دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 304889

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، با تاکید بر اینکه مبنای کار این معاونت بر اساس پژوهش شکل گرفته است، گفت: بر مبنای تصورات خود برنامه‌ها را به پیش می‌بریم درحالی که واقعیت جامعه چیز دیگری است از این رو مبنای کار این معاونت در تمامی زمینه‌ها پژوهش محور بوده است‌.

کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی زنان

سلامت نیوز:معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، با تاکید بر اینکه مبنای کار این معاونت بر اساس پژوهش شکل گرفته است، گفت: بر مبنای تصورات خود برنامه‌ها را به پیش می‌بریم درحالی که واقعیت جامعه چیز دیگری است از این رو مبنای کار این معاونت در تمامی زمینه‌ها پژوهش محور بوده است‌.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در نشست " ارائه طرح ملی تدوین برنامه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی زنان" با تاکید بر اینکه نگاه ما نگاه عدالت محور و قرآنی به موضوع آسیب‌های زنان است، اظهار کرد: این طرح بر اساس اسناد بالادستی انجام شده است و سعی کرده‌ایم در آن به طور خاص از زاویه دید جنسیت به مساله آسیب‌های اجتماعی نگاه کنیم چراکه طبعا تفاوت هایی میان زنان و مردان وجود دارد که باید این تفاوت‌ها در سیاست‌گذاری‌ها لحاظ شود.


وی ادامه داد: این برنامه و طرح ملی در این معاونت تهیه شده است و نظرات دستگاه‌ها نیز در این باره گرفته‌ایم. طرح ارزشمندی است که یقینا در کنار طرح‌های اجرا شده و یا در حال اجرا معاونت قرار می‌گیرد و برنامه مجزایی نیست. همچنین در حال حاضر در هر استانی برنامه ارتقای وضعیت زنان و خانواده ر دارا هستیم که یکی از فصل‌های آن به آسیب های زنان و خانواده می‌پردازد.


به گفته ابتکار این معاونت در تمام فعالیت‌ها تکالیف قانونی خود نظیر اطلس وضعیت زنان در کشور، شاخص‌های عدالت جنسیتی و سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده مطالعات و پژوهش‌های گستره‌ای انجام داده است و همواره تاکید آن در فعالیت‌ها بر مبنای پژوهش بوده است.

وی همچنین این را هم گفت که تا آخر سال جاری گزارش عملکرد یک ساله سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده با تاکید بر موضوع آسیب‌های اجتماعی زنان و خانواده ارائه خواهد شد.


معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری با اشاره به طرح تدوین برنامه کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: این برنامه باید با سندهای ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان ها تلفیق و در سطح استان‌ها ارایه شود، سپس در صورت نیاز با انجام بازنگری و روزآمد سازی آن  بازنگری به طور خاص به موضوع اسیب‌های اجتماعی بپردازد.


وی معتقد است که تا فرورین ۱۴۰۰ باید بازنگری متناسب با این طرح بر روی اسناد استانی انجام شود تا که پشتوانه خوبی در جهت سازوکار استانی ایجاد کند و آسیب‌های اجتماعی زنان و خانواده به حداقل برسد.


ابتکار با بیان اینکه وقتی برای کاهش آسیب های زنان و خانواده تلاش می کنیم در واقع جامعه هدف تنها زنان نیستند بلکه کل آحاد جامعه هدف قرار می‌گیرند، افزود: نگاه این معاونت رفتن به سراغ اسیب‌های اجتماعی نیست چراکه این نگاه درمان موقتی را ایجاد می‌کند در حالی که تمام تلاش ما در برنامه ‌های استانی این است که جامعه را در برابر آسیب‌های اجتماعی توانمند کنیم که این را از مسیر توانمندسازی خانواده و با تاکید بر اجرایی سازی آیات شریف قرآن آغاز می‌کنیم.


به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ابتدا باید مهارت‌های ارتباطی درون خانواده تقویت شود تا این خانواده بتواند در برابر آسیب‌های اجتماعی مقاوم شود، از این رو این معاونت مطالعات انجام شده در طرح کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی زنان را به مرحله اجرایی با تلفیق برنامه‌های موجود خواهد رساند.


وی با اشاره به لزوم تلفیق برنامه‌های موجود در طرح مزبور با سایر برنامه‌های معاونت، افزود: بسیاری از برنامه های ارائه شده در این طرح نظیر سامانه رصد و پایش شاخص‌های عدالت جنسیتی به گونه‌ای در حال اجرا در معاونت است. همچنین تمام هدف ما این است که بتوانیم چشم اندازی از آینده این طرح و سایر برنامه‌های معاونت ارایه دهیم.


معاون امور زنان رییس جمهور ادامه داد: این طرح زحمات ارزشمندی در حوزه پژوهش محسوب می‌شود، تمام تلاش ما در دولت یازدهم و دوازدهم این بود که کارها را مبتنی بر دانش و پژوهش پیش ببریم و از تحلیل واقع بینانه در کارها استفاده کنیم. تمامی کارها با محوریت پژوهش آغاز و سپس به بسته‌های سیاستی و در نهایت الگو سازی تبدیل شده است.


به گفته ابتکار از جمله موفقیت‌های این معاونت می‌توان به ایجاد الگوهایی نظیر توان افزایی زنان سرپرست خانوار در مناطق حاشیه‌ای با همکاری وزارت کشور و ایجاد الگوی موفق در حوزه مشاغل خانگی با همکاری وزارت کار اشاره کرد. همچنین طرح‌هایی نظیر گفت‌وگوی ملی خانواده و گفتگوی بین نسلی و اجرای طرح تاب آوری اجتماعی در بیش از حدود هزار نقطه در کشور نیز با بررسی مطالعه‌ای قوی آغاز شد؛ بنابراین مبنای تمامی فعالیت های این معاونت پژوهش و بدون جهت گیری و اعمال سلیقه در فعالیت‌ها بوده است.


ابتکار با تاکید بر اینکه تمامی فعالیت‌های این معاونت بدون جانب‌داری خاص و در راستای انعکاس واقعیات جامعه بوده است، تصریح کرد: در راستای برنامه‌های ستادی دستگاه‌های اجرایی، این معاونت همکاری‌هایی را انجام داده است و حدود ۲۰ برنامه ستادی وضعیت زنان و خانواده بر اساس شاخص های عدالت جنسیتی و خانواده تنظیم شده که در آن‌ها وظایف تخصصی هر دستگاه به طور خاص آمده است.


وی در انتها با تبریک هفته پژوهش اظهار کرد: تنها تشکیلاتی می‌تواند در زمینه اجرا موفق عمل کند که مبتنی بر دانایی، دقت و پژوهش محور حرکت کند.


به گزارش ایسنا، سوسن باستانی نیز در نشست " ارائه طرح ملی تدوین برنامه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی زنان" اظهار کرد: این معاونت در سال ۹۸ از برنامه طرح تدوین برنامه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی زنان و در سال ۹۹ از طرح‌های هنجارسازی عفاف و حجاب با شیوه‌های نوین و اینده پژوهی خانواده‌ها حمایت کرده است.


وی ادامه داد: این معاونت در تدوین شاخص‌های عدالت جنسیتی، شاخص‌های خانواده و لوایح پیشنهادی خود از پژوهش‌های بسیاری استفاده کرده است که از جمله بروندادهای عملیاتی آن می‌توان به طرح ملی گفت‌وگوی خانواده، توانمند سازی زنان سرپرست خانوار از طریق تربیت تسهیل‌گران و همکاری با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد اشاره کرد که نتیجه آن به صورت الگوهای کاربردی قابل اجرا است.


باستانی به پایان‌نامه‌های دکترای مورد حمایت این معاونت نیز اشاره کرد و افزود: از جمله این پایان‌نامه‌ها که خاتمه یافته‌اند می‌توان طرح زمینه‌ها و پیامدهای ازدواج کودکان، مطالعه تطبیقی دوره‌های زندگی از دو روش مصاحبه با دختران زیر ۱۸ سال و دخترانی که حدود ۱۰ سال از زندگی آن‌ها می‌گذرد و همچنین ارایه مدل توانمندی زنان نخبه پس از انقلاب اسلامی نام برد.


به گفته وی از جمله اولویت‌های تخصصی این معاونت در حوزه زنان و خانواده تبدیل برنامه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی زنان، واکاوی و ریشه یابی مسائل زنان بر اساس آمارهای اطلس، تولید دانش و سیاست در جهت ارتقا نقش آفرینی زنات در حوزه‌های گوناگون، تدوین شاخص‌های مسئولیت اجتماعی و... از جمله این اولویت‌ها هستند.


باستانی معتقد است که این معاونت در دو محور با دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و با محققین همکاری داشته‌ است، همچنین از پایان‌نامه‌های دوره دکترا نیز حمایت ویژه‌ای شده است.


معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، افزود: از جمله‌ طرح‌هایی که در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ مورد حمایت این معاونت واقع شده است راهکارهای کاهش طلاق در ایران، فراتحلیل آسیب‌ها اجتماعی زنان سرپرست خانوار در ۱۰ سال گذشته و... است که برخی از آن‌ها در سال‌های ۹۷ تا ۹۸ خاتمه یافته واز نتایج آن‌ها در سیاست‌گذاری‌ها استفاده شده است.


به گفته وی از جمله برنامه‌هایی که این معاونت با همکاری محققین و اشخاص حقیقی انجام داده است، گونه شناسی خانواده‌های شهر تهران از نظر اقتصادی، اثربخشی باورهای دینی بر تاب آوری فردی و اجتماعی  زنان و دختران، نظام مسائل اجتماعی همسران و فرزندان شهدا و ایثارگران و... هستند.


وی همچنین این را هم گفت که طرح‌هایی نظیر گفتگوی بین نسلی در جامعه ایران با تاکید بر مسائل زنان و دختران و خانواده و طرح  بررسی وضعیت زنان ایرانی مزدوج با مردان افغان در افغانستان و ایران از جمله طرح‌هایی هستند که به دلیل شرایط ایجاد شده پاندمی کووید ۱۹ با محدودیت‌هایی مواجه بودند.


باستانی افزود: از جمله پژوهش‌های در دست انجام معاونت تحلیل روانشناختی، جامعه شناختی عفاف و حجاب در پژهش‌های داخلی، گفت‌وگوی بین نسلی، خاطرات جنگ در روزگار صلح، هستی شناسی حوزه مطالعات  زنان در ایران و... هستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha