سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 304978

افراد گوناگون تعابیر مختلفی از سرگیجه واقعی دارند؛ برخی آن را شبیه حرکت دورانی در چرخ‌وفلک یا تکان‌های شدید یک گهواره توصیف می‌کنند. حالت‌های شایع‌تری مانند احساس سیاهی رفتن جلوی چشم‌ها یا احساس سبکی یا سنگینی سر تحت نام کلی‌تر «گیجی» قرار می‌گیرند و علل متفاوتی از سرگیجه واقعی دارند.

رد‌پای سرگیجه در گوش

سلامت نیوز-*دكتر مهتاب ربانی اناری: افراد گوناگون تعابیر مختلفی از سرگیجه واقعی دارند؛ برخی آن را شبیه حرکت دورانی در چرخ‌وفلک یا تکان‌های شدید یک گهواره توصیف می‌کنند. حالت‌های شایع‌تری مانند احساس سیاهی رفتن جلوی چشم‌ها یا احساس سبکی یا سنگینی سر تحت نام کلی‌تر «گیجی» قرار می‌گیرند و علل متفاوتی از سرگیجه واقعی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،در مواردی که سرگیجه واقعی به صورت ناگهانی و برای اولین بار روی می‌دهد ابتدا مسائل مهمی مانند حوادث عروقی در مغز یا سکته قلبی باید مد‌نظر قرار گیرد. اما پس از بررسی بیشتر و رد این مسائل باید بدانیم شایع‌ترین نوع سرگیجه واقعی بیماری سرگیجه خوش خیم وضعیتی است. در این بیماری فرد معمولا در حرکت‌های خاصی از سر مثل به بالا نگاه‌کردن، پایین‌انداختن سر، غلتیدن در رختخواب یا چرخاندن سر به چپ یا راست دچار یک حمله چرخشی سریع می‌شود که معمولا در حد چند ثانیه و زیر یک دقیقه طول می‌کشد.

در این شرایط حالت تهوع و گاه استفراغ ممکن است رخ بدهد. در فاصله حملات در یک روز، فرد ممکن است حالت گیجی داشته باشد. این افراد هیچگونه مشکلی در شنوایی نداشته و احساس وز وز گوش هم ندارند. در صورت وجود این علائم ممکن است تشخیص دیگری مطرح باشد.اما علت این بیماری چیست؟ در گوش داخلی همه ما ترکیبات کلسیمی وجود دارد.

اگربه دلیلی این ذرات و کریستال‌های کلسیمی از جای خود کنده شود، در مایعات گوش داخلی شناور می‌شود و در وضعیت‌های خاص می‌تواند روی عناصر تعادلی بیفتد و با تحریک آنها منجر به سرگیجه شود.گاهی این حالت  به‌دنبال ضربه سر و بی‌حرکتی‌های طولانی دیده می‌شود. دلایل متنوعی از جمله کاهش خون‌رسانی به سلول‌های گوش داخلی هم مطرح است.

در افراد میگرنی نیز این بیماری شایع است.حال چه کنیم؟ در مرحله اولیه و ابتدای بیماری که علائم بسیار شدید است از داروهای ضدسرگیجه و ضد تهوع با نظر پزشک استفاده می‌شود. اما کلید رهایی از این بیماری تحرک، ورزش، نترسیدن از سرگیجه‌های کوتاه و قطع داروهاست. بعضی بیماران تا مدت‌ها از ترس بروز سرگیجه حتی سر خود را تکان نمی‌دهند و مثل آدم آهنی حرکت می‌کنند یا در بستر برای مدت طولانی استراحت می‌کنند که این امر منجر به سرگیجه می‌شود. گاهی لازم می‌شود مانور ورزشی درمانی اجرا شود تا ذرات کلسیمی به مناطق خاموش گوش داخلی رانده و دیگر تحریک ایجاد نکند.

* متخصص گوش‌وحلق‌وبینی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha