سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸

بابک جهانبخش خواننده 37 ساله‌ پاپ ایرانی است که عمر فعالیتش در زمینه موسیقی به 15 سال می‌رسد او در آستانه کنسرت آنلاین خود دچار عارضه قلبی شده و به دلیل انسداد سه رگ اصلی قلبش تحت نظر پزشکان معالج خود، در حال آماده شدن برای عمل جراحی قلب باز است.

گرفتگی عروق قلب در کمین جوانان!

سلامت نیوز: بابک جهانبخش خواننده 37 ساله‌ پاپ ایرانی است که عمر فعالیتش در زمینه موسیقی به 15 سال می‌رسد او در آستانه کنسرت آنلاین خود دچار عارضه قلبی شده و به دلیل انسداد سه رگ اصلی قلبش تحت نظر پزشکان معالج خود، در حال آماده شدن برای عمل جراحی قلب باز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، برای این خواننده‌ محبوب و جوان آرزوی سلامتی می کنیم و به همین بهانه به بررسی عوامل دخیل در گرفتگی عروق به خصوص در سنین پایین پرداخته‌ایم، تا به امید خدا با جدی گرفتن علایم و پیشگیری هیچ کس دچار این مشکل نشود. 

احتمال گرفتگی عروق در جوانان بیشتر است؟

 در افراد جوان خطر گرفتگی عروق کرونری و عوارض وخیم و شدید آن نسبت به افراد مسن به میزان قابل توجهی بالاتر است، چرا که با بالا رفتن سن طی سال‌ها عروق جانبی به‌عنوان میان بر برای خون‌رسانی به قلب تشکیل می‌شود و خطر ناگهانی تخریب عضلات قلب را کاهش خواهد داد.

قلب یکی از حیاتی ترین اندام های بدن است که بدون لحظه‌ای استراحت مدام در حال فعالیت است، قلب سه رگ اصلی دارد که بسته‌شدن هرکدام از آن‌ها حتی برای چند ثانیه، ممکن است باعث سکته‌ قلبی و از کار افتادن قسمتی از این اندام شود.گرفتگی عروق به دو شکل آرتریواسکلروز و آترواسکلروز، در این اندام بروز  می کند.

آرتریواسکلروز به سفت‌ یا سخت‌شدن دیواره‌های شریان اطلاق می‌شود درحالی‌که آترواسکلروز به‌ معنای باریک‌شدن شریان به‌ علت تجمع پلاک‌های تشکیل شده از کلسترول، ماکروفاژها، کلسیم و دیگر مواد موجود در خون است. 

 فرایند گرفتگی عروق به چه صورت است؟

شریان‌ها، خون را از قلب به دیگر قسمت‌های بدن حمل می‌کنند.

با یک لایه‌ نازک از سلول‌ها به ‌نام اندوتلیوم (لایه‌ درون‌رگی)پوشیده می‌شوند. آترواسکلروز زمانی آغاز می‌شود که اندوتلیوم آسیب می‌بیند و به کلسترول بد اجازه می‌دهد در دیواره‌ شریان جمع شود و با گذشت زمان، پلاک‌ها روی هم جمع می‌شوند. این پلاک‌ها معمولا مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کنند. با این‌ حال گاهی ‌اوقات پلاک، شریان را مسدود می‌کند.

در این صورت، احتمال تشکیل لخته خون افزایش می‌یابد، این مسئله می‌تواند شریان را مسدود کند و به عوارض خطرناک و جدی‌تری مانند سکته‌ مغزی و حمله‌ قلبی منجر شود. 

علایم این بیماری چیست؟

در اغلب موارد تا زمانی که یک پلاک نترکد یا جریان خون بسیار محدود نشود، هیچ‌گونه علایمی بروز نمی‌کند و معمولا نشانه‌ها پس از چندین سال ظاهر می‌شوند و با توجه به این‌که کدام شریان‌ها تحت تأثیر قرار گرفته باشد متغیر ‌هستند. 

راه‌های پیشگیری و درمان گرفتگی عروق

1- رعایت رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع ‌نشده مانند:«روغن زیتون؛آووکادو، گردو، ماهی‌های چرب، آجیل و دانه‌ها2- انجام ورزش و حرکات بدنی به‌ منظور کاهش وزن 3- دوری از مصرف دخانیات و تغییر در سبک زندگی 4- استفاده از داروهای ضد پلاکت با دستور پزشک می‌تواند از تجمع پلاک یا ایجاد لخته‌های خون جلوگیری کند. در موارد شدید آترواسکلروز ممکن است به ‌وسیله‌ روش‌های جراحی مانند آنژیوپلاستی یا پیوند بای‌پس عروق کرونر درمان شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha