بررسی ها نشان می دهد چربی شیر نقش عمده ای در پیشگیری از سرطان پستان در زنان دارد.

آیا چربی شیر برای بدن لازم است؟

سلامت نیوز:بررسی ها نشان می دهد چربی شیر نقش عمده ای در پیشگیری از سرطان پستان در زنان دارد.

به گزارش سلامت نیوز،در این مطلب به چند سوال رایج درباره شیر پاسخ داده شده که در زیر می خوانید:


آیا چربی شیر برای بدن لازم و ضروری است و برای کدام گروه سنی چربی شیر توصیه می شود؟
چربی شیر به دلیل کوتاه بودن زنجیره اسیدهای چرب آن در بدن بسیار آسان هضم می شود. ویتامین های A،D،K،E محلول در چربی هستند و اگر چربی شیر جدا شود این ویتامین ها نیز از دسترس خارج می شوند. چربی نقش عمده ای در تولید انرژی بدن دارد. قندها و مواد پروتئینی نمی توانند به اندازه چربی مولد انرژی باشند. انرژی حاصل از چربی تقریبا 2 برابر انرژی مواد قندی و یا پروتئینی است. چربی شیر به دلیل داشتن اسیدهای چرب ضروری بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 50 درصد انرژی شیر کامل از مواد چربی موجود در آن تامین می شود. بررسی ها نشان می دهد چربی شیر نقش عمده ای در پیشگیری از سرطان پستان در زنان دارد. مصرف شیر و فرآورده های پرچرب آن مانند خامه، کره، پنیر خامه ای و ... به ویژه برای کودکان و نوجوانان به دلیل تامین انرژی و ویتامین های محلول در چربی مورد نیاز بدن آنان توصیه می شود و برای افراد بالغ و افراد با سنین بالا فرآورده های کم چربی توصیه می شود.


با توجه به اینکه شیر آرام بخش است آیا شیر قهوه باعث بیخوابی نمی شود؟
شیر آرام بخش ولی قهوه دقیقا اثر عکس دارد. لذا مصرف شیر قهوه صبح و یا بعد ازظهر توصیه می شود. قبل از خواب مصرف شیر ساده ولرم خوابی آرام و طولانی ایجاد می کند.


آیا می توان چای را به شیر افزود؟
افزودن چای به شیر در حد اعتدال آن مشکلی ایجاد نمی کند. در برخی کشورها مثل هند و پاکستان شیر را با چای مصرف می کنند.


برای گرم کردن شیر از چه ظروفی بهتر است استفاده نماییم؟
ظروف آلومینیومی، تفلون و پیرکس بهترین هستند.


میزان پروتئین در شیر بیشتر است یا ماست؟
میزان پروتئین و املاح موجود در ماست، با توجه به فرایند تولید و عمل تغلیظ از طریق اضافه کردن ماده خشک بیشتر از شیر است.


محصول شیرمیوه از چه ارزش غذایی برخوردار است؟
امروزه در بسیاری از کشورها برای تنوع تولید و افزایش مصرف، شیر با عصاره میوه مخلوط می شود. ارزش غذایی این نوشیدنی علاوه بر ارزش غذایی شیر به ارزش و کیفیت میوه ای بستگی دارد که در آن استفاده شده است. ارزش غذایی شیر میوه اگر به درستی تهیه شده باشد معمولا بالاتر از شیر و یا میوه به تنهایی است.


میزان جذب کلسیم از طریق شیر بیشتر است یا قرص کلسیم؟
قابلیت جذب کلسیم شیر بیش از سه برابر قابلیت جذب قرص های کلسیمی است. محلول بودن کلسیم شیر، وجود ویتامین D ، لاکتوز و ترکیبات پروتئینی فسفردار مانند کازئین از جمله علل افزایش جذب کلسیم شیر است.


چرا برای حرارت دادن شیر فله ای باید به صورت مداوم آن را هم زد؟
شیر فله ای(محلی) حاوی انواع باکتری های مضر بخصوص باکتری بروسلا عال تب مالت است. در موقع جوشاندن شیر چربی شیر روی آن جمع می شود. درجه حرارت چربی روی شیر بسیار کمتر از درجه حرارت شیر است. باکتری بروسلا به راحتی قادر است به ذرات چربی متصل شده و به سطح ظرف درحال جوش منتقل شود. که در چنین شرایطی برداشتن سر شیر بدون رعایت موارد ذکر شده می تواند از جمله راه های مهم انتقال تب مالت به انسان باشد. به منظور یکنواخت شدن دمای جوش در همه نقاط از جمله سطح شیر که چربی در آن جمع شده است می بایست شیر در حال جوشیدن را هر چند وقت یکبار به خوبی هم زد. از آنجا که تب مالت از طریق پوست نیز جذب بدن می شود و به انسان منتقل می گردد، حمل شیرخام(فله) به منزل به هیچ عنوان توصیه نمی شود.


آیا مصرف همزمان قرص های امگا3 با شیر فرد را دچار اسهال می کند؟
بهتر است که مصرف هر نوع دارو و مکملی که جداگانه می خواهد مصرف شود همراه با شیر نباشد و بین مصرف آنها و شیر حداقل 1.5 ساعت فاصله باشد. هر نوع دارو و مکمل از جمله قرص امگا3 بهتر است همراه با آب مصرف شود. با این حال در این موارد بهتر است با پزشک مشورت شود.

با توجه به اینکه لبنیات طبع سردی دارد آیا کسانی که طبع سرد دارند کلسیم در بدن آنها نیز جذب می شود و دفع نمی گردد؟
مصرف لبنیات در اینگونه افراد مشکلی از نظر جذب کلسیم ایجاد نمی کند. جذب کلسیم به حضور ویتامین D ، فسفر، کازئین و نیز فعالیت بدنی بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha