یک روانشناس بالینی گفت: «ایمپوستر» یا سندرم منفی گرا، بیماری است که نه تنها مقاومت و قدرت فرد را در برابر دیگران به چالش می‌کشد بلکه مبتلایان را دچار افسردگی، ‌اضطراب و ناامیدی و درماندگی می‌کند.

چقدر از سندرم «ایمپوستر» می‌دانیم؟

سلامت نیوز:یک روانشناس بالینی گفت: «ایمپوستر» یا سندرم منفی گرا، بیماری است که نه تنها مقاومت و قدرت فرد را در برابر دیگران به چالش می‌کشد بلکه مبتلایان را دچار افسردگی، ‌اضطراب و ناامیدی و درماندگی می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مریم غفوری نژاد افزود: فرد یا افراد منفی باف یا به عبارتی دارای اعتماد به نفس پائین به نوعی دچار سندرم ایمپوستر هستند. فرد مبتلا به این سندرم اعتقاد دارد که تمام موفقیت‌هایش برحسب اتفاق و شانس است حتی موفقیت در کسب مدارک تحصیلی یا در زمینه های دیگر را اتفاقی قلمداد می کند.

وی اضافه کرد: افرادی که دچار ذهنیت‌های خود ویرانگر شده اند در واقع قدرت و مقاومت آن ها به شدت ضعیف شده و در این شرایط درون‌سازی یا پذیرش موفقیت برای این عده دشوار است.

این رواندرمانگر گفت: در سندرم ایمپوستر به دلیل ذهنیت منفی، اعتقاد به توانایی در حل مشکلات و چالش های پیش روی در فرد به شدت کاهش یافته در حالی که فرد با اعتماد به ‌نفس بالا برعکس افراد دارای این بیماری،‌ بهتر می‌توانند فرصت‌های جدید را شناسایی یا ایجاد و از طرفی خلاقانه فکر و ایده‌پردازی و حتی تحت فشارهای بیرونی و درونی، مقاومت و ایستادگی کنند.

غفوری نژاد گفت: افراد دارای ذهنیت خود ویرانگر افرادی با ذهنیت ثابت هستند و این ‌بدان معنی است که این عده بر این باورند توانایی‌های آن‌ها ذاتی و تغییرناپذیر است و هیچ کوششی این ظرفیت را رشد نخواهد داد. در نتیجه از چالش‌ها اجتناب می‌کنند و به راحتی تسلیم می‌شوند، که همه این عوامل منجر به عدم اعتماد به نفس در فرد می‌شود.

این روانشناس بالینی افزود: افتادن در دام ذهنیت دیگران از خصیصه های دیگر افراد مبتلا به سندرم ایمپوستر است که به عنوان تله های فکری می توان از آن یادکرد به نحوی که تله‌های فکری به عنوان الگوهای سفت و سخت باعث می‌شود فرد بیمار اطلاعات مهم و واقعی را از دست دهد.

غفوری نژاد ادامه داد: سناریو سازی به عنوان یک سبک تفکری قدرتمند از جمله تمایلات افراد مبتلا به سندرم ذهن خودویرانگر به شمار می رود، این ذهنیت و تفکر موجب می شود بطور فاجعه آمیزی توانایی فرد برای انجام یک عمل هدفمند از بین برود.

وی با تاکید بر اینکه فرد بدبین نه تنها دارای ذهنیت و تفکری آشفته بلکه همواره با اضطراب و استرس‌ در تب و تاب است، گفت: بدبین بودن مدام با افزایش افسردگی، اضطراب، ناامیدی و درماندگی مرتبط است و این عده در ادامه بیماری اتفاقات خوب و موفقیت آمیز را به شانس یا چیز دیگری خارج از کنترل خود نسبت می‌دهند.

غفوری نژاد افزود: مبتلایان به سندرم ایمپوستر با توجه به ذهنیت منفی که دارند همواره در تفکر انجام یا عدم انجام کاری هستند و در هر دو صورت حق را به خود می دهند و از این رو باید عنوان کرد نحوه تفکر بر احساسات و احساسات بر نحوه عملکرد آن ها تاثیرگذار خواهد بود.

راه درمان چیست؟

به گفته بسیاری از متخصصین روانشناس مبتلایان به ایمپوستر یا عده ای که شاید اگر چه همواره مثبت اندیشند اما موفق نمی شوند افکار منفی خود را درباره دیگران متوقف کنند، این افراد برای رسیدن به یک آرامش نسبی باید تلاش کنند تا افکار منفی را از ذهن خود دور کرده و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند، عیبجویی از خود را کنار گذارند، خود را با شرایط وفق داده و همواره خود را به بیان جملات مثبت عادت دهند. در صورت تداوم بیماری می توان به کلینیک های مشاوره و متخصصین روانشناس مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha