سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 304260

سیل روز یکشنبه هفت کشته و هزاران بی‌خانمان برجای گذاشت و این تنها ثمره چند روز بارندگی در استان‌های جنوبی (استان اصفهان، بوشهر، تهران، فارس، هرمزگان و یزد) بود.

ورود سازمان بازرسی برای پیگیری مقصران سیل

سلامت نیوز: سیل روز یکشنبه هفت کشته و هزاران بی‌خانمان برجای گذاشت و این تنها ثمره چند روز بارندگی در استان‌های جنوبی (استان اصفهان، بوشهر، تهران، فارس، هرمزگان و یزد) بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، انتشار فیلم‌هایی از مردمانی که در خانه‌های محقرشان تا کمر در گل و لای خم شده‌اند تا آنچه که قابل نجات دادن است، را از زیر آب بیرون بیاورند، باعث اعتراض مردم در شبکه‌های اجتماعی شده است. بسیاری از آنها می‌گویند «وقتی هوا ابری می‌شود و باران شروع به بارش می‌کند، به‌جای شادی تن و بدن‌مان می‌لرزد که مبادا آنچه که کرونا نابود نکرده، سیل با خود ببرد.»

وضعیت در خوزستان نیز بهتر از استان‌های همجوارش نیست و پس از فروکش کردن نسبی آب، حالا فاضلاب بالا زده و بوی بد، اکثر نقاط شهر را گرفته است. یکی از مردم خوزستان می‌گوید: «کدوم یکی از مسئولان در این بو می‌تواند زندگی کند. آخه آب بره که این بو نمی‌ره». اینها تنها گوشه‌ای از مشکلات مردم جنوب است که نعمت باران را برایشان نغمت و عذاب می‌کند و مردم بیش از مسئولین به‌دنبال راهکاری برای خاتمه دردها و ترس‌های پاییزی و زمستانی‌شان هستند.

تابستان‌ها و در روزهای گرم به یک شیوه و در فصل بارش و با شکل و شمایلی دیگر. همین خرداد سال جاری آنچه به سبب نبود آب در منطقه غیزانیه از توابع اهواز روی داد، موجب شد عده‌ای از کسانی که به مجلس یازدهم راه یافته بودند، از حوزه انتخابیه تهران راهی غیزانیه شوند و حرف‌هایی مطرح کنند، اما دیگر خبری از آنها نشد.

این روزها نیز که ماهشهر، بندر امام، اهواز و آبادان و خرمشهر درگیر آبگرفتگی‌ شده‌اند خبری از آن دسته از نمایندگان مجلس نیست. آنچه خوزستان را به‌شدت رنج می‌دهد، مشکلات انباشته‌ای است که اینک بعد از سال‌ها تجویز و تزریق مسکن برای درمان آن به‌شدت خود را برجسته و نمایان کرده است.اگر به آمارهای سازمان امداد و نجات در روز گذشته نگاهی بیندازیم، آن زمان به عمق فاجعه چند ساعت بارندگی در جنوب کشور بیشتر پی‌خواهیم برد. فقط در دو روز و 41 شهر روستا و مناطق عشایرنشین و شش استان مذکور، به 1202 نفر امدادرسانی شده است.

همچنین اسکان اضطراری برای 42 نفر آماده شده است. 7 نفر شامل 2 زن در بوشهر و دو خودرو حامل 5 سرنشین در هرمزگان جان خود را از دست داده‌اند. تخلیه آب از 120 واحد منزل مسکونی انجام شده که 70 واحد مسکونی آن در بوشهر بود و 10 دستگاه چادر، 236 تخته پتو، 84 تخته موکت، 1295 کیلوگرم نایلون، 576 قوطی کنسروجات، 255 کیلوگرم برنج، 77 کیلوگرم قند و شکر، 253 کیلوگرم حبوبات و 119 کیلوگرم روغن در اختیار سیل زدگان قرار گرفته است.

پیش‌تر حسین درویشی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان فارس اعلام کرد: «از آغاز شروع بارش‌ها 110 امدادگر استان فارس به شهروندان گرفتار در سیل و آب‌گرفتگی خدمات امدادی ارائه کردند. 14 شهرستان فارس شامل آباده، استهبان، مرودشت، رستم، خنج، شیراز، ارسنجان، ممسنی، نی‌ریز، خرم‌بید، قیر و کارزین، فراشبند، خرامه و لامرد به دلیل شدت بارش‌ها تحت تأثیر سیل و آب‌گرفتگی بود.» در این بین بسیاری بر این باورند که باران روزهای گذشته نباید اینگونه خسارات به وجود می‌آورد و این موضوع به مشکلات و انباشت ضعف‌های زیرساختی مرتبط است.


اصلا بودجه‌ای اختصاص پیدا نکرده
در شرایطی که سال‌هاست فاضلاب خوزستان با چالش جدی مواجه است و مسئولین برای اصلاح آن امروز و فردا می‌کنند، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام می‌کند که اصلا بودجه‌ای در اختیار دستگاه‌ها قرار نگرفته!. اسماعیل نجار که در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت گفته است: «برای مقابله با بلایای طبیعی سال گذشته پنج هزار و 84 میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد شد که حدود 300 میلیارد تومان در قانون بودجه منظور شده و تاکنون نیز هیچ مبلغی در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان قرار نگرفته است.»

این درحالی است که اختصاص میلیاردها تومان بودجه به نهادهای مختلف فرهنگی، طی چند روز گذشته با انتقادهایی مواجه شده است. او همچنین شهرداری و شورای شهر اهواز را در زمینه پیشگیری از حوادث در این شهر متهم کرد و گفت: «در مناطقی که سیل جاری شده ظرفیت خروجی پل‌ها با دبی آب رودخانه‌ها انطباق ندارد و این مساله با جاری شدن سیل در برخی استان‌ها از جمله خوزستان و بوشهر بسیار تأثیرگذار بوده است.»

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور: «بر اساس هشدارهای سازمان هواشناسی آماده باش دستگاه‌های اجرایی در استان خوزستان انجام شده، اما با توجه به اینکه اهواز فاقد نهر آب است و شبکه فاضلاب آن نیز بسیار فرسوده شده، باید آبگرفتگی‌ها در این شهر با استفاده از پمپ تخلیه شود.»


جمله تکراری: به ما ربطی ندارد!
در شبکه‌های اجتماعی طنزهای بسیاری ساخته و دست به دست شده است، مثلا اطلاعیه‌ای برای جست‌وجو در یافتن سه مسئول. آن سه مسئول کسانی نیستند جز استاندار خوزستان! مدیرعامل آب و فاضلاب این استان و شهردار اهواز. چند روز پیش صادق حقیقی‌پور، مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خوزستان به ایسنا گفته بود که «اهواز باران می‌آید، تن و بدن‌مان می‌لرزد.اما دفع آب بارندگی جزو وظایف قانونی ما نیست.» و این در حالیست که غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز گفته بود: «مشکل فاضلاب به او ربطی ندارد و مشخص نیست کدام نهاد باید پیگیر مساله جاری شدن فاضلاب در سطح شهرهای خوزستان باشد.»

در این بین مجتبی یوسفی، نماینده اهواز در مجلس ایران نیز گفته است: «برای ساماندهی شبکه فاضلاب اهواز شش هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و حوزه‌های آب و فاضلاب اهواز به علت نبود زیرساخت‌های مورد نیاز دچار بحران شده‌اند. در حالی که خوزستان استان بزرگ تأمین کننده انرژی و درآمدهای مورد نیاز است در زمینه زیرساخت‌ها بسیار ضعیف است و با بارش باران کمتر از 50 میلی متر این شهر و یا بندر امام و ماهشهر دچار آبگرفتگی زیادی شدند.»


دستور برای پیگیری مقصران سیل
در این همه دستگاه‌ها به دنبال مقصر اتفاقات اخیر هستند، آیت ا... سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه با صدور دستوری به رئیس سازمان بازرسی کل کشور، از وی خواست برای پیگیری دلایل بروز آبگرفتی در بخش‌های مختلف استان خوزستان، شخصا به این استان سفر کند. به دستور رئیس قوه قضائیه تمام مقامات موظفند ضمن همکاری با هیات اعزامی در اجرای پیشنهادهای فوریت‌دار سازمان بازرسی اقدام کنند.

این در حالی است که چند روز پیش حجت‌الاسلام و المسلمین صادق مرادی، رئیس ‌کل دادگستری استان خوزستان گفته است: «با مسببین آبگرفتگی خوزستان برخورد قاطع می‌شود.» اما حجت‌الاسلام حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی نیز درباره این دستور رئیس دستگاه قضا گفت: «مردمی که 8 سال دفاع مقدس پیشگام خدمت و مقاومت بودند، شایسته بهترین خدمات هستند و انتظار می‌رود کار اساسی برای مشکل جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب انجام شود. کار گذاشتن پمپ، علاج موقت است و باید کار بصورت ریشه‌ای انجام شود، ما به دوستان گفته‌ایم کم‌کاری‌هایی که انجام شده از سوی هر نهادی که بوده مورد بررسی قرار بگیرد و اگر ترک فعلی انجام شده، سازمان بازرسی ورود کند.»


بسیج همه برای کمک‌رسانی فوری
معاون اول رئیس‌جمهور نیز گفت: همه امکانات برای کمک‌رسانی فوری به سیل‌زدگان بسیج شود، بررسی دقیق و کارشناسی علل اصلی آبگرفتگی برای پیشگیری از تکرار حوادث ضروری است. اسحاق جهانگیری در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران بوشهر و خوزستان، ضمن دریافت گزارشی از آخرین وضعیت وقوع سیل در این دو استان، بر لزوم انجام اقدامات عاجل و فوری برای رفع آبگرفتگی معابر و جلوگیری از آسیب به منازل مسکونی و زیرساخت‌های استان تاکید کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید گزارشی کارشناسی از علل وقوع آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی مردم تهیه شود، افزود: «تکرار این اتفاقات مردم را آزرده خاطر کرده که لازم است برای پیشگیری از تکرار این آبگرفتگی‌ها، نسبت به بررسی دقیق و کارشناسی علل اصلی آبگرفتگی اقدام و برای رفع نواقص و کاستی ها با فوریت برنامه ریزی شود.» در همین راستا وزارت کشور در نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار جبران خسارت سیل چند روز اخیر استان خوزستان شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha