در بسیاری از نقاط جهان، مردم در قرنطینه به سر می‌برند، زیرا مسئولان از آن‌ها خواسته‌اند در خانه بمانند، فاصله اجتماعی را حفظ کنند و دستان خود را مرتب بشویند. همین‌طور که همه ما تلاش می‌کنیم تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنیم، شدت زیاد این بحران می‌تواند به ما احساس دلسردی بدهد.

سلامت نیوز: در بسیاری از نقاط جهان، مردم در قرنطینه به سر می‌برند، زیرا مسئولان از آن‌ها خواسته‌اند در خانه بمانند، فاصله اجتماعی را حفظ کنند و دستان خود را مرتب بشویند. همین‌طور که همه ما تلاش می‌کنیم تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنیم، شدت زیاد این بحران می‌تواند به ما احساس دلسردی بدهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، آمارهای مربوط به مبتلایان و قربانیان ناشی از همه‌گیری در جهان می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. از آنجا که بسیاری از مردم در قرنطینه به سر می‌برند و فاصله اجتماعی را حفظ می‌کنند، تمرکز بر سلامت جسمی و روحی بسیار اهمیت پیدا می‌کند.
برای سالم و شاد ماندن باید تلاش کرد. خوشبختانه، بحث سلامت روان توسط اعضای جامعه پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد. شما می‌توانید از مشاوره همه متخصصان بهره‌مند شوید تا انگیزه، شادی و آمادگی خود را، برای پذیرفتن هر آنچه در آینده در انتظار شماست، حفظ کنید.
از آنجا که باید منتظر بمانیم تا سونامی عفونت‌ها به پایان برسد، امن‌ترین کاری که در حال حاضر می‌توانیم انجام دهیم این است که در خانه بمانیم و از وقت گران‌بها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. بنابراین، بهتر است از این فرصت استفاده کنیم و فعالیت‌هایی را انجام دهیم که شاید قبلاً هرگز انجام نمی‌دادیم.
در واقع، یافتن فعالیت مناسب می‌تواند به معنای آن باشد که شما در قرنطینه طولانی همان رفاهی را داشته باشید که در زمانی که در قرنطینه نیستید تجربه می‌کنید. این یک جمله جسورانه است اما به نظر می‌رسد «جریان» تأثیرات منفی قرنطینه را کاهش می‌دهد.
«جریان» اصطلاح محققان برای توصیف حالت غوطه‌وری کامل در یک فعالیت است. فعالیت‌های جریانی ذهن فرد را بسیار درگیر می‌کنند به طوری که فکر کردن در مورد چیز دیگری دشوار می‌شود. مردم با انجام بازی‌های ویدیویی یا استفاده از یک برنامه زبان خارجی به جریان‌های مختلفی دست پیدا می‌کنند. بسته به میزان چالش، کارهایی مانند آشپزی، کار با چوب و آهسته دویدن می‌توانند در اولویت قرار بگیرند. خواندن و تماشای تلویزیون اگرچه لذت‌بخش است، اما از فعالیت‌های جریانی نیست.
فعالیت‌های جریانی ممکن است بهترین راه‌حل برای فرار از نگرانی ناشی از دوره‌های انتظار نامعلوم باشد. در مطالعه‌ای نشان داده شد کسانی که به فعالیت‌های جریانی مشغول بودند، احساسات مثبت‌تر، علائم افسردگی با شدت کمتر، تنهایی کمتر، رفتارهای سالم‌تر و رفتارهای ناسالم کمتری را گزارش کردند. با ادامه قرنطینه، این مزیت‌ها بیشتر شد.

در اینجا چند نکته وجود دارد که می‌توانید در دوران قرنطینه رعایت کنید تا سلامتی و شادمانی خود را حفظ کنید:

1. به دنبال چیزهای مثبت باشید
حتی در دوران سختی، همیشه می‌توانید نکات مثبت را ببینید. تلاش کنید روی چیزهای مثبتی که در اطراف خود می‌بینید تمرکز کنید. نحوه تفسیر احساسات به این بستگی دارد که ما چگونه آن‌ها را چارچوب‌بندی می‌کنیم. سندی من، نویسنده کتاب «ده دقیقه تا شادی»، حامی «روانشناسی مثبت» است.
روانشناسی مثبت، نشان می‌دهد که تمرکز روی موارد کوچک و مثبت می‌تواند باعث بهبود خلق‌وخو شود. سندی من می‌گوید که پاسخ به سؤالات زیر می‌تواند به شما در یافتن شادی بیشتر کمک کند:
· امروز چه تجربه‌هایی، هرچند کوچک، باعث لذت شما شده‌اند؟
· چه تحسین و بازخوردی دریافت کردید؟
· لحظه‌های خوش‌شانسی خالص چه بود؟
· دستاوردهای شما هرچند ناچیز، چه بود؟
· چه چیزی باعث شد که احساس شکرگذاری کنید؟
· چگونه مهربانی خود را ابراز کردید؟
می‌توانید با تهیه یک دفتر یادداشت‌های روزانه، پاسخ‌های خود را دنبال کنید. انجام این کار به شما می‌کند چیزهای خوبی که اتفاق افتاده را یادآوری کنید و همچنین به شما کمک می‌کند هنگام تکرار این اتفاقات، متوجه آن‌ها شوید.
یک منظر مثبت که از زمان شیوع کرونا رخ داده است احساس دوستی بین افراد است. همه در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند. آن‌ها قسمت کوچکی از آنچه همه احساس می‌کنند را درک می‌نمایند. این دوستی‌ها را در طول روز به یاد بیاورید به خود یادآوری کنید که هنوز اتفاقات خوبی در جهان رخ می‌دهد.

2. فعال بمانید
به این خاطر که درب اکثر باشگاه‌ها بسته شده است، ورزش را از پنجره به بیرون پرتاب نکنید. شما هنوز هم نیاز دارید فعالیت داشته باشید. ورزش یک مؤلفه اصلی برای حفظ سلامت جسمی و روحی است. بسیاری از مشاغل در دنیای تناسب اندام در حال بارگذاری تمرینات خانگی در فضای مجازی هستند که تمرینات مختلفی را به شما ارائه می‌دهد. این آموزش تمرینات در خانه را می‌توان در سایت‌هایی مانند YouTube و Instagram مشاهده کرد.
متخصصان توصیه می‌کنند به همان میزان قبل از قرنطینه، ورزش کنید. البته با نشستن‌های طولانی‌تر در این دوران، می‌توانید حتی بیشتر از قبل فعالیت کنید.
شما می‌توانید این کار را با پیاده‌روی در همسایگی خانه خود انجام دهید، و شش فوت (182 سانتی‌متر) از دیگران که همین کار را انجام می‌دهند فاصله داشته باشید. همچنین می‌توانید تمریناتی مانند حرکت بارپی، اسکات، پوش آپ و دراز و نشست را انجام دهید. همچنین می‌توانید با کمک بسیاری از لایوهای ورزش و تناسب اندام، فعالیت داشته باشید.

3. حواس خودتان را پرت کنید
گاهی ممکن است تمرکز بر روی نکات مثبت در بحران کرونا، کافی نباشد. برای کسب آرامش و پرت کردن حواس خود، با چیزهایی که دوست دارید، وقت بگذارید. فیلم تماشا کنید، کتاب بخوانید، کمد خود را مرتب کنید یا به موسیقی گوش کنید. نکته مهم این است که مدت زیادی را صرف خیره شدن به تلفن همراه خود نکنید.
ممکن است از زمان شیوع کرونا شما بیش از قبل درگیر اخبار شوید و بدون اینکه متوجه باشید غرق در تیترهای خبری شوید، درست است شما می‌خواهید از آخرین اخبار کرونا مطلع شوید اما گاهی لازم است تلفن خود را کنار بگذارید.

4. متوجه احساسات خود باشید اما در آن‌ها غرق نشوید
عواملی را که حواستان را از کرونا پرت می‌کند با مشغول کردن خود برای جلوگیری از درک عواطفتان، اشتباه نگیرید. کنار زدن احساسات می‌تواند منجر به ایجاد آسیب روحی و روانی در طی زمان شود. در اینجا دلایل توجه به احساسات، به جای فرار از آن‌ها را آوردیم:
· شما نمی‌توانید بدون جذب خوبی‌ها، از بدی‌ها دوری کنید.
· مقابله با احساسات، می‌تواند موجب رنج‌های بعدی شود.
· تجربه همه آنچه احساس می‌کنید، بخشی از یک زندگی کامل است.
در این دوران قرنطینه، با اجازه دادن به خود برای احساس همه طیف‌های احساسی‌تان، از خودتان مراقبت کنید و آینده سالمی را برای خود رقم بزنید. اگر می‌خواهید گریه کنید، گریه کنید. اگر می‌خواهید بخندید، بخندید. آنچه نیاز دارید انجام دهید. می‌توانید یک یا دو ترفند سالم یاد بگیرید و تا زمانی که به روتین منظم قبلی خود برگردید، انجام دهید.

5. سالم بخورید
اگر می‌خواهید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید، به تغذیه مناسب نیاز دارید. خوشبختانه ماندن در خانه در تمام طول روز به این معنی است که می‌توانید مهارت‌های آشپزی خود را تجدید کنید. اولویت را در غذاهایی که تا حد ممکن ترکیبی از خوراکی‌های فرآوری نشده را در خود جای داده، قرار دهید.
همچنین باید سعی کنید میان‌وعده‌های ناسالم را محدود کنید. قبل از خوردن میان‌وعده، به این فکر کنید که گرسنه هستید یا می‌خواهید از روی کسالت غذا بخورید. اگر گرسنه هستید، چیپس را با سیب یا یک گزینه سالم‌تر جایگزین کنید.
همچنین داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل از نظر روحی و روانی به شما کمک خواهد کرد. به زبان ساده، آنچه می‌خورید به طور مستقیم بر ساختار و عملکرد مغز و در نهایت بر روحیه شما تأثیر خواهد گذاشت. مانند یک ماشین گران‌قیمت، مغز شما وقتی فقط سوخت ممتاز دریافت می‌کند بهترین عملکرد را دارد. خوردن غذاهای با کیفیت بالا که حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است، مغز را تغذیه می‌کند و از آن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. متأسفانه درست مانند یک ماشین گران‌قیمت، اگر چیزی غیر از سوخت ممتاز بخورید، مغز شما نیز آسیب می‌بیند.

6. به دیگران کمک کنید
همان‌طور که در خانه می‌مانید، به روش‌هایی فکر کنید که بتوانید به شخص دیگری کمک کنید. اگرچه ممکن است فرصت‌های خدمت‌رسانی در طی اپیدمی ویروس کرونا محدود به نظر برسد، اما احتمالاً شما می‌توانید کارهایی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، انجام دهید. با شخصی که در قرنطینه است یا با افرادی که در معرض خطر هستند، مانند والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ، ارتباط تصویری اینترنتی برقرار کنید. در ارتباط بودن با دیگران در مدتی که انزوا و تنهایی در جوامع ما نفوذ کرده کمک‌کننده خواهد بود.
همچنین می‌توانید با کمک به کسب و کارهای کوچک، به دیگران خدمت کنید. مثلاً می‌توانید غذای بیرون بر سفارش دهید و یا از رستوران‌های خودروگذر استفاده کنید یا سرویس تحویل غذا را امتحان کنید. همچنین می‌توانید از خرده‌فروشان محلی که خرید آنلاین ارائه می‌دهند خرید کنید.
همچنان که به اقتصاد محله و نزدیکانتان کمک می‌کنید، می‌توانید از کسانی که به شما خدماتی ارائه می‌دهند تشکر کنید و به نفر بعدی که در خیابان از کنارتان رد می‌شود، لبخند بزنید. هر کاری که انتخاب کنید و انجام دهید، نتیجه‌اش در جای دیگر به خودتان برمی‌گردد. جهان در حال حاضر به مثبت سازی نیاز دارد و شما می‌توانید با نگاه کردن به بیرون از خود و تمرکز بر نیازهای شخص دیگر، آن را بیابید.

7. به این فکر کنید که چه چیزهایی باید در زندگی شما تغییر کند؟
· آیا از کاری که قبل از همه‌گیری داشتید راضی هستید یا دوست دارید شغلتان را تغییر دهید؟ اگر می‌خواهید کار خود را تغییر دهید، تصمیم بگیرید که کار رؤیایی شما چیست و شروع به مطالعه آنلاین کنید تا آن را به دست آورید.
· آیا از زندگی مشترک خود راضی هستید؟ اگر ناراضی هستید وقت آن است که یک گفت‌وگوی صادقانه و صمیمی با شریک زندگی‌تان داشته باشید.
· آیا از وزن خود راضی هستید؟ آیا نیاز دارید مصرف شکر را متوقف کنید؟ آیا نیاز دارید سیگار را ترک کنید؟ اکنون زمان اجرای برنامه‌ای برای بهبود سلامتی شماست.
· برای توصیف تصمیمات جدید خود یادداشتی تهیه کنید. تصمیم بگیرید که چه مراحل بعدی برای خوشبختی شما لازم است و به خود قول دهید که با پایان یافتن شیوع ویروس کرونا این یادداشت را به طور منظم (شاید یک بار در هفته) بخوانید.

8. یکی از سرگرمی‌هایی که همیشه دوست داشتید، انجام دهید
· اگر سرگرمی رؤیایی شما یادگیری نواختن ساز است، آن ساز را به‌صورت آنلاین سفارش دهید و آموزش آنلاین را شروع کنید.
· اگر سرگرمی رؤیایی شما یادگیری عکاسی است، دوربین خوبی را به‌صورت آنلاین سفارش دهید و نحوه استفاده از آن را بیاموزید.
· اگر این سرگرمی، یادگیری زبان جدید است، آموختن آن را به‌صورت آنلاین شروع کنید یا سی‌دی‌های آموزشی را سفارش دهید.
· اگر سرگرمی رؤیایی شما یک ورزش جدید است، شروع به تحقیق در مورد این ورزش جدید کنید و اگر نتیجه تحقیقات رضایت‌بخش بود، به خودتان قول دهید که وقتی همه‌گیری متوقف شد، برای این ورزش جدید ثبت‌نام کنید.
· سرگرمی رؤیایی شما هرچه باشد، از آن استقبال کنید، در موردش جست‌وجو کنید و به انجام آن متعهد شوید.

9. با خانواده و دوستانی که قبلاً هرگز با آن‌ها تماس نگرفته‌اید در تماس باشید
حداقل با یک نفر در روز صحبت کنید.، افرادی که هرگز قبل از همه‌گیری با آن‌ها تماس نگرفته‌اید. هدف این است که کارهایی را انجام دهید که اگر همه‌گیری ویروس کرونا نبود، هرگز انجام نمی‌دادید، بنابراین این اپیدمی منفی را به یک تعامل اجتماعی مثبت تبدیل می‌کنید.

10. بیش از گذشته به خانواده خود عشق و سرگرمی بدهید
در حالی که ممکن است بسیاری از خانواده‌ها استرس ناشی از اجباری بودن جمع شدن در کنار هم را احساس کنند، هنوز روش‌های زیادی برای حفظ شادابی، نشاط و سرگرمی در خانه وجود دارد.
· برای مثال روزانه چندین بار از شریک زندگی خود بابت کارهای کوچکی را که برای شما انجام می‌دهند، تمجید کنید و وعده‌های غذایی خوشمزه برای آن‌ها بپزید.
· هنگام ماندن در خانه، یک آهنگ خانوادگی بسازید، همه با هم آواز بخوانید و آن را ضبط کنید.
· یک موزیک ویدیوی خانوادگی بسازید.
· یک نمایش خانوادگی ترتیب دهید، تمرین کنید و از نمایش فیلم بگیرید.
· وقت بیشتری را با حیوانات خانگی خود اختصاص دهید.
· هر شب با هم به عنوان یک خانواده پشت یک میز غذا بخورید.
· هر وعده غذایی را با شوخی و خنده شروع کنید.
· اگر شما یا کسی در خانواده‌تان مضطرب است، یاد بگیرید که چگونه هر روز 10 دقیقه ماساژ کمر را قبل از خواب انجام دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha