عضو بورد سلامت در بلایای وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت فعلی بیماری کرونا در کشور و تاکید بر عدم برگزاری دورهمی ها و استفاده از فضای مجازی برای دیدار اقوام، گفت: در جاهایی که میزان دسترسی به تلفن هوشمند و اینترنت کمتر است، ظرفیت‌های دیگری داریم که می‌توان از آن‌ها برای کاهش دورهمی‌ها و ارائه آموزش در زمینه بیماری کووید-۱۹ بهره گرفت.

درخواست یک پزشک اورژانس برای پرهیز از دورهمی در شب چله

سلامت نیوز:عضو بورد سلامت در بلایای وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت فعلی بیماری کرونا در کشور و تاکید بر عدم برگزاری دورهمی ها و استفاده از فضای مجازی برای دیدار اقوام، گفت: در جاهایی که میزان دسترسی به تلفن هوشمند و اینترنت کمتر است، ظرفیت‌های دیگری داریم که می‌توان از آن‌ها برای کاهش دورهمی‌ها و ارائه آموزش در زمینه بیماری کووید-۱۹ بهره گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر غلامرضا معصومی - متخصص طب اورژانس و رییس پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی ایران، درباره گفت: طبق آخرین تحقیقاتی که درباره علل افزایش و گسترش بیماری کووید-۱۹ در دنیا به ثبت رسیده است، دورهمی‌های کوچک اولین آیتمی بوده که منجر به افزایش میزان شیوع کرونا در کشورها شده است. به احتمال بسیار زیاد اگر تحقیق جامعی در کشور ما هم انجام شود، به چنین نتایجی می‌رسیم.


دورهمی فقط برگزاری مهمانی نیست!

وی افزود: البته این دروهمی‌ها صرفا محدود به دورهمی‌های تفریحی و خانوادگی نیست، بلکه به هر دلیلی افراد در مکان کوچک جمع شوند، این دورهمی مفهوم پیدا می‌کند. بنابراین دورهمی فقط مشمول مهمانی‌ها نشود، بلکه هر جایی که تعدادی از مردم در یک محیط کوچک گرد یکدیگر جمع شوند، مشمول این موضوع و دورهمی‌های کوچک می‌شود. اعم از دورهمی در سیستم‌ها و ادارات دولتی، تجمع در فروشگاه‌ها و ... بنابراین در همه جا باید منع دورهمی رعایت شود.


غربالگری خانه به خانه برای شناسایی کرونا

معصومی با بیان اینکه این نتیجه از طریق تحقیقات به دست آمده و باید به آن اعتماد کرد، ادامه داد: البته اقدامات خوبی در کشور ما انجام شده است. در حال حاضر طرح شهید سلیمانی در کشور در حال اجرا است که حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، با همکاری شهراری‌ها، بخشداری‌ها و... در حال انجام این اقدام هستند. در این طرح به این صورت است که خانه به خانه سراغ مردم می‌روند. اگر در خانه‌ای فرد علامت‌داری نبود، شماره تماس‌هایی در اختیار خانواده قرار می‌گیرد که اگر فردی بیمار یا دچار علائم شد، بتواند با سیستم بهداشتی تماس بگیرد. در عین حال اگر کسی در خانواده بیمار باشد، افراد خانواده و افراد در تماس با آنها را مورد بررسی و غربالگری قرار می‌دهند و به صورت یک زنجیره شبکه‌ای از افرادی که ممکن است دچار بیماری شوند، پیگری می‌شود. در عین حال تمهیداتی هم اندیشیده شده درباره ایزوله و جداسازی مناسب بیماران و آغاز درمان سریع علائم، تا از این طریق بتوان میزان ابتلا و فوتی‌ها را کاهش داد.


بجای برگزاری دورهمی، از فضای مجازی استفاده کنید

وی ضمن ارائه توصیه‌هایی به مردم در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط موجود در مناسبت هایی مانند شب یلدا، گفت: توصیه ما به مردم این است که به جای برگزاری دورهمی‌ها، تا حد امکان از فضای مجازی استفاده کنند. خوشبختانه طی این مدت هم ظرفیت خوبی برای اینترنت از سوی وزارت ارتباطات انجام شده است و می‌توان از این بستر استفاده کرد.


درخواست ویژه از بزرگان محلی در مناطقی که به تلفن همراه هوشمند و اینترنت دسترسی ندارند

معصومی تاکید کرد: البته باید قبول کرد که تعداد زیادی از مردم کشورمان به این ابزارها و گوشی‌های هوشمند دسترسی ندارند و امکان استفاده از فضای مجازی برای همه افراد وجود ندارد. از طرفی بحث‌های فرهنگی کشورمان مطرح است که به خصوص در جاهایی که ضریب دسترسی به تلفن همراه هوشمند و استفاده از اینترنت کمتر است، روابط فامیلی و صله رحم بسیار بیشتری وجود دارد. بر این اساس فکر می‌کنم در این مناطق باید سراغ ظرفیت‌های دیگر هم برویم. در جاهایی که میزان دسترسی به تلفن هوشمند و اینترنت کمتر است، ظرفیت‌های دیگری داریم که می‌توان از آن‌ها برای کاهش دورهمی‌ها و ارائه آموزش در زمینه بیماری کووید-۱۹ بهره گرفت. به عنوان مثال بزرگان روستا یا بخش، ائمه جمعه، مساجد محلات و... واقعا باید در این زمینه اقدام کنند و از این افراد درخواست ویژه دارم که در حوزه آموزش به مردم در زمینه کرونا و عدم برگزاری دورهمی‌ها ورود کنند، ارتباطات بیشتری با مردم برقرار کرده و آموزش‌های لازم را ارائه دهند؛ چراکه در این مناطق چنین آموزش‌هایی موثرتر است.

وی همچنین گفت: البته نهایتا استفاده از فضای مجازی برای این مناسبت‌ها می‌تواند رکن اصلی باشد. باید توجه کنیم که سلامت عزیزان‌مان مهمتر از دیدن ما و دید و بازدیدها است. قطعا دیدن افراد بسیار خوب است. گاهی با یک بغل کردن می‌توان هزاران حرف را زد، اما قطعا سلامت عزیزان‌مان بیش از این‌ها اهمیت دارد، اگر به این موضوع فکر کنیم، راحت‌تر می‌توانیم با این شرایط کنار آییم و این دوران را به خوبی بگذرانیم.

معصومی گفت: خوشبختانه اتفاقات و مسیر خوبی در کشور در حال شکل گیری است که امیدواریم با کمک و همراهی مردم این اتفاقات بیشتر شود و همانطور که در حال حاضر بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها در حال خلوت شدن از بیماران کرونایی است، این روند به سمت صفر ادامه پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha