حملات و عارضه های قلبی در همه دنیا یکی از علت های اصلی مرگ و میر محسوب می شود، شما در مورد نشانه های حمله قلبی چیزهای مختلفی شنیده اید اما آیا می دانید پزشکان آمریکایی 10 نشانه اصلی را چه می دانند؟

10 نشانه حمله قلبی

سلامت نیوز:حملات و عارضه های قلبی در همه دنیا یکی از علت های اصلی مرگ و میر محسوب می شود، شما در مورد نشانه های حمله قلبی چیزهای مختلفی شنیده اید اما آیا می دانید پزشکان آمریکایی 10 نشانه اصلی را چه می دانند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  شادمان، مشکلات قلبی عامل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است. فقط در سال 2011، بیماری قلبی باعث جان باختن بیش از 787 هزار نفر شده است. سال 2017 نیز رسانه های رسمی آمریکا  گزارش دادند از هر 4 نفر یک نفر به علت عارضه قلبی در این کشور فوت می کند. در ایران نیز مرگ بر اثر حمله قلبی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر به شمار می رود. در این مقاله قصد داریم 10 نشانه حمله قلبی از منظر پزشکان آمریکایی را بررسی کنیم.
بنیاد قلب آمریکا در گزارشی نوشته است: بیماری های قلبی و عروقی بیش از همه انواع سرطان جان افراد را می گیرد.  اما عارضه های قلبی کدامند؟ آیا همه آنها سکته یا حمله قلبی هستند؟ از نظر علمی عارضه های قلبی به 4 دسته زیر تقسیم می شود.
 
عارضه های قلبی کدامند؟
حملات قلبی! در این عارضه جریان ورود خون (در حقیقت اکسیژن) به قلب قطع می شود. حملات قلبی در اثر انسداد عروق ایجاد می شود.
نارسایی قلب! این اتفاق زمانی رخ می دهد که قلب قادر به پمپاژ خون نباشد.
بیماری کرونر قلب یا CHD: زمانی ایجاد می شود که در دو شریان کرونر قلب شما، پلاک جمع شود. بیشترین مرگ ها به علت عارضه قلبی به دلیل همین بیماری کرونر رخ داده است.
سکته های مغزی! شاید تاکنون فکر می کردید که سکته مغزی ربطی به عارضه قلبی ندارد اما این تصور اشتباه است، زمانی که قلب نتواند به هر دلیلی خون به مغر برساند، مغز دچار سکته می شود.
با افزایش سن و پیر شدن بدن احتمال بروز یکی از این 4 عارضه در انسان بالا می رود اما نشانه های عارضه قلبی کدامند؟
 

 
1.     درد در شانه و سینه
مدتهاست که درد قفسه سینه، به ویژه در سمت چپ نزدیک قلب، نشانه ای از حمله قلبی قریب الوقوع است. این درد، ناشی از مرگ سلولهای عضلانی قلب است. سفتی و فشار بر روی قلب گاهی اوقات آنقدر دردناک و زیاد می شود که انسان درد را در ناحیه شانه حس می کند. علت نیز مستقیماً به علت قطع شدن جریان خون به قلب یا جریان نامنظم رخ می دهد. درد شدید ناگهانی در شانه معمولاً نشان دهنده مشکلی در قلب نیست بلکه اگر این درد به صورت تدریجی ایجاد شود، می تواند نشانه ای از عارضه قلبی باشد.
 
2.    خروپف و مشکلات خواب
خروپف و مشکلات خواب مانند بی خوابی و وقفه تنفسی ارتباط مستقیمی با بیماری های قلبی و سایر مشکلات قلبی-عروقی دارد.
وقفه تنفسی در خواب، باعث ایجاد الگوی خواب ناسازگار می شود که می تواند قلب را تحت فشار قرار دهد. انجمن قلب آمریکا  اعلام کرده است که وقفه تنفسی خواب از خواب آرام جلوگیری می کند و با فشار خون بالا، آریتمی، سکته مغزی و نارسایی قلبی همراه است.  وقفه تنفسی یا مشکلات خروپف که به یکباره در فرد پدیدار می شود می تواند نشانه ای از عارضه قلبی باشد.
همچنین اختلالی به نام آپنه انسدادی خواب (OSA) یا به زبان ساده انسداد مجاری تنفسی در خواب نیز می تواند عامل اصلی بروز عارضه قلبی باشد که البته رابطه مستقیمی با بالا رفتن وزن و چاقی دارد. آپنه انسدادی خواب فشار خون را بالا می برد و این نشانه ای از عارضه قلبی است.
 
3. مشکل در عملکرد جنسی
در گزارش کلینیک مایو از کلینیک های معتبر امریکایی آمده است: اختلال نعوظ - عدم توانایی در به دست آوردن و ثابت نگه داشتن نعوظ برای رابطه جنسی - می تواند نشانه و هشدار اولیه مشکلات قلبی فعلی یا آینده باشد.
اختلال نعوظ می تواند ناشی از رابطه نامناسب بین جریان خون از قلب به آلت تناسلی مرد باشد، که نشانگر آترواسکلروز احتمالی یا تنگی عروق است.

در تحقیقی دیگر آمده است: اختلال عملکرد جنسی به شدت به بیماری قلبی عروقی مربوط می شود. بیماران مبتلا به بیماری قلبی در صحبت های خود با پزشکان گفته اند که بعد از بیمار شدنشان با عدم علاقه به رابطه جنسی، نارضایتی جنسی و کاهش دفعات فعالیت جنسی روبرو شده اند.
از بین رفتن یا کاهش علاقه جنسی در زنان نیز می تواند نشانه اختلال در جریان خون باشد.
 
4. ضربان قلب نامنظم
آریتمی یا ضربان قلب نامنظم یعنی قلب خون را در ریتم طبیعی خود پمپ نمی کند نیز از علائم دیگر عارضه های قلبی به شمار می رود. انجمن ریتم قلب در امریکا نیز اعلام کرده که فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر (انسداد در لوله های قلب) از دلایل اصلی اختلالات عروق خونی است. مانند ضربان قلب نامنظم.
آریتمی در اثر قطع شدن سیستم الکتریکی کنترل کننده قلب ایجاد می شود. انواع مختلفی از آریتمی وجود دارد که برخی از آنها نشان می دهد قلب شما از کار خواهد افتاد که عبارتند از:
فیبریلاسیون دهلیزی؛ در این مورد ضربان قلب بسیار سریعتر از حد طبیعی است، گاهی اوقات تا 4 برابر سریعتر.
بال زدن دهلیزی؛ این مورد شباهت زیادی با فیبریلاسیون دهلیزی دارد، اما ضربان قلب کمی منظم تر است. همچنین باعث ضربان سریع قلب می شود. این مورد اصلی ترین علت سکته های مغزی است.
انقباضات بطنی زودرس؛ این انقباضات به نام ضربان قلب فراموش شده نیز شناخته می شوند. آنها نشانه ای از بیماری قلبی هستند.
 

 
5. درد دهان، لثه و فک
ممکن است از خود بپرسید که چگونه لثه درد می تواند به این معنی باشد که قلب من مشکلی دارد؟ اینکه بگوییم اگر التهاب لثه دارید  قطعاً به مشکل قلبی مبتلا هستید، درست نیست اما پزشکان آمریکایی متوجه شده اند که بیماری های لثه و مشکلات قلبی به هم مرتبط هستند.
دکتر توماس بویدن ، جونیور پزشک آمریکایی می گوید: لثه های شما بسیار عروقی هستند، به این معنی که پر از رگ های خونی هستند و دهان نیز پر از باکتری است. اگر لایه لثه را کمی زخمی کنید، آنگاه باکتری ها با جریان خون به همه بدن می رسند. و همین باعث التهاب می شود. داشتن زخم های باز و قسمت های آلوده دهان اجازه می دهد چیزهای بدی به قلب شما مستقیماً وارد شود و بر سلامتی آن تاثیر منفی بگذارد.
درد از قلب تا اطراف ناحیه فک هم که از علائم رایج حمله قلبی به شمار می رود، به ویژه در خانم ها. درد فک به تنهایی یک علامت قوی برای حمله قلبی نیست بلکه مسئله مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) شماست. وقتی درد فک با درد قفسه سینه یا سایر علائم موجود در لیست جفت می شود، زمانی است که باعث نگرانی می شود.
 
6. پاهای پف کرده
تورم پاها می تواند نشانه نارسایی قلبی باشد. ممکن است در پایان روز کفش و یا شلوار خود را در بیاورید و متوجه متورم شدن پاهای خود شوید این بعد از پوشیدن لباس یا کفش تنگ نشانه مشکل خاصی نمی تواند باشد اما اگر در شرایط عادی پاهای شما ورم و پف کرده یکی از علل اصلیش را می توان جریان نامناسب خود در بدن دانست.
مشابه درد در قفسه سینه و شانه، تورم پاها نیز در اثر جریان نامناسب خون به قلب ایجاد می شود. از آنجا که خون آنطور که باید جریان ندارد و درست به قلب باز نمی گردد، سبب ایجاد لخته در رگ و در نهایت قلب و ایست قلبی می شود.
 
7. تنگی نفس و خستگی
انجمن قلب آمریکا  اعلام کرده است که تنگی نفس شاخص نارسایی قلبی است. نشانه های تنگی نفس عبارتند از:
دشواری تنفس در حالت خوابیده صاف
احساس خستگی یا بی قراری بعد از خواب
 
8. گیجی یا سبکی سر
احساس سرگیجه یا سبکی سر - یا حتی غش کردن - می تواند نشانه محدود شدن جریان خون در مغز باشد. سرگیجه و غش نیز می تواند ناشی از افت فشار خون باشد. همچنین می گیوند که سرگیجه ، به ویژه هنگام ایستادن، یک علامت بسیار شایع برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی است.
 

9. سرفه مداوم
سرفه مداوم همیشه علامت مشکل قلبی نیست، زیرا این یک علامت شایع در بسیاری از بیماری های شایع مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا و برونشیت است. سرفه بی پایان می تواند نشانه تجمع مایعات در ریه های شما باشد که نشانه نارسایی احتقانی قلب است.
در یکی از گزارش هایی که یک وب سایت بهداشت دولتی در آمریکا منتشر کرده آمده است: وقتی قلب قادر به پمپاژ موثر نباشد، خون می تواند به داخل رگهایی که هوا را از طریق ریه ها می گیرند برگردد. با افزایش فشار در این رگهای خونی، مایعات به داخل فضاهای هوایی (آلوئول) در ریه ها رانده می شوند.
 
10. عرق سرد
فکر نکنید که یکی از نشانه های قطعی عارضه قلبی عرق کردن سات و بعد از آن حتما دچار حمله قلبی می شوید. تعریق یک عملکرد طبیعی و سالم است که بدن برای خنک شدن از آن استفاده می کند. در حالی که شما هیچ نوع فعالیت بدنی انجام نمی دهید، تعریق ، به ویژه تعریق سرد، ممکن است نشانه ای از یک مشکل در قلب باشد، به ویژه هنگامی که با درد قفسه سینه همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha