چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶

تلفات سیل چند روز گذشته در جنوب کشور و استان‌های (کرمان، فارس، گیلان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان) به ۹ نفر رسید. یک نفر در استان گیلان، دو نفر در بوشهر و شش نفر در استان هرمزگان جانشان را از دست دادند.

بازداشت۲ مدیر و برکناری شهردار خوزستانی

سلامت نیوز:تلفات سیل چند روز گذشته در جنوب کشور و استان‌های (کرمان، فارس، گیلان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان) به ۹ نفر رسید. یک نفر در استان گیلان، دو نفر در بوشهر و شش نفر در استان هرمزگان جانشان را از دست دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،اما این تلفات انسانی را زمانی کنار مشکلات مردم اهواز و بی‌خانمانی صدها نفر (اسکان اضطراری۳۰۰ نفر) در استان‌های بوشهر و هرمزگان بگذارید، آن زمان به وضعیت وخیم زیرساخت‌ها در شهرهای جنوبی بیشتر پی خواهیم برد، روز دوشنبه بود که آیت ا... سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه با صدور دستوری به رئیس سازمان بازرسی کل کشور، از وی خواست برای پیگیری دلایل بروز آبگرفتی در بخش‌های مختلف استان خوزستان، شخصا به این استان سفر کند، ساعاتی بعد از این سفر، حجت‌الاسلام حسن درویشیان در اولین اقدام مدیر آبفا بندر امام خمینی (ره) را برکنار کرد.

همان‌طور که رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته است: ‌«در جریان آبگرفتگی‌ برخی مناطق خوزستان با مقصران، چه مسئولان استانی و چه مسئولان کشوری در صورت اثبات کوتاهی و قصور برخورد قاطع قانونی خواهیم کرد. مدیر امور آب و فاضلاب شهر بندر امام خمینی(ره) با صدور قرار قانونی از سوی دادستان این شهر بازداشت و روانه زندان شد.

شهرداری شهر بندر امام خمینی(ره) نیز چند روز پیش از سوی استاندار برکنار شده بود. در شهر اهواز نیز در حال بررسی هستیم و یکی از شهرداران شهر اهواز نیز با پیگیری صورت گرفته برکنار شد.»بیش از یک‌دهه است که با هر بارندگی در کلانشهر اهواز و سایر شهرهای خوزستان، شهروندان با بحران آبگرفتگی، پس‌زدگی فاضلاب و ماندگاری چند روز آب باران و فاضلاب در کوچه و خیابان و خانه‌های خود مواجه می‌شوند.

این بحران در 2سال گذشته تشدید شده و صبر و طاقت مردم را از بین برده است. در این رابطه نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس به می‌گوید: متاسفانه سال‌هاست که خوزستان غیور به یک استان پرغصه تبدیل شده و استانی که خودش تامین کننده منابع اصلی کشور است و پنج رودخانه بزرگ کشور را دارد، در تابستان آب شرب ندارد و در زمستان نگران سیل و فاضلاب است. مجتبی یوسفی در ادامه خاطرنشان کرد:

دولت‌ها طی سال‌های گذشته ساخت‌های آب و فاضلاب به تعهدات‌شان عمل نکردند. همچنین در حوزه جمع‌آوری آب‌های سطحی ناشی از بارندگی که بر عهده شهرداری‌هاست، بنا بود که این تعهدات، سال‌ها قبل انجام شود و سه سال است که مردم این استان با هر بار بارندگی تن و بدن‌شان می‌لرزد.


100 میلیون یورو
وی با اشاره به اینکه در این ایام که بحرانی در استان رخ می‌دهد، مسئولان کشوری سفری به استان دارند و می‌گویند که مشکلات مردم خوزستان باید برطرف شود، ولی به‌جز وعده چیزی ندیده‌ایم، می‌افزاید: چند سال قبل مقام معظم رهبری 100 میلیون یورو برای حل مشکلات استان اختصاص دادند و عملا بنا بود که از سال گذشته این مبلغ اختصاص پیدا کند، با پیگیری‌ها قرار بود که 50 میلیون یورو، برای امسال تخصیص داده شود، اما تا به امروز هنوز 18 میلیون یورو را دریافت کرده‌ایم. باید به مسئولان گفت که چرا این مبلغ که حضرت آقا به مردم خوزستان مرحمت کرده‌اند، تخصیص داده نمی‌شود؟

در اولویت‌بندی‌ جمع آوری آب سطحی برعهده شهرداری‌هاست که بازهم به دلیل مستقل بودن شهرداری‌ها عملا شاهد هستیم که وزارت کشور (با واسطه شورای شهر) نظارتی بر شهرداری نمی‌کند. سه ماه پیش به وزیر کشور و به ستاد بحران تذکراتی دادیم که امسال دچار سیل نشویم و نگران تکرار وضعیت دو سال گذشته هستیم، اما هیچ توجهی نشد و حالا شاهدیم که در این شرایط سخت اقتصادی که لوازم خانگی چندین برابر شده است، مردم دچار خسارت ناشی از بی‌مسئولیتی آقایان شده‌اند. باید دولت این ضررهای مردم را جبران کند. اگر همین هزینه را در جهت زیرساخت‌ها برای پیشگیری هزینه کنیم که خسارت‌ها خیلی کمتر خواهد بود.


149 میلیون یورو کجاست؟
حدود 15 سال پیش بانک جهانی ذیل پروژه‌ای، 149 میلیون دلار برای اصلاح و تکمیل آب و فاضلاب شهرهای اهواز، 127 میلیون یورو به شیراز و دو شهر دیگر اختصاص داد. حالا از سرنوشت آن وام خبری جز صحبت‌های متعارض در دسترس نیست. به نظر می‌رسد پس از این 15 سال، تنها تصفیه‌خانه‌های خوزستان هستند که به سرانجام نرسیده‌اند.

از نماینده اهواز درباره این پول سوال پرسیدیم و او گفت: «این 149 میلیون دلار را اگر به قیمت ارز امروز محاسبه کنیم، رقم چند هزار میلیارد تومانی می‌شود و عدم نظارت مسئولان و نمایندگان وقت مجلس سبب شد که کسی از سرنوشت آن خبری نداشته باشد و اگر این مبلغ اختصاص پیدا می‌کرد این مشکلات را در اهواز و کوت عبدا... نداشتیم. این موضوعات نشان می‌دهد که هم سوءمدیریت و هم عدم نظارت رخ داده که اینگونه این پول‌ها آمد، ولی به نتیجه نرسید.» این نماینده مجلس یازدهم در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان می‌کند:

یکی از موضوعاتی که بنده در شش ماه گذشته انجام داده و بعد از این هم انجام می‌دهم، در بُعد نظارت و تذکرات است. دیگر اجازه نمی‌دهیم که این اتفاق‌ها رخ دهد و بعد بگویند «به من ربطی ندارد!» یکسری مسئول با فضاسازی رسانه‌ای سعی می‌کنند این موضوعات را به حاشیه ببرند. وقتی ما سه ماه پیش تذکر «تکرار فاجعه سیل» را دادیم، برخی با فضا‌سازی رسانه‌ای‌ اعلام کردند که بگذارید مسئولان کارشان را انجام دهند، ولی ما نماینده‌ها در بُعد نظراتی بیشتر فعالیت خواهیم کرد تا مردم بیش از این دچار ضرر و زیان نشوند.


آبگرفتگی شدید در شهر‌های اهواز و بندرامام خمینی در هفته قبل که منجر به وارد آمدن خسارت‌های شدید به مردم شده است، تاکنون منجر به برخورد با سه مدیر در این زمینه شده است. اولین مدیر شهردار بندرامام خمینی بود که با حکم استاندار خوزستان از سمت خود تعلیق شد. علت این کار کم کاری شهردار و به موقع انجام ندادن وظایف خود عنوان شده است. رئیس اداره آبفای بندرامام خمینی نیز دومین مدیری بود که به علت کم کاری بازداشت شد. یکی از شهرداران مناطق اهواز نیز برکنار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha