چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 30472

بسیاری از خانم‌ها از داشتن موی زاید روی صورت یا بدن خود رنج می‌برند. این ناراحتی نسبتا شایع در اغلب موارد ظاهر خانم‌‌ها را برایشان آزاردهنده و ناخوشایند می‌كند و حتی تاثیر منفی در روحیه آنها می‌گذارد.

سلامت نیوز : بسیاری از خانم‌ها از داشتن موی زاید روی صورت یا بدن خود رنج می‌برند. این ناراحتی نسبتا شایع در اغلب موارد ظاهر خانم‌‌ها را برایشان آزاردهنده و ناخوشایند می‌كند و حتی تاثیر منفی در روحیه آنها می‌گذارد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق همه كسانی كه چنین مشكلی دارند در پی روش‌هایی هستند كه از شر این موها خلاص شوند اما قبل از هر چیز باید بدانید كه این موهای زاید اگر به صورت ریشه‌ای و اساسی درمان نشوند به حالت اولیه خود برمی‌گردند. در مطلب زیر دكتر علی ربانی، متخصص غدد به ما اطلاعات كاملی در این باره می‌دهد.

موی زاید چیست؟
در ابتدا باید به این نكته اشاره كنم كه به هر مویی در بدن، موی زاید نمی‌گویند. بعضی از افراد به طور طبیعی بدن‌شان پرمو است و این مساله به صورت ژنتیكی در آنها دیده می‌شود. به طور كلی رشد موی بیش از حد در خانم‌ها مطلوب و خوشایند نیست و برای آنها مشكل‌ساز می‌شود. موی زاید به موهای ضخیم و تیره‌ای می‌گویند كه در خط میانی بدن مثل صورت، چانه، گلو، سینه و دور ناف دیده می‌شوند. در واقع موهای زاید با موهای سراسر بدن فرق می‌كند و رشد بیش از حد آنها موجب مشكل و ناراحتی در خانم‌ها می‌شود.

دلیل به‌وجود آمدن موهای زاید چیست؟
هیرسوتیسم نام اصلی و مشكل رشد موهای زاید در بدن خانم‌هاست. این ناراحتی معمولا سال‌های بعد از دوران بلوغ در خانم‌ها آشكار می‌شود. به طور كلی دو دلیل اصلی برای به‌وجودآمدن هیرسوتیسم وجود دارد. هورمون‌های مردانه در زنان از تخمدان و غدد فوق‌كلیوی ترشح می‌شوند. زمانی كه ترشح این هورمون‌های مردانه در بدن زنان افزایش می‌یابد باعث رشد غیرطبیعی موهای ضخیم و تیره در نواحی مختلف بدن خانم‌ها می‌شود. معمولا زنانی كه كیست‌های متعدد در تخمدان خود دارند با این ناراحتی مواجه می‌شوند. دلیل دیگر، این است كه گیرنده‌های موی بعضی از خانم به مختصر هورمون مردانه‌ای كه در بدن آنها ترشح می‌شود واكنش نشان می‌دهد. آسیب تخمدان و بیماری غدد داخلی می‌تواند موجب هیرسوتیسم در خانم‌ها شود. بنابراین افزایش بیش از حد سطح هورمون‌های مردانه و حساسیت به آنها باعث ازدیاد موهای زاید در بدن می‌شود. همچنین در مواردی به‌هم‌ریختگی هورمون‌ها در بدن خانم‌ها باعث رشد بیش از حد مویی كه وابسته به آندروژن یا هورمون‌های مردانه است. می‌شود.

علایم ناراحتی هیرسوتیسم در خانم‌ها چیست؟
اگر در بدن یا صورت خود با افزایش ناگهانی و غیرطبیعی مو روبه‌رو شدید، بدانید كه این یكی از علایم هیرسوتیسم است، بنابراین به پزشك مراجعه كنید و در پی برطرف‌كردن آن باشید. ریزش مو در ناحیه دو طرف پیشانی نیز یكی دیگر از علایم ناراحتی موهای زاید در خانم‌هاست.

آیا هیرسوتیسم در دوران بارداری خانم‌ها تاثیر می‌گذارد؟
بعضی از خانم‌ها هستند كه قبل بارداری دچار هیرسوتیسم می‌شوند اما بعد از زایمان اثرات این ناراحتی به كلی برطرف می‌شود. در مورد خانم‌هایی كه در دوران بارداری با رشد موهای زاید در بدن روبه‌رو می‌شوند باید بگوییم كه این موها نیز پس از زایمان از بین می‌روند.

راه‌های درمان این‌گونه موهای زاید چیست؟
درمورد هیرسوتیسم خفیف به راحتی با استفاده از روش‌های موضعی می‌توان با آن مدارا كرد ولی اگر این ناراحتی در حال افزایش باشد باید حتما آزمایش‌هایی در بیمار انجام و علت اصلی بیماری بررسی شود. مناسب‌ترین روش، استفاده از داروهای ضدآندروژن (ضد هورمون‌های مردانه) است كه باعث خنثی‌شدن آندروژن و جلوگیری از ترشح هورمون‌های مردانه می‌شود و تاثیرات این هورمون‌ها را تا حد زیادی كاهش می‌دهد. لیزر، تراشیدن مو، استفاده از موم و الكترولیز روش‌های موضعی‌ای هستند كه می‌توان برای از بین‌بردن موهای زاید به كار برد. البته كارهای موضعی درمان قطعی را تضمین نمی‌كند به دلیل اینكه چنین روش‌هایی علت ناراحتی را از بین نمی‌برد و درحقیقت تنها در موضع خاصی موهای زاید را دفع می‌كند. وقتی یك بیماری سیستماتیك در بدن رخ می‌دهد و كار بدن را به هم می‌زند باید حتما به صورت ریشه‌ای آن را درمان كرد. در بعضی از خانم‌ها بهترین كار باردارشدن آنهاست و بعد از بارداری نیز استفاده از قرص‌های جلوگیری‌كننده از بارداری، كورتون‌ها و هورمون‌ها كه نمی‌گذارند هورمون‌های مردانه به گیرنده‌ها برسند به بیماران پیشنهاد می‌شود. البته برحسب مكانیسم داروها، اثرات آن كم و زیاد می‌شود و بر حسب نوع علت ناراحتی نیز درمان‌های متفاوتی وجود دارد. روش‌هایی مثل لیزر موهای زاید تنها در ناحیه خاص بدن، موها را تخریب می‌كند و امكان رشد موی زاید در آن ناحیه را از بین می‌برد. همان‌طور كه گفتیم استفاده از داروها مناسب‌ترین روش پیشنهادی برای برطرف‌كردن و جلوگیری از موهای زاید است و تاثیر هورمون‌های مردانه را كاهش می‌دهد. البته چند ماهی طول می‌كشد تا این دارو در بدن خانم‌ها تاثیر بگذارد. بنابراین باید در مصرف این داروها دقت لازم را به كار ببرید و به طور مرتب برای مدتی از آنها استفاده كنید تا اثر خود را نشان دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha