موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، راهنمای پاسخ به این پرسش که آیا گرفتن اثرانگشت و استفاده از استامپ خطر ابتلا به کووید ۱۹ را بالا می برد یا خیر، منتشر کرده است.

آیا گرفتن اثر انگشت منجر به انتقال ویروس کرونا می شود

سلامت نیوز:موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، راهنمای پاسخ به این پرسش که آیا گرفتن اثرانگشت و استفاده از استامپ خطر ابتلا به کووید ۱۹ را بالا می برد یا خیر، منتشر کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، با فراگیر شدن ویروس کرونا در سرتاسر کره زمین، روندهای متداول در بسیاری از فعالیت‌های روزمره افراد دچار تغییر و چالش شده است. یکی از این روندها که روزانه میلیون‌ها بار در ادارات انجام می‌شود، استفاده از اثر انگشت است. در برخی موارد می‌توان با استفاده از روش‌های جایگزین، از این روش استفاده نکرد اما گاهی نیز به دلیل حساسیت امر، این کار غیرقابل جایگزینی است.

حال این سوال مطرح می‌شود که احتمال انتقال بیماری کووید ۱۹ از طریق استامپ و اثر انگشت چقدر بوده و راه‌های کاهش این احتمال چیست.

از قدیم استفاده از جوهر و اثرانگشت در جهان رایج و مورد استفاده بوده است. اما با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از اسکن اثر انگشت جایگزین جوهر و استامپ شده است. در هر دو صورت، فرد لازم است انگشت خود را در سطحی پر تماس قرار دهد. همانطور که بارها در موارد مختلف تاکید شده است، برای کاهش خطر انتقال بیماری کووید ۱۹ لازم است تا جای ممکن از لمس سطوح پر تماس جلوگیری شود. بنابراین واضح است که این دو موضوع، یعنی لزوم استفاده از اثر انگشت و عدم تماس سطوح مشکوک، در تناقض با هم قرار دارند. بر اساس مقالاتی که منتشر شده است، استفاده از این روش‌ها حتی قبل از این پاندمی مورد بحث و سوال محققین بوده است. چرا که سطوح پر تماس اساساً منشأ انتقال بسیاری از آلودگی‌ها است. به همین خاطر بسیاری از محققین مخالف این گونه احراز هویت افراد هستند.

در زمینه کووید ۱۹ نیز به نظر می‌رسد استفاده از استامپ و یا هر نوع ابزار برای گرفتن اثر انگشت به منظور احراز هویت، خطر انتقال ویروس کرونا به افراد دیگر را افزایش می‌دهد. به همین خاطر توصیه شده در این دوران تا جای ممکن از روش‌های دیگری (مثلاً اسکن صورت، چشم و…) استفاده شود.

جهت کاهش خطر انتقال از این طریق توصیه‌هایی شده است که با هم می‌خوانیم.

جایگزین کردن راه‌های بدون تماس از سمت اداره‌ها و سازمان‌ها (تا جای ممکن)

درخواست عدم انجام این کار توسط مشتریان (در صورت امکان)

ضدعفونی کردن مداوم این سطوح (محل اسکن انگشت، استامپ و…) با استفاده از الکل

در دسترس قرار دادن الکل برای مشتریان، جهت ضد عفونی دست‌ها قبل و بعد از هر بار استفاده

شستشوی دست‌ها بلافاصله بعد از تماس سطوح مورد نظر، به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون (در صورت امکان)

در صورت عدم دسترسی به آب و صابون، همراه داشتن الکل جهت ضدعفونی دست‌ها پس از استفاده از این روش

به نظر می‌رسد همانند سایر موارد مشابه، استفاده از اثر انگشت و وسایل اخذ آن مانند استامپ و اسکنر نیز به دلیل تماس مکرر افراد مختلف با آن، ریسک انتقال این بیماری را افزایش دهد. به همین خاطر توصیه شده است تا جای ممکن از کاربرد این روش جلوگیری شود و یا در صورت استفاده، انگشت خود را با مواد الکلی ضدعفونی نمائید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناشناس ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 0
    چرا وزارت بهداشت جاي عمل به وظایف نظارتی سیاسی کاری کرده و مخالفت خود را با اسکن اثر انگشت اعلام نکرده و انرا اختیاری یا ممنوع نکرده