سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 304986

خال‌های قرمز برخلاف نام‌شان، در واقع خال نیستند. این لکه‌های قرمزرنگ که از خوشه‌هایی از مویرگ‌ها تشکیل شده‌اند نوعی آنژیوم (آنژیوم گیلاسی) به شمار می‌آیند. آنژیوم یک تومور خوش‌خیم است که از سلول‌های جدار عروق خونی یا رگ‌های لنفاوی منشأ می‌گیرد.ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید.

آن چه باید درباره خال‌های قرمز بدانید

سلامت نیوز:خال‌های قرمز برخلاف نام‌شان، در واقع خال نیستند. این لکه‌های قرمزرنگ که از خوشه‌هایی از مویرگ‌ها تشکیل شده‌اند نوعی آنژیوم (آنژیوم گیلاسی) به شمار می‌آیند. آنژیوم یک تومور خوش‌خیم است که از سلول‌های جدار عروق خونی یا رگ‌های لنفاوی منشأ می‌گیرد.ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید. 
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،طبق مطالعه‌ای که در نشریه پزشک خانواده آمریکا منتشر شد، آنژیوم گیلاسی حدود 50 درصد از بزرگ سالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این لکه‌های قرمز معمولا روی بالاتنه و بازوها ظاهر می‌شود و اغلب، قطرشان چندین میلی‌متر است. در بیشتر موارد این لکه‌ها نیاز به هیچ‌گونه درمانی ندارد اما با این حال بهتر است توسط  پزشک معاینه شود.

طبق مقاله منتشر شده در نشریه پزشک خانواده آمریکا، لکه‌های قرمز روی پوست شایع‌ترین شکل آنژیوم است. این ضایعات پوستی طبیعی و خوش خیم ممکن است در هر دوره‌ای از زندگی ظاهر شود، هرچند بروز آن‌ها بعد از 30 سالگی بیشتر است. سطح لکه‌ها ممکن است صاف یا کمی برآمده و قطر آن‌ها بین یک تا 5 میلی‌متر باشد. شکل ظاهری لکه‌ها اغلب باعث می‌شود مردم آن‌ها را با خال اشتباه بگیرند.   عوامل ایجاد کننده آنژیومتاکنون، علت دقیق بروز آنژیوم شناخته نشده است.

 با این حال، طبق مطالعه انجام شده در کالج پوست‌پزشکی استئوپاتیک آمریکا، تشکیل این لکه‌ها با عواملی مانند سن، ژنتیک، تغییرات هورمونی، قرار گرفتن در معرض محصولات شیمیایی و آب و هوا ارتباط دارد.   آیا باید نگران شویم؟لکه‌های قرمز روی پوست سرطانی نیستند و هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. آنژیوم گیلاسی یک تومور خوش‌خیم  ناشی از تجمع ساده ملانوسیت‌ها (سلول‌های تولید کننده رنگدانه پوست) است و برخلاف خال‌ها، به ندرت بدخیم می‌شود. با این حال باید به ظاهر لکه توجه کنیم و مراقب هر گونه تغییری باشیم.

 موارد زیر را در نظر داشته باشید:

 لکه‌ها نباید در یک ناحیه خاص به تعداد زیاد ظاهر شود.  ‌نباید احساس آزاردهنده‌ای ایجاد کند. در صورت صدمه دیدن، خارش یا ایجاد احساس آزار دهنده، به پزشک مراجعه کنید. لکه‌ها نباید خونریزی کند. اگر لمس آن ها باعث خونریزی می‌شود، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. در صورت تیره‌تر شدن رنگ لکه یا نامنظم و دندانه‌دار شدن لبه‌های آن با یک متخصص مشورت کنید. 

 لکه‌ها چگونه برداشته می‌شود؟

هرگز سعی نکنید این لکه‌ها را در خانه یا با روش‌های طبیعی بردارید. یک متخصص پوست می‌تواند بهترین و ایمن‌ترین روش‌ها را برای از بین بردن آن‌ها به کار گیرد. معمولاً از لیزر یا چاقوی جراحی برقی برای سوزاندن لکه‌های قرمزرنگ و جلوگیری از ظهور دوباره آن ها استفاده می‌شود. این روش کاملا بی‌خطر است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha