مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت بیش از ۲۰۰ هزار پرستار در بخش‌های كرونای بیمارستان‌ها و مراكز درمانی گفت: طی این مدت بیش از ۴۵هزار پرستار به كرونا مبتلا شده‌اند و به استعلاجی رفته‌اند و در حال حاضر به كار برگشته‌اند.

۳۰۰ روز جان‌فشانی پرستاران در روزگاركرونا

سلامت نیوز:مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت بیش از ۲۰۰ هزار پرستار در بخش‌های كرونای بیمارستان‌ها و مراكز درمانی گفت: طی این مدت بیش از ۴۵هزار پرستار به كرونا مبتلا شده‌اند و به استعلاجی رفته‌اند و در حال حاضر به كار برگشته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،دكتر مریم حضرتی در نشست ویدیوكنفرانسی با خبرنگاران در آستانه روز پرستار گفت: حدود ۳۰۰ روز است كه كادر درمان و بهداشت زیر فشار مضاعفی به مردم ارایه خدمت می‌كنند كه جای سپاسگزاری از آنها دارد. بسیاری از افراد از گروه‌های پزشكی و پرستاری به معنای واقعی كلمه جان‌فشانی كرده و جان‌شان را در طبق اخلاص گذاشتند.

پرستاران عهده‌دار مراقبت از كسانی بودند كه شاید خانواده‌های آنها هم ترس داشتند كه از این بیماران مراقبت كنند. از همه پرستاران تشكر می‌كنیم. او در پاسخ به سوالی درباره قراردادهای ۸۹روزه پرستاران گفت: ما از ابتدای شیوع بیماری كووید‌۱۹ و از آنجایی كه در موج اول تعداد اشغال تخت بسیار بالا رفت، دانشگاه‌ها نسبت به گرفتن پرستاران ۸۹ روزه اقدام كردند.

البته در بسیاری از بیمارستان‌ها این مشكل را مدیریت كردند و پرستاران ۸۹ روزه به صورت خرید خدمت یا به صورت طرحی یا تمدید طرح به كار گرفته شدند. طبق آخرین اطلاعات تعداد كمی از افراد هستند كه در حال حاضر به صورت ۸۹ روزه در دانشگاه‌ها فعالیت می‌كنند، به طوری كه حدود 2 هزار پرستار ۸۹ روزه در سراسر كشور داریم كه گروه‌های مختلف پرستاری را شامل می‌شوند و ۱۰۶۹ نفرشان پرستار و بقیه در حوزه‌های دیگر مشغولند كه امیدواریم اگر دانشگاه‌ها از این افراد رضایت دارند نسبت به خرید خدمت یا به هر صورت دیگر اقدام كنند تا دیگر واژه‌ای به نام پرستار ۸۹ روزه نداشته باشیم.

ماجرای حضور نیروهای جهادی در بیمارستان‌ها

براساس گزارشی كه ایسنا منتشر كرده، حضرتی در پاسخ به سوالی درباره حضور نیروهای جهادی به جای پرستاران در برخی مراكز درمانی و مراقبتی گفت: در مراكز بیمارستانی معمولا كمك پرستاران به كار‌گیری می‌شوند، اما در برخی مراكز برخی افراد آموزش‌دیده جهادی، برای اقدامات ابتدایی و اولیه مانند كمك به نقل و انتقال بیمار یا غذا خوردن بیمار فعالیت می‌كنند.

البته در طرحی كه بسیار هوشمندانه در حال اجراست كه طرح شهید سلیمانی برای مقابله با كرونا و كاهش مرگ و میرهای ناشی از آن است، یك بسیج ملی وجود دارد و از تمام گروه‌های درمانی، بهداشتی، هلال احمر، بسیج و... در این طرح شركت دارند و از افراد آموزش‌دیده كمك می‌گیرند اما به هیچ‌وجه مجاز نیست كه كارهای تخصصی پرستاری به افراد غیرپرستار داده شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره آمار پرستاران مبتلا به كرونا و تعداد شهدای سلامت در این حوزه، اظهار كرد: طی این مدت بیش از ۴۵ هزار پرستار به كرونا مبتلا شده‌اند و به استعلاجی رفته‌اند و در حال حاضر به كار برگشتند. اكنون ۴۰ پرستار در قرنطینه هستند و ۲۱ نفر پرستار مرخصی استعلاجی دارند. در این دوره ۲۰۰ هزار پرستار پای كار بودند و شاید 3 الی 4 نفر ترك خدمت كردند. آمار شهدای مدافع سلامت را به دستور وزیر بهداشت كمیته‌ای تشكیل شد و این كمیته زیر‌نظر معاونت توسعه فعالیت می‌كند كه آنها باید آمار را ارایه دهند.

كمبود نیرو؛ معضل جدی جامعه پرستاری

او درباره وضعیت استخدام پرستاران نیز گفت: مهم‌ترین معضل جامعه پرستاری، امروز كمبود نیرو است و مشكلات زیادی در این زمینه داریم. اگر برخی قوانین را نمی‌توانیم درست اجرا كنیم، به دلیل كمبود نیرو است. اگر قانون ارتقای بهره‌وری را نمی‌توانیم به‌ طور صحیح اجرا كنیم، به دلیل كمبود نیرو است، اما خوشبختانه در سال ۹۸ تا ۹۹ حدود ۱۰ هزار نیرو جذب كرده‌ایم و با تلاش مستمر و پیگیری‌های وزارت بهداشت و نظام پرستاری موجب شد بتوانیم ۱۰ هزار نیرو جذب كنیم كه البته این میزان نمی‌تواند كمبود ما را جبران كند.

بر همین اساس مجوز استخدام ۳۰ هزار نیرو گرفته شد و توسط معاونت توسعه روند جذب صورت می‌گیرد كه داریم تلاش می‌كنیم درصد بالایی از این نیروها به پرستاری اختصاص یابد.او درباره استفاده از پرستاران باردار در بخش‌های كووید‌۱۹ گفت: از همان زمان كه كووید‌ ۱۹ شیوع پیدا كرد، ابلاغ كردیم كه پرستاران پر‌ریسك كه باردارند، بیماری زمینه‌ای دارند یا داروی سركوب‌كننده سیستم ایمنی مصرف می‌كنند، از بیمارستان‌های ریفرال و كووید به كار نگیرند تا خطری برای‌شان نداشته باشد كه این اتفاق هم افتاد و این افراد در بخش‌ها و بیمارستان‌های غیركووید۱۹ فعالیت كنند.

سرانجام تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

حضرتی درباره تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت:آن بخشی كه به معاونت پرستاری مربوط است، مانند تعیین بسته‌های خدماتی و... ما انجام داده‌ایم. سایر بخش‌ها مربوط به شورای عالی بیمه، سازمان برنامه و بودجه و... است. البته جلسات بسیار زیادی در این زمینه برگزار شده است كه برخی بخش‌های آن را براساس تعرفه‌گذاری مطرح می‌كنیم. او درباره كار افراد بدون تخصص در حیطه پرستاری در برخی بیمارستان‌های خصوصی، گفت: اگر در مراكز درمانی به جای پرستار، گروه‌های غیرپرستار به كار می‌گیرند، تخلف است.حتما این تخلفات را به ما گزارش دهید تا پیگیری كنیم.

ابلاغ پرداخت فوق‌العاده ویژه كرونا به پرستاران

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره پرداخت فوق‌العاده ویژه پرستاران، ادامه داد: ما باید دغدغه معیشت پرستاران را داشته باشیم كه به همت معاونت توسعه پرداخت فوق‌العاده ویژه كرونا به دانشگاه‌ها اعلام شده و دانشگاه‌ها باید فوق‌العاده ویژه را پرداخت كنند. حضرتی درباره كاهش كارانه پرستاران، اظهار كرد:

یكی از اقدامات برای اصلاح نظام پرداخت این بود كه در اسفند ۱۳۹۸، با امضای معاون درمان، توسعه و پرستاری مقرر شد تا كارانه از اضافه كاری جدا شود كه این كار در عمده دانشگاه‌ها انجام شده است. از طرفی در بیمارستان‌ها عمل‌های جراحی كم شده و درآمد اختصاصی بیمارستان و به دنبال آن كارانه‌ها كاهش یافته است، به همین دلیل فوق‌العاده ویژه تحقق پیدا كرده است كه امیدواریم سریع‌تر در همه دانشگاه‌ها انجام شود.او درباره اخذ هزینه درمان از پرستاران مبتلا به كرونا، گفت:

در حال حاضر از مردم عادی هم برای كرونا پول دریافت نمی‌كنند، چه برسد به پرستاران. اگر مورد خاصی بود به ما اعلام كنید تا پیگیری كنیم. ما ابلاغ كردیم كه از پرستاران «های ریسك» در بخش‌های كرونا استفاده نشود.به هر حال ممكن است هر جایی تخلف انجام شود كه اگر به ما منعكس شود، پیگیری می‌كنیم.

سهم پرستاران از استخدام‌های جدید

معاون پرستاری وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: پرستاران ۳۰۰ روز است كه در جبهه مقابله با كرونا مبارزه می‌كنند. در حال حاضر ۱۴۴ هزار پرستار در دانشگاه‌های علوم پزشكی و حدود ۶۰ هزار پرستار در بخش خصوصی، تامین اجتماعی، دادگستری، نیروهای مسلح و... داریم. ۶۵درصد نیروهای نظام سلامت را پرستاران تشكیل می‌دهند.

در زمینه استخدام پرستاران، امیدواریم حداقل بیش از ۵۰ درصد ۳۰ هزار نفری را كه مجوز استخدام داریم، به عنوان پرستار جذب كنیم.حضرتی درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای بهبود خدمات پرستاری در دوران كرونا با توجه به اهمیت مراقبت در این بیماری، گفت: در جریان كووید‌۱۹ نشان داده شد كه پرستاران نقش پر‌رنگی در نظام سلامت دارند و نشان داده شد كه در پرستاری، مراقبت از بیماران بسیار حائز اهمیت است. برای ماندگاری پرستاران، تشویق و حمایت و ایجاد انگیزه در پرستاران اقداماتی انجام شد.

در بهمن ماه ۱۳۹۸، ابلاغیه‌ای از سوی معاونت توسعه مبنی بر افزایش حقوق ۵۰‌درصدی برای كلیه كاركنان نظام سلامت ابلاغ شد. همچنین حقوق نیروهای قراردادی و كار معین و تبصره سه، ۴۰‌درصد افزایش پیدا كرد و برای جذب نیروهای شركتی پس از جلسات با نماینده‌های پرستاران و معاونت توسعه، ابلاغیه خرید خدمت آنها در بیمارستان‌ها و مراكز درمانی صادر شد كه منجر به ساماندهی پرستاران شركتی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha