واکسن کووید-۱۹ در افرادی که دارای مقادیر زیادی از ترکیبات پرفلورین (PFAS) در خون هستند، تاثیر کمتری دارد.

واکسن کووید-۱۹ در افراد آلوده به مواد شیمیایی تاثیر کمتری دارد

سلامت نیوز:واکسن کووید-۱۹ در افرادی که دارای مقادیر زیادی از ترکیبات پرفلورین (PFAS) در خون هستند، تاثیر کمتری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، لیندا بیرنبام، سم شناس و مدیر سابق انستیتوی ملی علوم بهداشت محیط ایالات‌متحده گفت: مشخص شده است که میزان بالای قرار گرفتن در معرض PFAS با بسیاری از عوارض جانبی سلامتی از جمله اختلالات سیستم ایمنی بدن مرتبط است. این بدان معناست که افرادی که سطح بالایی از PFAS در خون دارند پاسخ ضعیف‌تری به واکسن کووید-۱۹ داشته و آنتی بادی‌های کمتری در برابر واکسن ایجاد می‌کنند.

به گزارش نیوز،بیرنبام گفت: «اینگونه نیست که شما پاسخی دریافت نخواهید کرد، اما ممکن است میزان حفاظت شما در برابر ویروس کم باشد.»

دانشمندان تاکید کردند که در حال حاضر افراد باید دو دوز واکسن دریافت کنند، بعد از این دوز، افراد می‌توانند برای تعیین سطح آنتی‌بادی آزمایش شوند. بیرنبام افزود: اگر این سطح پایین باشد، تقویت کننده سوم نیز لازم است.

بیش از ۵۰۰۰ نوع PFAS وجود دارد که همه آن‌ها توسط صنعت تولید می‌شوند. این ترکیبات که به عنوان «مواد شیمیایی پایدار» شناخته می‌شوند (زیرا در محیط تجزیه نمی شوند) در سراسر جهان در آب آشامیدنی، آب‌های سطحی و خون انسان یافت می‌شوند. منابع بی‌شماری ازجمله بسته‌بندی فست‌فود، محصولات مراقبت شخصی، مواد آرایشی، فرش، پارچه‌های ضد آب، کف اطفاء حریق و موارد دیگر حاوی این مواد است.

علاوه بر اختلالات ایمنی، PFAS با نرخ بالاتر بیماری تیروئید، سرطان، چاقی، دیابت نوع دو و همچنین آسیب به مغز و اختلالات تولید مثل مرتبط هستند.

تاکنون نتایج تحقیقات مشخص کرده است، افرادی که سطح خون PFAS بالای ۲۲.۵ قطعه در هر میلیارد دارند، مشکلات سلامتی بیشتری نسبت به افرادی که کمتر در معرض این مواد قرار دارند، از جمله پاسخ ایمنی را تجربه خواهند کرد.

جیمی دوویت، سم شناس و دانشیار دانشگاه کارولینای شرقی که تحقیقات گسترده در مورد این ترکیبات و سلامت انسان انجام داده است، گفت: «این بدان معنا نیست که همه آن‌ها بیمار خواهند شد، اما آنان بیشتر در معرض خطر قرار دارند.»

سطح متوسط ‌این مواد در خون در جمعیت ایالات متحده پنج قسمت در میلیارد است. با این حال، ساکنان برخی مناطق، میزان بالاتر از حد متوسط ‌ملی در خون دارند.

مطالعه‌ای در مورد مبتلایان به کووید-۱۹ در دانمارک نشان داد، افرادی که سطح بالاتری از نوعی ترکیب پرفلورین (PFBA) در خون خود دارند، واکنش ویروسی شدیدتر و همچنین میزان مرگ‌ومیر بالاتری را تجربه می‌کنند.

دیویت گفت: «این خطر واقعی است؛ ما می‌خواهیم مردم واکسینه شوند و برای سیستم ایمنی بدن خود ابزاری اضافی برای مبارزه فراهم کنند.»

در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ، مدیریت EPA هرگونه مقررات معنی‌دار درباره این ترکیبات را به تاخیر انداخته است. اما ملانی بنش، وکیل قانونگذاری در کارگروه محیط زیست گفت که دولت بایدن PFAS را در طرح عدالت محیطی خود گنجانده است.

این طرح شامل تنظیم PFAS طبق قانون Superfund است که ترکیبات را به عنوان مواد خطرناک برچسب گذاری می‌کند. این امر مستلزم این است که صنعت انتشار مواد شیمیایی را گزارش کند و به سازمان حفاظت محیط زیست اجازه دهد از متخلفان شکایت کرده و آن‌ها را مسئول پاکسازی کنند.

دولت بایدن همچنین گفته است که استاندارد قابل اجرای قانونی برای PFAS در آب آشامیدنی تعیین می‌کند. در حال حاضر، سازمان حفاظت محیط زیست فقط یک توصیه مشاوره بهداشتی برای ۷۰ قسمت در تریلیون آب آشامیدنی تعیین کرده است، سطحی که چندین ایالت، مانند نیوهمپشایر، آن را نپذیرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha