روغن نارگیل اغلب به عنوان جایگزینی سالم برای کره یا روغن های دیگر مورد استفاده در پخت و پز تصور می شود. با این حال ، متخصصان تغذیه می گویند بهتر است مصرف روغن نارگیل محدود شود.

روغن نارگیل خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد

سلامت نیوز:  روغن نارگیل اغلب به عنوان جایگزینی سالم برای کره یا روغن های دیگر مورد استفاده در پخت و پز تصور می شود. با این حال ، متخصصان تغذیه می گویند بهتر است مصرف روغن نارگیل محدود شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، روغن نارگیل حاوی حدود ۹۰ درصد چربی اشباع است که بسیار بیشتر از ۶۴ درصد چربی اشباع موجود در کره است.

خوردن بیش از حد چربی اشباع می تواند سطح کلسترول را افزایش دهد، که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را افزایش می دهد. همچنین شناخته شده است که روغن نارگیل بیش از سایر روغنهای گیاهی مانند روغن زیتون یا کنجد باعث افزایش سطح کلسترول می شود.

چربی های اشباع در دمای اتاق جامد هستند و با ذوب شدن مایع می شوند. روغن نارگیل نیز غذایی پر کالری است ، به این معنی که اگر آن را به میزان متوسط مصرف نکنید می تواند باعث افزایش وزن شود. چربی ها حاوی ۹ کالری در گرم هستند که بسیار بالاتر از نسبت موجود در کربوهیدرات ها یا پروتئین است که هر دو حاوی چهار کالری در هر گرم هستند.

علیرغم محتوای بالای چربی اشباع ، چند دلیل وجود دارد که مردم فکر می کنند روغن نارگیل یک چربی سالم است.

دلیل اصلی آن روغن نارگیل حاوی تری گلیسیرید با زنجیره متوسط (MCTs) است، نوعی چربی موجود در روغن نارگیل. MCT ها دارای ترکیب شیمیایی متفاوتی نسبت به سایر چربی ها هستند ، به این معنی که بدن شما آنها را به روش دیگری پردازش می کند. MCT ها شش تا ۱۲ اتم کربن دارند که کمتر از ۱۲ تا ۱۸ اتم کربن تری گلیسیرید با زنجیره بلند (LCT) است.

MCT ها نسبت به چربی های دیگر قادر به هضم و جذب سریع تری هستند و بنابراین می توانند به عنوان یک منبع فوری انرژی مورد استفاده قرار گیرند.

از آنجا که به دلیل چگونگی هضم و جذب آنها کمتر در چربی ذخیره می شوند، MCT ها کمتر روی سطح LDL [کلسترول بد] خون تأثیر می گذارند.

با وجود مزایای آن ، روغن نارگیل خریداری شده در فروشگاه فقط حدود ۵۴٪ MCT دارد. علاوه بر این ، ترکیب شیمیایی MCT ها که در تحقیقات استفاده می شود متفاوت از ترکیبات موجود در روغن نارگیل است.

بسیاری از روغن های MCT که در مطالعات بالینی مورد استفاده قرار می گیرند دارای هشت یا ۱۰ زنجیره کربن هستند ، در حالی که روغن های موجود در روغن نارگیل به طور معمول دارای ۱۲ ماده هستند. این ترکیب باعث می شود روغن نارگیل که ما در پخت و پز استفاده می کنیم با آنچه در روغن MCT استفاده می شود کاملاً متفاوت باشد.

گرچه روغن نارگیل دارای برخی MCT ها است، اما به اندازه کافی برای استفاده از فواید سلامتی آنها و غلبه بر عواقب منفی مرتبط با محتوای بالای چربی اشباع شده کافی نیست.

روغن نارگیل به شما کمک می کند تا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

اگرچه روغن نارگیل ممکن است آن طور که اکثر مردم فکر می کنند برای یک ماده غذایی سالم نباشد ، اما برخی از مزایای سلامتی را هم دارد، یعنی توانایی در سیر نگه داشتن شخص برای مدت طولانی ، که می تواند به کاهش وزن کمک کند.

چربی ها بیشتر از اکثر غذاها دارای کالری هستند ، بنابراین خوردن آنها در طول وعده ها در مقایسه با خوردن یک وعده غذایی سنگین با کربوهیدرات می تواند به شما کمک کند که سیر بمانید. افزایش مصرف MCT ممکن است به شما در کاهش گرسنگی کمک کند.

منبع: www.msn.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha