مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سلامت وزارت بهداشت، در ارتباط با روند تشخیص بیماران کرونا با استفاده از تست های تشخیص سریع و تست پی سی آر، توضیحاتی ارائه داد.

شرکت کره ای به خاطر آمریکا کیت های تشخیص سریع را به ایران نداد

سلامت نیوز:مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سلامت وزارت بهداشت، در ارتباط با روند تشخیص بیماران کرونا با استفاده از تست های تشخیص سریع و تست پی سی آر، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، سیامک سمیعی، روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: ما تنها کشور دنیا هستیم که در شرایط تحریم‌ها توانسته‌ایم آزمایشگاه‌های تشخیص کووید ۱۹ را تجهیز کنیم و روز به روز بر تعداد آزمایش‌ها اضافه کنیم.

وی با اشاره به سختی‌ها و دشواری‌های تجهیز آزمایشگاه‌های کرونا در چنین شرایطی، افزود: استفاده از وسایل تشخیص سریع آنتی ژن کووید ۱۹، یکی دیگر از راهبردهای ما است که این تست‌ها پس از ارزیابی و تأیید، در مراکز سیار و ثابت آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سمیعی با اشاره به تحریم‌ها که باعث شده نتوانیم کیت‌های تشخیص سریع خارجی را وارد کنیم، گفت: تمرکز ما بر روی کیت‌های تولید داخل است که مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

وی با عنوان این مطلب که برای ارزیابی کیفیت کیت‌های تولید داخل آنها را با کیت‌های خارجی مقایسه می‌کنیم، ادامه داد: ۵۰۰ هزار کیت تشخیص سریع تولید داخل را هفته گذشته در سطح کشور توزیع کردیم که البته هدف ما آزمایش این کیت‌ها بود.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت، با اشاره به مانع تراشی آمریکا در مسیر تأمین کیت‌های تشخیص سریع خارجی، گفت: متأسفانه یک شرکت خارجی ترجیح داد به خاطر فروش بیشتر کیت‌های تشخیص سریع به آمریکا، به ما کیت ندهد.

وی افزود: شرکت کره‌ای مدعی شده به خاطر اینکه ۳۰ میلیون کیت تشخیص سریع به آمریکا می‌فروشد، نمی‌تواند معامله خودش را به خاطر ۳ میلیون کیت که ایران درخواست کرده بود، فسخ کند.

سمیعی با عنوان این مطلب که تست پی سی آر همچنان از حساسیت بالاتری نسبت به کیت رپید برخوردار است، افزود: ملاک ما برای تست‌های تشخیص سریع، این است که باید در موارد مثبت تست، ۸۰ درصد و موارد منفی، حداقل ۹۷ درصد با تست‌های پی سی آر انطباق داشته باشد.

وی با اشاره به تعیین تعرفه تست کرونا در آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی، گفت: در بخش خصوصی، ۳۰۱ هزار تومان و بخش دولتی ۲۴۰ هزار تومان تعرفه تعیین شده و از ۱۷ آذر ۹۹ نیز ابلاغ گردیده است. لذا، مردم در صورت مشاهده هر گونه تخلف، موارد را به ۱۹۰ اطلاع بدهند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت، بر راه اندازی سامانه‌ای به منظور جمع آوری اطلاعات آزمایشگاه‌های بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: انتظار می‌رود که داده‌های آزمایشگاه‌های بخش خصوصی، به نحوی که لازم است، جمع آوری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha