شدید و در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف پیش بینی می‌شود و سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که پیش از این هشدار سطح قرمز برای استان‌های بوشهر، فارس و خوزستان صادر شده بود. علی بختیاری از شهروندان سه استان خوزستان، بوشهر و فارس خواسته که مراقب سیل باشند.

جهانگیر دهقانی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر گفته است که «در حال حاضر به دلیل بالا آمدن آب، مسیرهای دیلم به بهبهان، برازجان به گناوه از سه‌راهی بویری و مسیر ساحلی بوشهر، شیف و گناوه مسدود شده است.» وی همچنین به این موضوع تاکید داشته «بارندگی‌ها در نقاط مختلف استان از نیمه‌های شب شروع شده و با شدت گرفتن بارش‌ها و آب‌گرفتگی معابر از صبح دیروز (یکشنبه)، شاهد وقوع سیل در شهرستان‌های گناوه، دیلم و دشتستان بوده‌ایم.»

این اظهارات مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر در شرایطی است که سطح جاده‌ گناوه به برازجان آنقدر پایین ساخته شده که با یک بارندگی چند ساعته نیز امکان عبور و مرور مردم در آن سخت می‌شود.یکی از شهروندان برازجانی که سیل به خانه‌اش نفوذ کرده و به همراه خانواده‌اش مشغول خالی کردن آب با دست خالی و چند سطل است،  می‌گوید:

«شهرهای جنوبی، آمادگی پذیرش روان آب و سیل را با حجم بالا ندارد و مسئولانی که نمی‌دانیم بودجه ترمیم سیستم فاضلاب و کانال‌های انتقال آب را در کجا هزینه می‌کنند، حالا پاسخگوی نابودی زندگی ما هستند؟‌ سیستم فاضلاب استان‌ بوشهر و برازجان سال‌هاست که تقریبا از کار افتاده و این کانال‌ها برای بارندگی هفت میلیمتر تا حداکثر 20 میلیمتری ساخته شده، ولی اگر بارندگی بیشتر شود، به سیل ویرانگر تبدیل می‌شود، این را منی که پنج کلاس درس خوانده‌ام متوجه می‌شوم، ولی چطور مسئولان و مدیران استان نمی‌دانند، خدا عالم است.» شهرستان برازجان شش رودخانه فصلی دارد که این رودخانه‌ها فقط در فصل بارندگی آب در آنها جریان پیدا می‌کند.

یکی از عواملی که باعث بروز این سیل و هدایت روان آب‌ها به سطح شهر شده، انسداد سرشاخه‌های روان آبهاست. در نقاط بالا دست شهر برازجان، سرشاخه‌های این رودخانه‌ها به وسیله ساخت و سازهای غیرمجاز مسدود شده و این انسداد سبب گردیده که آب‌راهی برای خروج پیدا نکند و سیل به سطح شهرها سرازیر شود.

ظاهرا مسئولان استان از سیل سال 90 در شهرستان برازجان درس نگرفته‌اند که بالغ بر 14 میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهر برازجان آسیب زد و جان شش نفر را گرفت. طی 9 سال گذشته هیچ کدام از خسارت‌های آن سیل به‌طور کامل جبران نشده و بار دیگر شهرستان با بارانی که نباید تبدیل به سیل می‌شد، دچار خسارت به مردمی شد که ماه‌هاست که هیچ درآمدی به واسطه شیوع کرونا ندارند.

یکی از اهالی برازجان که آب باران مغازه لباس فروشی او را تا حد زیادی به خسارت روبه‌رو کرده، در این رابطه می‌گوید: «تا دیروز کرونا باعث می‌شد که خسارت ببینیم و امروز سیل دار و ندارمان را از بین می‌برد. هشت ماه است که در شرایط قرمز کرونایی بوشهر به سر می‌بریم و از جیب هزینه‌های خورد و خوراکمان را تامین می‌کنیم و چهار ماه گذشته اجاره مغازه‌مان را پرداخت نکردیم. حالا نیز با این سیل، تقریبا همه آنچه که برایمان باقی ماند از بین رفت. باید به چه کسی شکایت کنیم، نمی‌دانم؟»

ابرکوه بیشترین میزان بارش
وضعیت در شهرستان‌های یزد، ابرکوه، ممسنی، گناوه و دیلم نیز از این سیل در امان نبوده‌اند و خیابان‌ها و کوچه‌ها دچار آبگرفتگی شدید شدند. به گفته هلال احمر، «در حال حاضر شش استان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.» در شهرستان ابرکوه نیز 43 میلی‌متر بارندگی ثبت گردید که این میزان از بارندگی در 20 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

همچنین این میزان بارندگی باعث خسارت به باغات، خانه‌های مردم و مغازه‌ها در این شهرستان شد. سرپرست ستاد مدیریت بحران استان یزد نیز گفته «اگر شدت بارش باران در ابرکوه ادامه داشته باشد، احتمال وقوع سیل در این شهرستان وجود دارد.» داوود ایوبی، فرماندار ممسنی نیز از خسارت‌ به عشایر و جاده‌های روستایی در پی بارندگی‌های سیل آسا در این شهرستان خبر داده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان هم از آماده‌باش کامل این مجموعه با توجه به ناپایداری‌های جوی خبر داده است. رحیم آزادی، مدیرکل بحران استانداری فارس گفته است:«با توجه به بارندگی‌های اخیر در استان فارس هنوز گزارشی مبنی بر وقوع سیل اعلام نشده و بیشتر آبگرفتی در برخی شهرها رخ داده است.»

مسئول کیست؟
محمدباقر محمدی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر در خصوص آخرین وضعیت سیل و امدادرسانی در استان‌های غربی و جنوب غربی گفت: «در چند روز گذشته استان‌های خوزستان، کردستان و برخی نقاط دیگر کشور درگیر سیل و بارش بودند و در کردستان در یک شب به بالغ بر 700 نفر مسافر درمانده امدادرسانی شد.

در استان خوزستان 15 شهر درگیر سیل و آبگرفتگی شدند و هنوز هم ادامه دارد و اکنون در استان بوشهر، لرستان و چهارمحال نیز همین شرایط وجود دارد؛ در بوشهر شهرهای بندر گناوه و دیلمان درگیر هستند و اکنون امدادرسانی در حال انجام است.» به گفته محمدی «مشکل اصلی خوزستان بحث سطح شهر است و سازمان امداد و نجات متولی آن نیست و این موضوع بر عهده شهرداری و آتش نشانی است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha