چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶

«یلدایی كه طولانی‌ترین شب سال است را به بزرگ‌ترین اندوه سال تبدیل نكنیم.»، «می‌خواهیم پدر و مادرمان را سرسفره هفت‌سین سال 1400 ببینیم، پس شب یلدا دور هم جمع نمی‌شویم.»

طولانی‌ترین شب سال، خطرناك‌ترین نشود

سلامت نیوز:«یلدایی كه طولانی‌ترین شب سال است را به بزرگ‌ترین اندوه سال تبدیل نكنیم.»، «می‌خواهیم پدر و مادرمان را سرسفره هفت‌سین سال 1400 ببینیم، پس شب یلدا دور هم جمع نمی‌شویم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،«شادی بلندتر شدن روزهای پس از شب یلدا را با دورهمی‌های كوچك از بین نبریم.» وزارت بهداشت فهرست بلندبالایی از شعار و پیام‌های كوتاه بهداشتی منتشر كرده است كه شاید از میان این هشدار و پندها یكی به دل خوانندگانش كار افتد. شب یلدا نزدیك شده است و همراهش هراس از موج احتمالی بعدی به تن نظام بهداشت و درمان افتاده.

درست در روزهایی كه موج از دست دادن‌ها و مرگ‌و میر تنها كمی آرام‌تر شده، طولانی‌ترین شب سال شاید بلندترین موج شیوع را در میان خانواده‌ها ایجاد كند. دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی 22 پیام منتشر كرده كه حواس مخاطبان را جمع كند و نسبت به یك شبی از قضا با كنار هم نبودن می‌شود امكان همچنان با هم بودن را حفظ كرد، بگوید:

«به امید عید دیدنی سال 1400 یلدا دور هم جمع نمی‌شویم.» حالا استان به استان و شهرستان به شهرستان مسوولان بهداشت و درمان تلاش دارند تا به خانواده‌ها در نقطه به نقطه كشور هشدار دهند. رییس دانشكده علوم پزشكی آبادان می‌گوید كه موج بعدی كرونا پس از یلدا می‌آید. شكرالله سلمان‌زاده به ایسنا گفته است: «از دیرباز در ایران سنت این بوده است كه اقوام در شب یلدا دور هم و به ویژه در خانه بزرگان اقوام جمع می‌شوند اما باید امسال این سنت شب یلدا را كنار بگذارند و از طریق فضای مجازی، دید و بازدید كنند.

حضور در خانه افراد مسن می‌تواند بسیار خطرناك باشد؛ با توجه به اینكه افراد جوان معمولا بدون علامت یا با علایم خفیف به كرونا مبتلا می‌شوند، می‌توانند بیماری را به سالمندان منتقل كنند و افراد سالمند مستعد ابتلا به نوع شدید بیماری هستند بنابراین در صورت انتقال بیماری به این افراد، احتمال مرگ و میر آنها نیز وجود دارد پس باید دورهمی‌های شب یلدا لغو شوند.»

 او با اشاره به تجربه چند ماه گذشته كه ثابت كرده، در پی هر گونه تجمع، شاهد افزایش موارد بیماری بوده‌ایم نتیجه گرفته كه در صورت عدم رعایت و برگزاری دورهمی شب یلدا، احتمال افزایش سریع موارد بیماری و افزایش مرگ و میر و حتی وقوع پیك سوم بیماری وجود دارد. در روزهای اخیر وضعیت كنترل بیماری در اصفهان رو به بهبود گذاشته است. رییس دانشگاه علوم پزشكی اصفهان می‌گوید كه اوضاع استان با «مراقبت و همراهی بیشتر مردم و رعایت محدودیت‌های وضع‌شده» نسبت به اول آذر بهتر شده: .

با این حال طاهره چنگیز، روز گذشته و در جمع خبرنگاران هشدار داد: «این روند كاهشی نشان‌دهنده این است كه بیماری با همكاری مردم و رعایت محدودیت‌ها تحت كنترل در آمده، اما هشدار داد كه این شرایط كاملا شكننده است و اگر مساله را تمام شده فرض كنیم و فكر كنیم دیگر خطری ما را تهدید نمی‌كند، احتمال برگشت به شرایط قبلی بسیار بالا است.»

 او ماجرای ما و ویروس را به مسابقه طناب‌كشی توصیف كرد؛ مسابقه‌ای كه هنوز در جریان است و دست‌ها هنوز باید با قدرت طناب‌ را بكشند: «در حال حاضر بیشتر ابتلاها از جمع‌های خانوادگی است و باید بدانیم كه تلاش چند هفته‌ای ما برای كنترل بیماری ممكن است در شب یلدا و جمع‌های خانوادگی با شیوع مجدد بیماری نقش بر آب شود.

پس از مردم می‌خواهیم همچنان به همكاری خود در مهار ویروس كمك كنند و با پرهیز از حضور در جمع‌های خانوادگی این زمینه را فراهم آورند. ما و ویروس همچون مسابقه طناب‌كشی باهم درگیر هستیم و هر زمان فكر كنیم، ویروس را شكست داده‌ایم و رعایت نكنیم، موجبات غلبه ویروس را مجدد فراهم می‌آوریم.» او از اهالی اصفهان خواست كه تا حد امكان از جمع‌های خانوادگی غیرضرور خودداری كنند.یكی از نشانه‌های خطر در گزارش ایرنا از بروجرد در خریدها و سفارش‌های یلدایی توصیف شده:

«در این روزها فروشگاه‌های خشكبار بروجرد مملو از جمعیت بود هركس به سهم خود برای خرید آجیل و گندم شاهدانه، تخمه و انواع میوه راهی بازار شده و گویی كرونا یلدا نمی‌شناسد. سفارش انواع كیك به شكل هندوانه و كدو از سوی برخی افراد قنادی‌ها را شلوغ كرده و همه این حضور در بازار بیانگر برپایی یلدایی گرم در میان خانواده‌ها و دورهمی با طعم كرونا است.»

معاون شبكه بهداشت و درمان بروجرد گفته است اگر چه موارد جدید ابتلا به كرونا در این شهر به شكل قابل ملاحظه‌ای كاهش یافته اما نگرانی از شب یلدا جدی است: «میزان موارد بستری بیماران كرونایی در بروجرد به نسبت یك ماه پیش حدود ۴۰ درصد كاهش یافته است. با این وجود وضعیت بروجرد همچنان شكننده و ناپایدار است و تجربه روزهای كرونا نشان می‌دهد هر گاه به دلیلی مانند افزایش سفر، دورهمی، عروسی و عزا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی كاهش یافته میزان ابتلا و مرگ‌های كرونایی هم بیشتر شده است. بنابه نظر ستاد مبارزه با كرونا ۵۱ درصد موارد ابتلا در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه بوده و رعایت پروتكل‌ها در این دورهمی‌ها اساسا جدی گرفته نمی‌شود.»


خواهش می‌كنم  ما را  درك كنید

مهرداد بابایی، سخنگوی ستاد كرونای دانشگاه علوم پزشكی البرز می‌گوید این یلدا دیگر آن یلدایی نیست كه بتوان با الگوی سال‌های قبل آن را جشن گرفت: «اگر الگوی استقبال از اولین شبِ زمستان به روال سنوات قبل باشد، شاهد موج شدید شیوع كرونا خواهیم بود و متاسفانه برای بسیاری از افراد خانواده به ویژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها آخرین شب یلدا رقم می‌خورد.» البرز هم در روزهای گذشته امیدوارانه به انتظار شیب نزولی مرگ و ابتلا نشسته است و البته این امیدواری در البرز هم شكننده است.

بابایی به ایلنا گفته است: «با توجه به جهش‌های بیماری كووید ۱۹، ویروس به شكل انفرادی و فرد به فرد، منتقل می‌شود به خصوص در جمع اقوام و خانواده‌ها و در محیط‌های دربسته و بدون تهویه منازل، انتقال كرونا خیلی سریع خواهد بود. چنانچه یكی از اقوام ناقل باشد، استفاده از ماسك بعد از حدود یك ساعت، بی‌تاثیر است و ویروس به راحتی منتقل می‌شود و متاسفانه ممكن است برای بسیاری از افراد خانواده به ویژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها آخرین شب یلدا رقم بخورد لذا باید هوشیار بود كه شرایط بروز بیماری را برای خود و خانواده فراهم نكنیم.»

 پرستار كرمانشاهی روبروی دوربین ایستاد و شب یلدا را به همكارانش در تمام بیمارستان‌ها و مراكز بهداشتی تبریك گفت، بعد خطابش به مردم بود. از آنها خواست كه در این شب دور هم جمع نشوند: «خواهش می‌كنم فشار را از روی پرسنل و كادر درمان ‌بردارید. ما را درك كنید. اكثر همكاران ما خودشان مبتلا شده‌اند یا خانواده‌های‌شان از طریق پرسنل درگیر شده‌اند.

خواهش می‌كنم این را درك كنید. سعی كنید شب یلدای امسال را استثنائا جوری با تلفن و از راه دور برگزار كنید كه بتوانیم سال دیگر شب یلدا دور هم باشیم.»  در همین روزهایی كه آمار آرام آرام كمی آرام می‌گیرد، رسیدن شب یلدا دارد كادر درمان را به هراس روزهای دوباره اوج‌گیری می‌اندازد. روزها است كه هشدارها آغاز شده. چون با اینكه آمار رو به كاهش گذاشته، همچنان روزانه بیش از 200 نفر از شهروندان این كشور جان خود را با كرونا از دست می‌دهند و هنوز هم جمع‌های خانوادگی یكی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به بیماری است.

سه روز قبل پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری به ایسنا گفت: ‌«همچنان درصد بالایی از مبتلایان به دنبال برگزاری دورهمی‌های كوچك خانگی مبتلا می‌شوند، بنابراین توصیه اكید پرهیز از برگزاری دورهمی‌های خانگی و خانوادگی است، چرا كه بیماری همچنان به صورت فعال در جامعه وجود دارد و به خصوص در مراسم‌هایی همچون شب یلدا كه سالمندان نیز حضور دارند، خطر دوچندان می‌شود؛ چراكه همچنان درصد مرگ و میر ناشی از كرونا در سالمندان بالاست و توصیه می‌شود كه این برنامه‌ها و سنت‌ها امسال به صورت مجازی برگزار شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha