پس از خوزستان، حالا نوبت به ۶ استان دیگر رسید، بارش باران طی روزهای اخیر منجر به آبگرفتگی و جریان سیل در ۶ استان كشور شده و خسارات جانی و مالی به همراه داشته است.

سیل شرمندگی مسوولان

سلامت نیوز:پس از خوزستان، حالا نوبت به ۶ استان دیگر رسید، بارش باران طی روزهای اخیر منجر به آبگرفتگی و جریان سیل در ۶ استان كشور شده و خسارات جانی و مالی به همراه داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،سیلاب روزهای اخیر در كشور تاكنون منجر به مرگ ۷ تن در كشور شده است كه ۲ تن از آنها در استان بوشهر و ۵ تن در استان هرمزگان جان خود را از دست داده‌اند. گرچه به گفته مهدی ولی‌پور، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، عملیات امداد و نجات‌رسانی به سیل‌زدگان در استان‌های اصفهان، بوشهر، تهران، فارس، هرمزگان و یزد ادامه دارد و در فاصله روز یكشنبه ۱۶ آذر تا دوشنبه ۱۷ آذر، ۲۰۲ نفر از سیل‌زدگان امدادرسانی  و ۴۲ نفر اسكان داده شده‌اند، سیل انتقادها پیش از درمان درد و مشكلات مردم جاری شده است.

طبق آخرین گزارش‌ها، هنوز، سیلاب در مناطق فروكش نكرده  و برآورد خسارت‌های وارده خصوصا در استان بوشهر به پایان نرسیده است، مردم در روزهای اوج شیوع كرونا، میان آب به دام افتاده‌اند و نه كاشانه‌ای دارند و نه چاره‌ای، اما در این میان گلایه‌ها، بیش از راه‌حل‌ها به چشم می‌خورند، همان‌طور كه ابراهیم رضایی، نماینده مردم شهرستان دشتستان استان بوشهر در ستاد مدیریت بحران این شهرستان زبان به گلایه باز و از وضعیت پیشگیری انتقاد كرده است.

علاوه بر این، با انتشار تصاویر سیلاب، خصوصا غرق ‌شدن 2 خودرو در پارسیان استان هرمزگان عده‌ای خواستار محاكمه مقصران و مسببان خسارات جانی و مالی در استان‌های بوشهر و هرمزگان شده‌اند، اما هنوز مردم به دنبال چاره‌ای برای درمان درد خود می‌گردند و بیش از یافتن مقصر، به دنبال جبران خسارات خود هستند.


سیل بوشهر: مرگ 2 زن و تخریب خانه‌هابارش باران در روز یكشنبه، ۱۶ آذر در برخی شهرها و روستاهای استان بوشهر 2 فوتی به همراه داشت. به گفته مدیر جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر، روز یكشنبه، در برخی محلات در دشتستان یا گناوه، شهرهایی مانند برازجان، سعدآباد، شبانكاره، آبپخش، گناوه و... در فاصله زمانی كوتاهی حجم آب زیادی بر اثر وقوع سیلاب و بارندگی شدید، جاده‌ها و معابر را مسدود كرد. علاوه بر آن در روز یكشنبه گزارش‌ها حاكی از تخریب 6 خانه در روستای گمارون از توابع شهرستان گناوه و آبگرفتگی وسیع در شهر وحدتیه بود.نخستین قربانی سیل در دشتستان، زن جوانی بود كه در یكی از دره‌های فصلی برازجان سقوط كرد و در آب غرق شد، جسد او بعد از چند ساعت توسط نیروهای هلال‌احمر كشف و شناسایی شد.

دومین قربانی سیل دشتستان، زنی ۳۴ ساله از خانواده عشایر و دامدار در روستای سوك، از توابع بخش ارم شهرستان دشتستان بود كه روز یكشنبه به دلیل ریزش كوه و گیر افتادن در زیر آوار جان خود را از دست داد. نیروهای اورژانس تنگ ارم برای نجات این زن راهی محل حادثه شدند اما متاسفانه زن حادثه ‌دیده به دلیل ترومای شدید فوت كرد.

غلامرضا حاجیانی، مدیر جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر، از آخرین وضعیت عملیات امدادرسانی به سیل‌زدگان شهرستان دشتستان به ایسنا خبر داد و گفت: در بخش دلوار شهرستان تنگستان به افراد درگیر در خودروهای گرفتار در سیلاب توسط تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال‌احمر امدادرسانی شد.

در دیلم و روستاهای تابع، تیم‌های عملیاتی امداد و نجات با تخلیه آب‌های منازل مسكونی و توزیع اقلام امدادی در روستای عامری و چند روستای دیگر، اقدامات لازم صورت گرفت. به گفته او، در شهرستان گناوه، آب خانه‌ها با همكاری شهرداری تخلیه شده است و تیم‌های ارزیاب برای برآورد خسارات وارده در روستاهای اطراف گناوه راهی شده‌اند، علاوه بر این، در بخش ریگ، عملیات تخلیه آب و امدادرسانی انجام  و در شهرستان دشتی، برای عشایر سیل‌زده اقلام امدادی توزیع شده است.

به گفته حاجیانی، بارش شدید باران از یكشنبه، ۱۶ آذر در استان بوشهر آغاز شده و از صبح یكشنبه در شهرستان‌های دیلم، گناوه و دشتستان و روستاهای نزدیك آن شهرستان‌ها، بارش نزدیك به ۱۰۰ میلی‌متر باران گزارش شده است. حاجیانی در گفت‌وگو با ایرنا اعلام كرده است كه تا روز دوشنبه، ۱۷ آذر، مشكل آب‌گرفتگی در ۷۰درصد خانه‌های استان بوشهر برطرف شده است و امدادرسانی به سیل‌زده‌های شهرستان‌های دشتستان، گناوه، دیلم و دشتی تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت.


سیل هرمزگان: مرگ 5 سرنشین در 2 خودروجاری شدن سیل در گردنه فومستان محور لامرد-پارسیان در استان هرمزگان متاسفانه به مرگ 5 تن از شهروندان پارسیان منجر شد. به گفته محمود قادری، رییس جمعیت هلال‌احمر شهرستان لامرد در گفت‌وگو با مهر از مرگ 5 شهروند در خودرو خبر داد و گفت: «بر اثر جاری شدن سیل كوهستانی در گردنه لامرد پارسیان (فومستان) با همكاری هلال‌احمر پارسیان و نیروهای مردمی 3 خودروی حادثه دیده كه بر اثر آب شدید باران واژگون شده بودند مورد امدادرسانی قرار گرفتند اما متاسفانه 5 نفر كشته شدند.»

محمود قادری با اشاره به مشخصات كشته‌شدگان افزود: «2 جوان به نام‌های وحید احمدپور ۳۰ ساله از علامرودشت و خانم وحیده زال ۲۵ ساله از لامرد بوده‌اند.» رییس جمعیت هلال‌احمر شهرستان لامرد گفت: «همچنین از یك خانواده به نام‌های وهب فرهمند ۴۱ ساله به همراه همسر ۳۱ ساله و ارتیا ۶ ساله فرزند خود از لامرد ساكن پارسیان نیز كشته شدند.»

این حادثه حوالی ساعت ۱۹ روز یكشنبه گزارش شده است. مجتبی‌ رضاپور، فرماندار پارسیان نیز با تایید این خبر به مهر گفت كه در این حادثه، 2 خودروی وانت پراید و پژوه پارس با مجموع 5 سرنشین حین عبور از یك جاده فرعی در سیل گرفتار شدند و تمام سرنشینان جان باختند، به گفته او، هنوز خسارات وارد بر زیرساخت‌های شهرستان پارسیان برآورد نشده است.


 پرداخت وام‌های بلاعوض به سیل‌زدگاناسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران كشور ، با اشاره به ارایه دستورالعمل در ابتدای پاییز سال جاری به استانداران سراسر كشور اشاره كرد كه بارش‌های اخیر سبب بروز آب‌گرفتگی و سیلاب در برخی مناطق استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، كرمان و هرمزگان شده است و شدت این بارش‌ها خسارات در 2 استان بوشهر و خوزستان بیشتر است.

نجار با اشاره به وضعیت خوزستان، به نبود نهرهای جمع‌آوری آب‌های سطحی اشاره كرد و گفت: «در این شهرها عمدتا با پمپ‌های قوی اقدام به تخلیه آب می‌شود كه سال گذشته نیز با پیگیری سازمان مدیریت بحران كشور چندین دستگاه پمپ قوی برای تخلیه آب اختصاص داده شد.»

به گفته رییس سازمان مدیریت بحران كشور، عمده ارزیابی‌ها برای تعیین خسارات و جبران آنها در استان خوزستان به پایان رسیده است كه این سازمان قصد دارد تا «با دست باز» نسبت به جبران خسارات اقدام كند. او در تشریح جبران خسارات در استان خوزستان عنوان كرد: «حتی موارد متعددی كه خانه فرسوده‌ای در مناطق ‌ده قرار داشت، آن را هم در لیست جبران خسارات قرار دادیم. در همین راستا نیز در مجموع چهار هزار درخواست برای وام تعمیرات و هزار درخواست برای وام ساخت واحدهای تخریبی و نوسازی در این استان تایید شده است. علاوه بر آن 6 هزار وام معیشتی نیز به حادثه‌دیدگان پرداخت خواهد شد.»

او با بیان اینكه بخشی از این وام‌ها بلاعوض و بخشی دیگر نیز با بازدهی كم است، گفت: «وام معیشتی از نوع بلاعوض است و همچنین بخشی از وام‌های جبران خسارات نیز به شكل بلاعوض پرداخت خواهد شد.» رییس سازمان مدیریت بحران كشور درمورد مبلغ این وام نیز گفت: «در درخواستی به دولت تاكید كردیم كه با توجه به افزایش قیمت مصالح و هزینه‌ها لازم است مبلغ این وام‌ها افزایش پیدا كند كه پس از تایید نهایی رقم آن را اعلام می‌كنیم.»

نجار در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به وضعیت استان بوشهر، اعلام كرد در این استان همچنان ارزیابی‌ها ادامه دارد و فرآیند تعیین خسارت هنوز انجام نشده است. اما پس از نهایی شدن مانند استان خوزستان وام‌های معیشتی، تعمیری و نوسازی به آسیب‌دیدگان داده خواهد شد. او با بیان اینكه بارش‌ها در این استان كم‌سابقه بوده است، گفت: در مناطقی از استان بوشهر در عرض 3 ساعت بیش از ۱۶۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم كه بسیار زیاد است.

از طرفی دیگر در برخی نقاط مانند وحدتیه، دلیل آب‌گرفتگی شكستگی چند درخت و افتادن آن به رودخانه بود. این درخت‌ها در زیر پلی متوقف شده و آب نیز پشت آن انباشت شده و مشكلاتی را ایجاد كرده بود.رییس سازمان مدیریت بحران كشور همچنین از پرداخت اجاره‌بها برای اسكان موقت سیل‌زدگان خبر داد و گفت: به این افراد مبلغی داده خواهد شد تا به شكل موقت محلی را برای اسكان خود انتخاب كنند كه این مبلغ علاوه بر مبلغی است كه تحت عنوان وام معیشتی و جبران خسارت پرداخت خواهد شد.

نجار تعداد فوتی‌های ناشی از این حوادث را نیز 7 تن اعلام و اشاره كرد كه تنها یك زن در استان بوشهر به دلیل سقوط در آب جان خود را از دست داد و مابقی تحت‌تاثیر غیرمستقیم سیل قرار داشتند. یك نفر در بوشهر به دلیل ریزش ساختمان و 5 نفر شامل 2 زن، 2 مرد و یك كودك نیز كه سرنشینان 2 خودرو بودند به دلیل ریزش كوه جان خود را از دست دادند.

علاوه بر استا‌های هرمزگان و بوشهر، روز یكشنبه و دوشنبه شهرستان مهریز در استان یزد نیز به دلیل بارندگی با جاری‌شدن سیلاب مواجه شد و ۳۰ روستای دهستان‌های میانكوه، ارنان و تنگ‌چنار خسارت‌هایی در زیرساخت‌ها، خصوصا در راه‌ها، معبار و قنات‌ها دیدند. مهدی دهقانی‌زاده، مدیركل مدیریت بحران استانداری یزد در گفت‌وگو با ایرنا، از ارزیابی خسارات وارد شده بر مردم و كشاورزان منطقه خبر داد و گفت: بارندگی در شهرستان‌های ابركوه، مهریز و تفت در بخش معابر شهری خسارت چندانی را درپی نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha