یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 304828

با شدت گرفتن شیوع ویروس كووید-19، خانه‌نشینی‌ها بیشتر شده و كاهش تحرك و قرار گرفتن افراد در وضعیت‌های آسیب‌زا به مدت طولانی، به یكی از دغدغه‌های پزشكان و متولیان سلامت تبدیل شده است.

معضل كمردرد در قرنطینه

سلامت نیوز: با شدت گرفتن شیوع ویروس كووید-19، خانه‌نشینی‌ها بیشتر شده و كاهش تحرك و قرار گرفتن افراد در وضعیت‌های آسیب‌زا به مدت طولانی، به یكی از دغدغه‌های پزشكان و متولیان سلامت تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،با خانه‌نشینی مردم، روی آوردن بیشتر آنها به استفاده از گوشی‌های هوشمند و تماشای تلویزیون به عنوان جایگزین اصلی فعالیت‌های شغلی، ورزشی و تفریحی روزانه، ضمن كاهش چشمگیر تحرك عمومی و فعالیت كلی عضلات بدن، باعث قرارگیری ستون فقرات و مفاصل در وضعیت‌هایی می‌شود که ادامه‌دار بودن آن، می‌تواند آسیب‌زا باشد.

این آسیب‌ها تا حدی افراد را مجبور می‌كند كه در شرایط خطرناك شیوع بیماری به مراكز درمانی مراجعه كنند و تلاش در جهت قطع زنجیره انتقال ویروس ناكام و بی‌نتیجه می‌ماند. نشستن روی مبل و كاناپه‌های كوتاه كه فرد هنگام نشستن روی آن لم می‌دهد یا در آن فرو می‌رود، خصوصا به مدت طولانی یعنی بیش از 30 دقیقه، كشیدگی عضلات پشتی ستون فقرات كمری و بالاتر را درپی داشته و باعث از بین رفتن قوس طبیعی كمر می‌شود.

ضمن این‌كه در این وضعیت وزن تنه به صورت مداوم روی این مهره‌های كمر كه به جلو خمیده شده‌اند وارد می‌شود و منجر به بیرون‌زدگی دیسك‌های بین‌مهره‌ای و درد و اسپاسم عضلات اطراف ستون فقرات خواهد شد.در این شرایط معمولا تكان‌خوردن سخت می‌شود و بیمار می‌گوید عضلاتم گرفته و هرگونه جابه‌جایی با یك درد خنجری همراه خواهد بود.

در این مواقع اولین اقدام بستن كمربند طبی و استراحت 48 تا 72 ساعت به صورت خوابیده خواهد بود تا از تنش عضلات كاسته شود. مالیدن پمادها و ژل‌های ضدالتهاب، استفاده از یخ به صورت ماساژ پنج دقیقه‌ای یا قرار دادن آن با یك تكه پارچه برای جلوگیری از سوختگی به مدت ده دقیقه، از اقدامات اولیه در این شرایط است. بهتر است استفاده از یخ به‌صورت ذكر‌شده هر چهار ساعت تكرار شود.

استراحت در حالت خوابیده باید روی تخت یا زمین با دو عدد لحاف دولایه شده به‌عنوان زیرانداز صورت گیرد و به هیچ وجه نباید استراحت به صورت خوابیده روی مبل و كاناپه ادامه پیدا كند. برقرای ارتباط با فیزیوتراپیست از طریق شبكه‌های اجتماعی و ارتباط تصویری برای یادگیری ورزش‌های فیزیوتراپی و نكاتی كه باید رعایت شود، می‌تواند از راهكارهای مهم در این دوره باشد.

داروهای ضددرد، التهاب و اسپاسم هم در صورتی كه علائم شدید باشد، باید با مشورت پزشك استفاده شود. برگشت تدریجی به فعالیت‌های روزمره و شخصی بعد از حداكثر سه روز استراحت مطلق، باید در دستور كار قرار گیرد و استراحت مطلق نباید طولانی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha