عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفـت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ در حوزه سلامت به شکل استراتژیک بسته نشده است، دیدگاه زیرساختی و اصلاح ساختار بودجه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ سلامت دیده نشده و این آزاردهنده است، بودجه وزارت بهداشت بار مالی ناشی از بیماری کرونا را پوشش نمی‌دهد.

بودجه وزارت بهداشت بار مالی ناشی از بیماری کرونا را پوشش نمی‌دهد

سلامت نیوز: عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفـت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ در حوزه سلامت به شکل استراتژیک بسته نشده است، دیدگاه زیرساختی و اصلاح ساختار بودجه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ سلامت دیده نشده و این آزاردهنده است، بودجه وزارت بهداشت بار مالی ناشی از بیماری کرونا را پوشش نمی‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، فاطمه محمدبیگی در رابطه با بودجه وزارت بهداشت در سال 1400 گفت: سید کامل تقوی نژاد معاون توسعه منابع انسانی وزارت بهداشت مهمان ما در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای بررسی ابعاد مختلف لایحه بودجه 1400 بودند. بودجه وزارت بهداشت در سال آتی 57 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته اما با توجه به افزایش هزینه‌ها، تورم و بار مالی ناشی از بیماری کرونا رشد قابل توجهی نبوده و همه نیازهای ما را پوشش نمی‌دهد.

وی افزود: عمده بودجه وزارت بهداشت صرف حقوق و دستمزدها می‌شود، وزارت بهداشت عقب ماندگی بیشتری در پرداخت حقوق دستمزد و مزایا نسبت به دیگر وزارتخانه داشته و از طرفی جبران زحمات مدافعان سلامت امری ضروری بود، اما نوع تخصیص بودجه برای رعایت عدالت بین کارکنان  بسیار مهم است.  در برخی از حوزه‌ها مانند حوزه عمرانی، لایحه بودجه بسیار ضعیف است؛ به عنوان مثال طبق برنامه ششم بودجه عمرانی وزارت بهداشت باید تا سال آخر برنامه به 22 درصد می‌رسید در حالی که در لایحه بودجه 1400 این رقم  تنها 12 درصد دیده شده است، با توجه به مشاهدات ما در شیوع بیماری کرونا، ضعف و کمبود زیر ساخت های بیمارستانی و درمانی برای ما مشکل آفرین خواهد بود، بنابراین افزایش بودجه در این حوزه امری ضروری محسوب می شود.
 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: سیاست وزارت بهداشت در بودجه 1400 به صورت شفاف دیده نشده است، آن چیزی که در بودجه سال آتی پیش بینی می‌شود، درمان محوری به جای بهداشت محوری است. تقریبا بیش از ۷۰ درصد بودجه به سمت درمان سوق داده شده و حدود 25 درصد حوزه بهداشت و تنها یک درصد هم برای حوزه پژوهش پیش بینی شده است. متاسفانه با وجود بیماری کرونا و نیاز به تولید واکسن و داروهای جدید در این حوزه به نظر می‌رسید بودجه پژوهشی و تحقیقاتی افزایش چشمگیری داشته باشد که در این لایحه مشاهده نمی‌شود.

محمدبیگی گفت: در حالی هزار میلیارد تومان  به خرید واکسن اختصاص می‌دهند، که ما جهش تولید و حمایت از دانشمندان داخلی سلامت را در بودجه نمی‌بینیم، بودجه برخی از سازمان‌ها مانند سازمان انتقال خون، 62 درصد کاهش داشته که مسئولان مربوطه باید در این خصوص پاسخ گو باشند .در حالی‌که پلاسماتراپی یا درمان با پلاسما خون افراد مبتلا به کرونا  یکی از راههای  درمانی کرونا است که بین 5 الی 30 درصد اثر بخشی درمانی دارد اما نه تنها اضافه نشده بلکه کاهش چشمگیری در لایحه بودجه ۱۴۰۰داشته است. در مقابل آن برای داروهای متعدد مانند فاویپیراویر و رمدسیویر و داروهای دیگری  که اثر بخشی بالایی هم ندارند اما در پروتکل درمانی لحاظ شدند، بودجه یک طرفه تنطیم شده است. برای توانمندسازی جهت تولید داروهای ضد کرونا در داخل کشور با توجه به وجود 4 پژوهش برتر در حوزه تحقیقاتی داروهای ضد کرونا  اعتبار ویژه ای در لایحه بودجه 1400 برای حمایت از آنها دیده نمی‌شود. از این رو وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا باید به این موضوع ورود کرده و پاسخگو باشند.

وی اظهار کرد: درحوزه طب سنتی رقم بودجه خاصی در نظر گرفته نشده است، البته ردیف اندکی طبق جدول 9 برای این موضوع دیده شده اما هیچ تناسبی با مطالبات مردم در حوزه طب سنتی و نقش آن در کنترل اپیدمی کرونا نداشته و ندارد. ضمناً ردیف مستقل طب سنتی حذف شده است. باید بودجه ‌ویژه در این زمینه دیده می‌شد زیرا وزیر محترم بهداشت دستور ادغام فرایندهای طب سنتی را در سه حوزه بهداشت، درمان و آموزش در وزارتخانه صادر کرده اند و اجرای آن نیازمند حمایت‌های مالی و اختصاص بودجه است.
 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: درحوزه آموزش هم همچنان بودجه کم است؛ در حوزه صندوق رفاه دانشجویان که انتظار داشتیم برای گروه دستیاری پزشکی که زحمت دفاع از سلامت مردم بر دوششان است بودجه بیشتری در نظر گرفته می‌شد؛ دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی و همه رسته‌های علوم پزشکی نیاز بیشتری به وام‌های صندوق رفاه دارند، اما بودجه آنچنانی داده نشده است. به نظر می‌رسد حمایت از جمعیت جوان در وزارت بهداشت نادیده گرفته شده است.

محمدبیگی تاکید کرد: لایحه بودجه 1400 در حوزه سلامت به شکل استراتژیک بسته نشده است، دیدگاه زیرساختی و اصلاح ساختار بودجه در لایحه بودجه 1400 سلامت دیده نشده و این آزاردهنده است. سهم E health  و پرونده الکترونیک سلامت که یکی از زیرساختهای شفاف ترشدن خدمات در حوزه سلامت است و می‌تواند درمان، هزینه‌ها و ارزیابی‌های ما را به روز، شفاف و آنلاین کند ، همچنین میزان نیاز مردم به داروها و تخصص‌های مختلف پزشکی را نشان دهد در این لایحه ناچیز و غیر قابل استناد است. پرونده الکترونیک سلامت می‌توانست موجب تقویت سیستم نظام ارجاع شود. در حوزه مقابله با کرونا پرونده الکترونیک بهترین عامل کنترل کننده کرونا به عنوان یک زیرساخت تلقی می‌شود اما متاسفانه بودجه بسیاری اندکی برای آن درنظر گرفته شده است.

وی افزود: برای سیاست‌های کلی جمعیت دو  مبلغ 1200 میلیارد ریالی دیده شده که یکی از آنها برای ترویج زایمان طبیعی و دیگری برای درمان ناباروری است، این در حالی است که پژوهش‌های سال 98 نشان می‌دهد بودجه ناباوری به اسم این حوزه در بخش‌های دیگر هزینه شده است از این رو نگرانی وجود دارد که این رقم هم در جاهای دیگر هزینه شود. در حوزه سیاست‌های کلی جمعیت طب سالمندان را داریم و انتظار داشتیم تقویت حوزه سالمندان که بیش از ۷۰درصد افراد درگیر کرونا را شامل می‌شود، بیشتر مورد توجه قرار بگیرد چراکه در آغاز پدیده سالمندی قرار داریم و تاحدود یک قرن مهمان ما خواهد بود. بنابراین لازم است در وزارت بهداشت با یک دیدگاه آینده‌نگر و منطبق با سیاست های کلی افزایش نرخ رشد جمعیت، به سلامت سالمندان توجه داشته باشیم. مسئولان وزارت بهداشت باید در خصوص این بی‌توجهی‌ها به کمیسیون بهداشت پاسخ دهند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: طبق گزارشی حداقل به 2000 پزشک متخصص طب سالمندی نیاز داریم اما  تمهیدات ویژه‌ای بجز یک رشته PHD سالمندان برای کنترل سلامت سالمندان و کاهش بار بیماری سالمندان در کشور دیده نشده که جای سوال دارد. در کشور به تربیت دستیار، متخصص بالینی PHD مطالعاتی طب سالمندان نیاز داریم تا بتوانیم سلامت سالمندان را تضمین کنیم.

 محمدبیگی در پایان اضافه کرد: گزارشی که در خصوص بودجه سلامت ارائه شد نشان داد که به اهمیت اصلاح ساختار بودجه توجهی نشده است، جهت دهی ویژه در راستای افرایش اعتبارات حوزه  بهداشت و پیشگیری داده نشده و باز هم چرخش معیوب تولید بیمار و درمان ادامه خواهد داشت به نحوی که موجب می‌شود در گرداب بستری و درمان دارویی که هرروز عمیق تر می‌شود بیشتر فرو برویم. در حالی که با تقویت زیر ساخت‌های پرونده الکترونیک، زیرساخت‌های شبکه بهداشت، نظام پزشک خانواده، تقویت درآمد دستیاران و کاروزان اینترنی، رشته‌های بهداشت حرفه‌ای و بهداشت خانواده و رشته‌های طب سنتی به عنوان رشته‌های پیشگیری و مکمل می‌توانستیم بار بیماری‌ها را کاهش دهیم و با هزینه کمتر در پیشگیری از بروز بیماری‌ها در کشور جلوگیری کنیم و سبد هزنیه مردم را در بخش سلامت که رتبه اول هزینه ‌های فردی را دارد، کاهش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha