بیش از 12 سال است که آلاینده های زیست محیطی فولاد مبارکه چه در بخش هوا و چه در بخش آب و پساب به صورت فصلی و بطور مداوم توسط آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست اندازه گیری و به آن سازمان اعلام می گردد. علاوه بر این، در چندین قسمت از شرکت فولاد مبارکه، سامانه های پایش بر خط نصب شده است که مقادیر آلایندگی خروجی را به صورت آنلاین و پیوسته نشان می دهند. طبق این اندازه گیری ها، کلیه آلاینده های شرکت فولاد مبارکه زیر حد مجاز و در رنج استاندارد می باشند.

اقدامات چشمگیر فولاد مبارکه در زمینه آلودگی هوا

سلامت نیوز: بیش از 12 سال است که آلاینده های زیست محیطی فولاد مبارکه چه در بخش هوا و چه در بخش آب و پساب به صورت فصلی و بطور مداوم توسط آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست اندازه گیری و به آن سازمان اعلام می گردد. علاوه بر این، در چندین قسمت از شرکت فولاد مبارکه، سامانه های پایش بر خط نصب شده است که مقادیر آلایندگی خروجی را به صورت آنلاین و پیوسته نشان می دهند. طبق این اندازه گیری ها، کلیه آلاینده های شرکت فولاد مبارکه زیر حد مجاز و در رنج استاندارد می باشند.

به گزارش سلامت نیوز، شرکت فولاد مبارکه با اختصاص بودجه های کلان و برنامه ریزی و بهره برداری از پروژه های محیط زیستی در بخش های کنترل آلودگی هوا (از قبیل غبارگیرهای خشک و تر در نواحی آهن سازی و فولاد سازی)، بخش کنترل آلودگی آب و پساب (ساخت و بهره برداری از تصفیه خانه های مدرن و بی نظیر در کشور) و در بخش پسماند (ایجاد سایت مدرن مدیریت پسماند) نتایج چشمگیر و موفقی داشته است. ضمن اینکه هرساله چندین پروژه جدید در این شرکت تعریف و اجرا می گردد که شاخص آلودگی را در این شرکت کاهش می دهد.


طی سال های 1386 تا 1389 غبارگیرهای مربوط به کوره های فولاد سازی بهینه سازی شده و چندین غبارگیر جدید با هزینه بیش از 1000 میلیارد ریال نصب و بهره برداری گردید که نقش مهمی در کنترل آلودگی این کوره ها داشته است. علاوه بر این، در سال جاری، شرکت فولاد مبارکه با اختصاص هزینه 3000 میلیارد ریالی، قدم بلند دیگری برای کنترل کامل آلودگی این کوره ها برداشته است که تا سال 1402 به بهره برداری کامل خواهد رسید. با راه اندازی غبارگیرهای مذکور، انتشار غبار از کوره ها به صورت کامل تحت کنترل در خواهد آمد.


شرکت فولاد مبارکه با نصب چندین سامانه پایش غبار در اطراف شرکت و در جهت بادهای غالب به صورت مداوم آلاینده های وارد شده به اتمسفر را اندازه گیری و تحلیل می کند. طبق این اندازه گیری ها، وضعیت آلاینده های اتمسفری در حد مجاز و پایین تر از حد استاندارد است.

اقدامات فولاد مبارکه در زمینه آلودگی هوا

1-    جلوگیری از ورود آلاینده ها:
الف- نصب بیش از 200 نوع تجهیز کنترل آلودگی هوا از قبیل غبارگیرهای کیسه ای، سیکلون ها، مولتی سیکلون ها و غبارگیرهای مرطوب مانند ونتوری اسکرابر ها از ابتدای بهره برداری
ب‌-    اضافه شدن غبارگیرهای مختلف در نواحی آهن سازی و فولاد سازی به صورت مداوم
ت‌-    استفاده از محلول پتاس SSR400 برای تثبیت خاک و جلوگیری از انتشار غبار
ث‌-    استفاده از پاشش آب و شیره آهک جهت تثبیت و جلوگیری از پراکنش دپوهای کنستانتره
ج‌-    نصب زباله سوز مدرن در واحد ورق رنگی و کنترل گازهای آلاینده
ح‌-    نصب موفق سیستم بازیابی حرارت از گازهای خروجی از توربین گازی و جلوگیری از انتشار 180 هزار تن دی اکسید کربن به اتمسفر
خ‌-    کنترل انتشار گاز دی اکسید سولفور از واحد گندله سازی با ملزم نمودن معادن به فروش کنستانتره کم سولفور
د‌-    مرطوب سازی کلیه مواد خام ورودی به شرکت از قبیل کنستانتره، گندله و ... جهت جلوگیری از پراکنش غبار

ذ‌-    ساخت مخازن مدرن جهت نگهداری و مدیریت ریزدانه های آهک و کنستانتره های ورودی


2-    طبق مدارک و مستندات اداره کل حفاظت محیط زیست استان، سطح آلودگی در شهر مبارکه در چندین سال اخیر حتی در روزهای سرد زمستانی نیز بسیار پایین بوده و هوای این شهر در کلیه روزها در دسته بندی پاک قرار گرفته است.


3-    در سال 1398 تعداد 10 پروژه مختلف برای کنترل غبار و کاهش انتشار آلاینده ها در ناحیه فولادسازی به اجرا در آمد. علاوه بر موارد فوق، 3 پروژه بزرگ در این ناحیه به ارزش حدود 3000 میلیارد ریال تعریف گردیده است که در قسمت های مختلف ناحیه منجمله کوره های قوس فولاد سازی در دست اقدام می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha