نتایج تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که خمیردندان‌های حاوی روی و دهان‌شویه حاوی کلرید ستیل پیریدینیوم (CPC)، ویروس عامل بیماری کروناویروس را به میزان ۹۹.۹ درصد خنثی می‌کنند.

خمیردندان و دهان‌شویه در مقابله با کرونا ۹۹.۹ درصد موثر هستند

سلامت نیوز: نتایج تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که خمیردندان‌های حاوی روی و دهان‌شویه حاوی کلرید ستیل پیریدینیوم (CPC)، ویروس عامل بیماری کروناویروس را به میزان ۹۹.۹ درصد خنثی می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،این مطالعات بخشی از یک برنامه تحقیقاتی شرکت کلگیت (Colgate) است که شامل مطالعات بالینی در میان افراد آلوده برای ارزیابی تاثیر محصولات مراقبت از دهان در کاهش مقدار ویروس کرونا در دهان و به‌طور بالقوه کاهش سرعت انتقال ویروس کووید-۱۹ می‌شود.

به گزارش به نقل از نیوز،مطالعات آزمایشگاهی دانشکده پزشکی دانشگاه راتگرز (Rutgers_NJMS)، بخشی از  برنامه تحقیقاتی کلگیت است که نشان می‌دهد، خمیردندان‌های حاوی روی یا استانوس و دهان‌شویه با فرمول‌های ستیل پیریدینیم کلراید، ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ را به میزان ۹۹.۹ درصد خنثی می‌کنند.

در مطالعات آزمایشگاهی که با محصولات کلگیت انجام شده است مشخص شد، خمیردندان‌های کلگیت توتال (Total) و مریدل (Meridol) پس از ۲ دقیقه  ۹۹.۹ درصد ویروس کرونا را خنثی کردند و دهان‌شویه‌های کلگیت پلکس (Colgate Plax) و کلگیت توتال  به‌طور مشابه بعد از ۳۰ ثانیه در برابر ویروس موثر بودند.

شایان ذکر است، این مطالعات با مشارکت موسسه تحقیقات بهداشت عمومی دانشکده پزشکی (Rutgers New Jersey) و آزمایشگاه‌های امنیت زیستی منطقه‌ای انجام شد.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌ها می‌توانند با کاهش موقت مقدار ویروس دردهان به کاهش انتشار سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲)، ویروس عامل کووید-۱۹ کمک کنند. بر اساس اظهارات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات‌متحده، ویروس از طریق قطرات تنفسی یا ذرات کوچک تولیدشده در هنگام سرفه، عطسه، آواز، گفتگو و یا تنفس فرد آلوده پخش می‌شوند.

دکتر ماریا رایان، مدیر کلینیک کلگیت گفت: "ما در مراحل اولیه تحقیقات بالینی هستیم، اما نتایج اولیه آزمایشگاهی و بالینی ما بسیار امیدوارکننده است. درحالی‌که مسواک زدن و شستشو روشی برای محافظت کامل از فرد در برابر عفونت نیست، اما ممکن است به کاهش انتقال و کاهش سرعت انتشار ویروس کمک کند و مزایای استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی و شستشوی مکرر دست را داشته باشد. "

این تحقیق توسط دکتر دیوید آلند، مدیر مرکز بیماری‌های عفونی و مرکز پاسخ‌گویی کووید-۱۹ و آمادگی همه‌گیر به همراه  دکتر پرادیپ کومار و ریکاردو روسو صورت گرفته است. وی اظهار کرد: "با توجه به اینکه بزاق می‌تواند حاوی مقادیری ویروس مانند آنچه در بینی و گلو دیده می‌شود، باشد بنابراین ویروس سارس- کوو-۲ از دهان نیز انتقال می‌یابد، به‌ویژه در افرادی که کووید-۱۹ بدون علامت‌دارند و سرفه نمی‌کنند. این مورد نشان می‌دهد که کاهش ویروس در دهان می‌تواند به جلوگیری از انتقال این بیماری با محصولات مراقبت از دهان کمک کند. "

مطالعات آزمایشگاهی کلگیت شامل  ۵۰ بیمار مبتلابه کووید-۱۹ بستری شده در بیمارستان است و محققان قصد دارند یافته‌های خود را در ماه دسامبر به اشتراک بگذارند. مطالعات تحقیقات بالینی اضافی با پشتیبانی کلگیت در مورد خمیردندان و دهان‌شویه‌ها در مراحل اولیه در دانشگاه راتگرز، انستیتوی آلبرت انیشتین در سائوپائولو، برزیل و دانشگاه کارولینای شمالی در دانشکده دندانپزشکی چپل هیلز آدامز (Chapel Hill Adams) با حدود ۲۶۰ شرکت‌کننده مبتلابه کووید-۱۹ انجام می‌شود.

دکتر رایان گفت: "کلگیت  با محققان زیادی در سرتاسر جهان برای انجام تحقیقات بالینی برای کشف پتانسیل محصولات مراقبت از دهان برای کاهش بارهای ویروسی خوراکی به‌عنوان راهبردی برای کاهش خطر همکاری می‌کند و فکر می‌کنیم که مراقبت از دهان و دندان در کنار اقدامات پیشگیرانه دیگر در مبارزه با همه‌گیری جهانی نقش دارد. "

دکتر مارک ولف، مدیر دندانپزشکی پن در دانشگاه پنسیلوانیا گفت: "با این همه‌گیری هرچه اطلاعات بیشتری در مورد ویروس داشته باشیم، می‌توانیم در مبارزه با آن موفق‌تر باشیم، بنابراین من از دیدن تحقیقات چشمگیر مانند تحقیقات کلگیت هیجان‌زده می‌شوم. ما باید اقدامات احتیاطی توصیه شده توسط مقامات را  ادامه دهیم و با این مطالعات ممکن است راه دیگری برای مقابله با انتقال بیماری در افراد  به‌ویژه در بخش دندانپزشکی حاصل شود و پیشرفت مهمی محسوب می‌شود. "

کلگیت متعهد است که در علم پیشگام شود و اطمینان حاصل کند که محصولات آن چالش‌های سلامتی را برطرف و نیازهای مشتریان را برآورده می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha